stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 440109
  • 21 خرداد 1401 - 19:25
0

بحران اعتمادسیاسی مادر همه بحران‌ها

بحران اعتمادسیاسی مادر همه بحران‌ها
قلم | qalamna.ir :
بیژن اشتری
امروز و امشب گشتی در شهر زدم و حیرت کردم از این حجم متراکم بی اعتمادی مردم به حکومت. بحث روز مربوط می شد به دستگیری سارقان صندوق امانات بانک ملی.باور کنید حتی یک نفر را هم ندیدم که توضیحات رئیس پلیس مملکت را درباره دستگیری سارقان باور کرده باشد.
من کاری به این ندارم که روایت پلیس صحیح است یا غلط. من فقط شگفت‌زده‌ام از این همه بی‌اعتمادی مردم به حکومت. اگر حکومت ایران در روز روشن بگوید مردم ببینید الان روز است و آن گوی درخشان بالای سر خورشید است گمان نکنم کسی حرفش را باور کند! این به اصطلاح رسانه ملی به قدری (….) به خورد مردم داده که دیگر هیچ کسی حرفش را قبول ندارد.
چقدر فریاد زدیم آقا پخش این اعترافات دروغین اجباری را متوقف کنید چون مردم را به شما بی اعتماد می‌کند اما گوش نکردند. چقدر گفتیم خبر رسانی دروغ را متوقف کنید. ماجرای هواپیمای اوکراینی را که یادتان هست. خبر دروغ بازداشت عبدالباقی را که یادتان هست. همه این‌ها ذره ذره اعتماد مردم را به حکومت از بین برده و حالا کار به اینجا رسیده که مردم هیچ حرف حکومت را باور نمی کنند.نه تنها اعتماد عمودی که اعتماد افقی در بین شهروندان هم از بین رفته است.

مردم احساس می کنند که به صورت سیستماتیک به آنها دروغ گفته می شود.حذف مردم از حیات سیاسی کشور نقش مهمی در بی اعتمادی مردم به حاکمان بازی می کند.این بی اعتمادی موجب نابودی همبستگی ملی شده.اعتماد عمومی به فنا رفته است. اعتماد بزرگترین سرمایه اجتماعی یک حکومت است که متاسفانه حکومت ایران آن را از دست داده است. حاکمان به عبث گمان می کنند که بدون مشارکت فعالانه مردم در امور سیاسی و اجتماعی می‌توان مملکت را به جلو راند یا حتی اداره کرد.
خب من حالا به این فکر می‌کنم که ما چه جوری می خواهیم در این مملکت زندگی کنیم. به قول آنتونی گیدنز، جامعه شناس، مردم برای امنیت و معیشت شان و برای حل مسائل اجتماعی شان به حکومت نیاز دارند و حکومت هم برای کسب حقانیت حکمرانی و اعمال حاکمیت و پیشبرد پروژه‌های عمرانی و اداره امور به همراهی و مشارکت مردم نیاز دارد.
اعتماد اجتماعی ماحصل کنش آزاد و مسئولانه شهروندان و شفافیت و پاسخگویی نهادهای منتخب آنهاست اما این گزاره در مملکت ما بی معنا شده زیرا حاکمیت مردم را عملا از گردونه فعالیت و کنش دموکراتیک و مدنی حذف کرده. افزایش ناامیدی در جامعه، بی تفاوتی سیاسی شهروندان، بی اعتنایی به قوانین و مقرارت، افزایش خشونت در روابط اجتماعی از جمله ثمرات سیاست های حذفی، تبلیغی و غیردموکراتیک حکومت است. بحران اعتماد سیاسی مادر همه بحران‌هاست.

 

توییت‌های روز

✍? علی شکوری راد (سخنگوی جبهه اصلاحات)
✅ #سرقت تیمی بزرگ از صندوق امانات بانک‌ملی در مرکز شهر ضربه‌ای جدی به احساس و تلقی #امنیت در کشور بود. اما آنچه پس از اعلام دستگیری سارقان دیده می‌شود و #فاجعه است این است که علی‌رغم انتشار فیلم مصاحبه با سارقان، بخش بزرگی از مردم آن را باور نکرده و به ادعای پلیس #بی‌اعتماد هستند.

✍? ابراهیم علیزاده
✅ ‌‌‌‏صف مردم برای دریافت ‎#رب_گوجه از کارخانه.
(تهران_تقاطع آیت‌الله سعیدی و آزادگان) 

✍? محمد سلیمانی
✅ ‌‌‌اساسا مجلس و کل دولت رئیسی شوخی بیمزه حکومت با خود بود. گلی بود که ناآگاهانه به خود زد!

✍? امجد عبدی
✅ ‌‏ ‏این تانک انقلاب بعد از شهردار شدنش ثابت کرد حتی موتور گازی هم نیست :))
‎#زاک

✍? میرزا دیلمانی
✅ ‌‏یکی از دلایل موفقیت اطلاعاتی و امنیتی کشور بعد از آشوب‌های چند سال اول انقلاب، حفظ ساختار بخش اطلاعات و امنیت خارجی ساواک و ارتش و بازسازی سریع بخش اطلاعات و امنیت داخلی توسط یک سری نخبه واقعی بود. برعکس الان یک مشنگ منگل نبودند که روضه‌خوانی و پرونده‌سازی‌های سخیف رشد کنند.

✍? حسین ایمانی
✅ ‌‌‏بانک ملی ایران و شرکت راه آهن، دو موسسه مالی و ترابری معمولی نیستند، این ها علاوه بر جنبه اداری، نماد آرزوهای تحقق یافته یک ملت بزرگ در عصر مدرن هم هستند.  ناکارآمدی آن ها فقط بعد اقتصادی ندارد بر روحیه ملی هم تاثیر گذار است.

✍? م.ر. جوادی یگانه
✅ ‌‏نشانه‌های ‎#فرسودگی_اجتماعی را همه جا می‌شود دید.جامعه و سیستم خسته شده از چند دهه و سده تکاپوی کم‌حاصل که اکنون بیهوده می‌پندارندش؛هر چه دوپینگ هم کرده دستاوردی نداشته،بویژه در قیاس با دیگران.وقتی سیستم خسته شد و جامعه بی‌‌تفاوت،رها می‌کنند و هرروز از یک گوشه مشکلی رخ می‌نمایاند.

✍? محمد حسین کریمی‌پور
✅ ‌‌‏آقای نظام! فرض کن رییسِ ‎#جمعیت_امام_على، مخالف مذهب و‌ انقلاب شماست. مجوز می شود مانع کمک او و هزاران داوطلب به خیلِ رعیتِ درمانده شوی؟ کجا سراغ داری علی ع مانع خیراتِ بنی امیه یا خوارج شود؟ منعِ خیر، شیوهٔ اموی بوده و هست. دستِ علی ع با دستیست که دستِ یتیم و‌ فقیر را بگیرد.

✍? آرش رمضانی
✅ ‌‌‏هزار درخت در مشهد قطع شده و اگه حکومت دروپیکرداری داشتیم الان باید شورای شهر؛ شهردار و فرماندار و هرکسی که مسئولیت داره محاکمه می‌شد.

✍? مصطفی زالی
✅ ‏می‌گویند کنکور منشأ استرس دانش‌آموزان است حال آنکه نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند که با این مصوبه (تاثیر قطعی معدل دوران دبیرستان)، استرس شب کنکور به کل سال‌های تحصیل سرایت خواهد کرد.

✍? علیرضا
✅ ‏احتمالاً شنیدید که دولت بریتانیا می‌خواد چندصد پناهجوی ایرانی/سودانی/افغانی/سوری/عراقی رو به روآندا تبعید کنه. ولی هم‌زمان چندهزار پناهجوی اوکراینی سفید چشم رنگی رو هم پذیرش کرده! حالا ایرانی برانداز خودسفید-پندار ما معتقده که هیچ ریسیسزمِ نهادینه‌ای وجود نداره و این حرفا..

✍? سعید پایدار
✅ ‌‏ ‏پادشاهی مشروطه یک «راه‌حل» برای اصلاح «معضل» پادشاهی مطلقه بوده. ایجاد چنین سیستمی در شرایطی که پادشاهی وجود ندارد، یعنی ایجاد یک معضل و تلاش برای اصلاح آن! اصلا به فرض که چنین سیستمی تشکیل شد، اگر مدتی بعد مردم نظرشان عوض شد، با چه مکانیسمی می‌توانند سیستم را عوض کنند؟

✍? محمود صادقی
✅ ‌‌‌‏بزرگترین کار امام و مردم در انقلاب سرنگونی حکومت فردی سلطنتی و تأسیس نظام جمهوری اسلامی بود. نظامی که قرار بود در آن ‎#میزان_رأی_ملت باشد. ‎#ارتجاع آن است که سخن امام را تحریف می‌کند و درصدد بازتولید حکومت فردی در نظام جمهوری اسلامی است.

✍? بهنام قلی پور
✅ ‌‌‏ظهر پنجشنبه موساد دوربین‌های نظارتی شهر تهران از کار انداخت
شب پنجنشنبه عملیات خالی کردن صندوق‌ها آغاز شد
عصر جمعه هم عملیات پایان یافت (با وجود دو روز فرصت دیگر)
شب جمعه سامانه چک گذرنامه فرودگاه خمینی مختل شد
‎#بانک_ملی

✍? رضا نصری
✅ ‌‌‏بسیار خب، اما چرا دوربین‌ها را «قبل» از تصویب قطعنامه در شورای حکام -و در شرایطی که هنوز احتمال تعدیل متن وجود داشت- قطع کردید؟ حالا اگر – ولو بخاطر حفظ اقتدار آژانس – همین مورد را به متن قطعنامه اضافه کنند و ایران را بابتش محکوم کنند امتیازی بدست آورده‌ایم؟ نمیشد یک روز صبر کرد؟ 

✍? اکبر دانش سرارودی
✅ ‌‌‏وقتی حرفهای رهبری در حرم روح الله را بعنوان لیدر روحانیت در عزت و احترام یافتن بیش از پیش اسلام و روحانیون شنیدم دلم بحال اسلام و کثیری از حوزویانی که مرتباً اهانت و تحقیر میشوند سوخت. چرا که تا وقتی درد را بعنوان علامتی رنج آور نپذیریم بدنبال درمان نیز نیستیم.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.