stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 444771
  • 24 مرداد 1401 - 7:25
1

عزاداری مردمی در عراق؛ حکومتی در ایران!

عزاداری مردمی در عراق؛ حکومتی در ایران!
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: سایت امتداد در گزارشی نوشت: آنهایی که در ایام عاشورا و اربعین راهی شهر کربلا می‌شوند دو موضوع ویژه را در نحوه برگزاری از سوی عراقی ها و برخورد دوگانه دستگاه‌های حاکمیتی ایران حس کرده‌اند.
در مراسم عاشورا حاضران در کربلا هیچ رد و نشانی از حکومت و دولت عراق نمی‌بینند جز نیروهای انتظامی که صرفا برای امنیت زائران در محل حضور دارند. در خیابان‌های منتهای به حرم حضرت سید الشهدا بسیار به ندرت نشانه سیاسی دیده می‌شود. حتی تصاویر آیت الله سیستانی هم عموما جایی نصب نشده است. 
هیچ دستگاه حکومتی اقدام به راه اندازی موکب نکرده است و تنها نشانه‌ای که از شهرداری کربلا و نجف در عتبات مقدس دیده می‌شود خودروهای جمع آوری زباله و سرعت مثال زدنی نیروهایی است که در هر ساعت باید هزاران لیوان پلاستیکی آب و ظرف یک بار مصرف و مواد غذایی دور ریز را جمع آوری کنند.
در عزاداری کربلا فقط مردم حاضرند. حکومت  اقدام به پذیرایی از زائران نمی‌کند چرا که مردم چنان از یکدیگر سبقت گرفته‌اند که جایی برای عرض اندام دولت و گروه‌های سیاسی باقی نمی‌ماند.
آنچه به ویژه در کربلا مشهود است اقدامات واقعا مردمی و نه حاکمیتی در برگزاری مراسم عزا در ایام منتهی به عاشوراست. در این روزها دستگاه‌های حاکمیتی ایران نیز مطلقا حضور ندارند.
اما در اربعین موضوع به کلی متفاوت است. پیاده روی تا حرم اباعبدالله به عنوان آیین و مناسک عراقی‌ها چند سالی است که احتمالا تحت تاثیر تبلیغات عمدتا حکومتی از سوی مردم ایران دنبال می‌شود و البته حاکمیت ایران هم علاقه شدیدی به حضور در این آیین دارد.
نهادهای مختلف موکب تاسیس می‌کنند و بودجه تخصیص می‌دهند. کار به جایی می‌رسد که پاکبان هم از شهرداری اعزام می‌شود. 
آنچه امروز از آن به عنوان عزاداری غیر حکومتی یاد می‌شود در عراق و به ویژه عاشورا به شکل بی‌نقصی در حال اجراست. اگر کسی جغرافیای سیاسی عراق را نشناسد در مدت اقامتش نه نام رییس جمهورشان را می‌فهمد نه رییس پارلمان را می‌شناسد و نه شهردار مکتبی کربلا را در گل و شل رویت می‌کند. همه جا فقط نام حسین(ع) است بدون بهره‌برداری دولتی و سیاسی!
شاید راز کم‌توجهی دستگاه‌های دولتی ایرانی به مراسم عاشورا همین باشد که آنجا زمین بازیشان نیست چرا که همه چیز ظرف دو سه روز جمع می‌شود و احتمالا ارزش هزینه کردن ندارد. در عوض اربعین از حداقل یک ماه قبل در اخبار پررنگ است و  مدت زمان حضور زائران هم بیشتر است. احتمالا عکس‌خور بهتری هم دارد.

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.