stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 444936
  • 26 مرداد 1401 - 7:24
1

جمهوری اسلامی ایران: آمریکا در صورت خروج از توافق، باید غرامت بدهد

قلم | qalamna.ir :
در حالیکه آمریکا و اتحادیه اروپا ضمن تایید دریافت پاسخ ایران به متن نهایی پیش‌نویس توافق اتمی، اعلام کردند که در حال بررسی پاسخ ایران‌ هستند و ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، امروز سه‌شنبه ۲۵ مرداد  گفت که واشنگتن پس از دریافت پاسخ ایران از اتحادیه اروپا، مشغول مطالعه آن است و نظر خود درباره پاسخ ایران را با اتحادیه اروپا در میان خواهد گذاشت. نبیلا مسرلی، سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این نهاد در حال مطالعه و رایزنی با آمریکا و سایر مشارکت‌کنندگان در مذاکرات برای تعیین مسیر پیش رو است.
جمهوری اسلامی ایران پاسخ مکتوب خود به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا درباره احیای برجام را در بامداد سه‌شنبه ۲۵ مرداد (۱۵ اوت) به بورل ارائه داد. وزیر خارجه ایران گفته است که اگر پاسخ آمریکا با «واقع‌بینی و انعطاف» همراه باشد، توافق حاصل خواهد شد. حسین امیرعبداللهیان، گفته است که اختلاف بر سر سه موضوع است که آمریکا در دو مورد آن انعطاف شفاهی خود را بیان کرده و بایستی در متن گنجانده شود. او گفت موضوع سوم به تضمین تداوم اجرای برجام برمی‌گردد.
تهران پیشتر در جریان مذاکرات خواستار تضمین آمریکا به ماندن در توافق در صورت تغییر رییس‌جمهوری در ایالات متحده آمریکا شده بود.
شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز به نقل از یک منبع دیپمات ‌نوشت که تهران در پاسخ خود به اتحادیه اروپا، خواستار تضمین دریافت غرامت از آمریکا در صورت خروج مجدد آن کشور از توافق شده است. متن پاسخ ایران در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته و اعلام نشده است، اما محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی گفت که ایران در پاسخ خود نگرانی‌هایش را مطرح کرده است، هرچند حل مسائل باقی‌مانده خیلی دشوار نیست. او همچنین گفت «تا مشکلات باقی‌مانده حل نشوند کار تمام نیست، اما از هر زمان دیگر به آن نزدیک‌تر هستیم.»
سی‌ان‌ان به نقل از مقام آگاه دیپلماتیک که نامش را اعلام نکرده، نیز بر نگرانی تهران از احتمال خروج آمریکا از توافق در صورت روی کار آمدن رییس‌جمهور جدید در آن کشور و همچنین اعمال تحریم‌های جدید بر ایران تاکید کرده است.
او گفت:‌ «به نظر می‌رسد که در نزدیک‌کردن دیدگاه‌ها پیشرفت‌هایی حاصل شده، به‌ویژه در مسئله تحریم‌های غیرمستقیم بر شرکت‌های ایرانی مستقر در خارج.» این دیپلمات خاورمیانه‌ای آگاه به مذاکرات به سی‌ان‌ان گفت:‌ «مسئله اصلی درخواست تضمین و اطمینان از دریافت غرامت در صورت خروج دولت بعدی آمریکا از توافق است.»
محمد مرندی نیز روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان این نکته را تایید کرد و گفت که اگر دولت آینده آمریکا از توافق خارج شود، «باید بهایش را بپردازد.» مرندی همچنین در توییتی نوشته بود که در مورد دو مسئله دیگر نیز اختلاف نظر وجود دارد ولی به جزییات اشاره نکرد. آمریکا پیشتر از ایران درخواست کرد تا درخواست‌های «فرابرجامی» خود را رها کند؛ یکی از این موارد پافشاری ایران به خارج شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که اگر ایران خواستار لغو تحریم‌ها است «باید رفتار بی‌ثابت‌کننده خود را تغییر دهد، و فعالیت‌های خطرناکی را متوقف کند که دلیل  اعمال تحریم‌ها است.» آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ و در سال ۲۰۱۸ از توافق برجام خارج شد و تحریم‌های سختگیرانه‌ای را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد. ایران در پاسخ فعالیت‌های مربوط به برنامه اتمی خود را افزایش داد و چند هفته پیش شماری از دوربین‌های بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خاموش کرد.
 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.