stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 440228
  • 23 خرداد 1401 - 18:52
0

کشف بزرگترین سرقت در کوتاه‌ترین مدت در سایه سرعت، دقت و قدرت کارآگاهان زبده پایتخت

کشف بزرگترین سرقت در کوتاه‌ترین مدت در سایه سرعت، دقت و قدرت کارآگاهان زبده پایتخت
قلم | qalamna.ir :

تمامی ریزفاکتورهای علمی و عملی درفرآیند کشف سرقت از بانک ملی شعبه انقلاب که حاکی از عنصر تجربه، تمرکز، توکل، مدیریت هوشمندانه، استفاده بهینه از ابزارهای نوین و روش‌های تکنیکال بود، منجر به نتیجه آرمانی شد. نگارنده همچنان معتقد است وجود محیطی هوشمند برای پشتیبانی از مدیریت دانش در حوزه کشف جرم که بتواند به کارآگاهان کمک کند بسیار پراهمیت و موثر است.

تجهیز اماکن به سیستم‌های هوشمند (دوربین، سنسور و ارسال به موقع هشدار به پلیس و …) بیش از پیش ضرورت پیدا می‌کنند، بررسی پرونده های سرقت حکایت از تکراری از موقعیت های مناسبی است که توسط افراد برای سارقان ایجاد می‌شود.

در تمامی این بررسی‌ها یک نکته اصلی وجود دارد که ما خودمان شرایط مناسب برای ارتکاب جرم را فراهم می‌کنیم، اعتماد زود هنگام به افراد ناشناس، نادیده گرفتن هشدارهای پلیسی در خصوص شگردهای تبهکاران، سبب ایجاد فرصت و موقعیت مناسب برای سارقان می‌شود و چنانچه با توجه به اطلاعاتی که پلیس به صورت مستمر در باره شیوه‌های سرقت و تبهکاری ارائه می‌دهد هوشیار و توصیه‌ها را بکار بندیم حتما از میزان سرقت کاسته می‌شود. 

صد البته بدون نیاز به هیچ استدلال و حجتی وقوع سرقت، ریشه در شماری از عواملِ کلان تا خُرد و ریز دارد که در این بین فارغ  از پدیده سرقت، تامل در روانشناسی سارقان بسیار حائز اهمیت است و مداقه و تجزیه و تحلیل در شخصیت سارقان و ورود به ناخودآگاه آنان با رویکرد روانشناسی و علوم اعصاب شناختی و درمان مناسب، نقش سترگی در پیشگیری از بزهکاری آنان دارد( در مجالی دیگر به تفصیل در این خصوص مطالبی ارائه می‌دهم).

نکته دیگر، عدم تناسب مجازات با جرم است و در واقع سارقان برای ارتکاب سرقت، محاسبه هزینه – فایده می‌کنند و لاجرم وقتی مرتکب سرقت می‌شوند که فایده عمل را بیش از هزینه‌های آن بدانند از همین رو گفته می‌شود که مجازات به موقع و متناسب با جرم نقش مهمی در بازدارندگی از جرم دارد. انتظار می‌رود سیستم‌های قضایی که هماره نقش مهمی در پیشگیری از ارتکاب بزه دارند نسبت به این مهم که در واقع ذهن و روان شهروندان را مکدّر و امنیت روانی جامعه را به مخاطره می‌اندازد با جدیت و سرعت بیشتر و صدور احکامِ بازدارنده  اقدام و مردم را مطلع کنند.

برخود لازم می‌دانم به «کارگاهان پلیس پایتخت» که با تکیه بر دانش و روش‌های نوین تکنیتال «نه براساس حدسیات و گمانه‌زنی‌های ژولورنی و آثار نمایشی هالیوودی» با «جدیت، سرعت و دقت» که اساسا سه اقدام کاربردی در بسیاری از ماموریت‌های سازمانی است و همواره مورد تاکید فرمانده انتظامی کشور است «خسته نباشید بگوییم».

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.