stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 438010
  • 26 اردیبهشت 1401 - 19:26
0

سعید مدنی «جامعه‌شناس» بازداشت شد

قلم | qalamna.ir :
خبرگزاری مهر نوشت مدنی به اتهام «ارتباط مشکوک خارجی و اقدامات ضد امنیتی» بازداشت شده است. «ملاقات با عناصر مشکوک بیگانه» و «انتقال منویات و خطوط عملیاتی آنها به برخی عناصر سابقه دار داخل کشور» از دیگر اتهامات این جامعه‌شناس اعلام شده است. سعید مدنی دی ماه سال ۱۴۰۰ نیز به دعوت دانشگاه «ییل» آمریکا برای گذراندن فرصتی مطالعاتی عازم این کشور بود که از خروج او از کشور ممانعت شد. او در آن زمان به این اقدام ماموران اطلاعاتی اعتراض کرد و در نامه‌ای خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه این ممنوعیت را در تعارض با قوانین ایران توصیف کرد. این جامعه شناس در نامه خود نوشت دو روز قبل از پرواز نیز ماموران او را بازجویی و گفته بودند برای خروج از کشور مشکلی ندارد. سعید مدنی پژوهش‌های بسیاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، خشونت علیه زنان، تن‌فروشی و کودک آزاری انجام داده و در سال‌های ۱۳۷۳، ۱۳۷۹، ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ هم به اتهام‌های سیاسی بازداشت و دادگاهی شده بود. سعید مدنی از نزدیکان عزت‌الله سحابی و عضو شورای سردبیری ماهنامه «ایران فردا»، و چند سال سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی «رفاه اجتماعی» بود. او پس از اعتراضات سال ۱۳۸۸ مدتی هم از تدریس در دانشگاه محروم شده بود.
از سوی دیگر، حداقل دو مستندساز  طی روزهای اخیر بازداشت و چند تن دیگر از آنان هم با تفتیش منازل و ضبط وسایل خود مواجه شدند.
مینا کشاورز و فیروزه خسروانی، دو مستندساز دستگیرشده، هستند. خسروانی برای مستند «رادیوگرافی یک خانواده» جایزه اصلی جشنواره فیلم مستند آمستردام (ایدفا) را برد که معتبرترین رویداد سینمای مستند اروپا محسوب می‌شود. کشاورز هم با مستندهایی مانند «در برابر امواج»، «حرفه: مستندساز» و «ناخوانده در تهران» در چندین جشنواره جهانی مانند تسالونیکی، ایدفا، شفیلد و قاهره شرکت کرد.

 

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.