stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 440270
  • 23 خرداد 1401 - 19:25
1

قیمت هر کیلو خاکشیر ۲۳۰ هزار تومان شد

قیمت هر کیلو خاکشیر ۲۳۰ هزار تومان شد
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی:  تولید و صادرات گیاهان دارویی ایران حالا به دلیل خشکسالی مزیت صادرات را از دست داده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در این سال‌ها ایران به دلیل چهارفصل بودن تولیدکننده و صادرکننده گیاهان دارویی از جمله خاکشیر باشد. حالا قیمت خاکشیر که در تابستان مصرف آن افزایش پیدا می‌کند افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

چرا خاکشیر گران شد؟
مرتضی جعفری، رئیس اتحادیه عطار و سقط فروش به بازار گفت: در خرداد ماه قیمت خاکشیر بیش از ۷۰ درصد نسبت به سه ماه اخیر افزایش پیدا کرد. علت گرانی این گیاه دارویی خشکسالی و کمبود آن است. همچنین در فصل تابستان به دلیل گرمازدگی تقاضا برای خرید آن افزایش پیدا می‌کند.او در ادامه توضیح داد: همدان، آذربایجان و خراسان تولیدکننده اصلی خاکشیر است که معمولا این سه شهر تامین کننده اصلی خاکشیر در تمام کشور هستند. متاسفانه در چند وقت اخیر توفان بخشی از خاکشیر همدان را نابود کرد. همین مساله باعث کاهش عرضه خاکشیر در کشور شد.

جعفری بیان کرد: اکنون هر کیلو خاکشیر به قیمت ۲۳۰ هزار تومان رسیده این در حالی است که در اسفند ماه قیمت آن ۱۳۰ هزار تومان بود. این افزایش قابل توجه قیمت خاکشیر باعث شد که برخی از عطاران هم نتوانند نیاز خود را تامین کنند. از این رو فروشندگان گیاهان دارویی نیز خاکشیرهای انبار شده در سال‌های قبل را به مردم می‌فروشند.

ایران مزیت صادرات خاکشیر را از دست داد
او با اشاره به واردات خاکشیر از افغانستان گفت: در سال‌های اخیر خاکشیر از افغانستان وارد کشور می‌شد اما به دلیل افزایش هزینه‌های تمام شده و بی‌کیفیت بودن و این گیاه دارویی دیگر واردات این گیاه دارویی صرفه اقتصادی ندارد.جعفری همچنین به صادرات گیاهان دارویی اشاره و بیان کرد: ایران صادرکننده اصلی خاکشیر به اروپا و کانادا بود که حالا به دلیل خشکسالی مزیت صادرات را نیز از دست داده است.براساس این گزارش تا سال ۱۳۸۲ ایران پنجمین صادرکننده گیاهان دارویی بود که به دلیل وجود برخی مشکلات برخی مزیت‌ها را از دست داد و اکنون گویا زعفران و گل محمدی عمده‌ترین گیاهان دارویی صادراتی هستند.

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.