stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 437844
  • 24 اردیبهشت 1401 - 19:26
2

گزارشی از تداوم اعتراض‌ها به گرانی در شهرها

قلم | qalamna.ir :
در ادامه اعتراضات مردمی در خیابان‌ها و انتشار ویدئوهای فراوان در شبکه‌های اجتماعی، ویدئوهایی هم از تجمع و اعتراض مردم نیشابور به گرانی‌های اخیر در قبل از ظهر امروز شنبه، ۲۴ اردیبهشت، منتشر شده است. یکی از این ویدئوها تجمع مردمی را نشان می‌دهد که شعار می‌دهند «نیروی انتظامی، حمایت، حمایت».
تعدادی از شهرهای کشور شامگاه جمعه ۲۳ اردیبهشت بار دیگر صحنه اعتراضات به گرانی‌ها و وضعیت اقتصادی توسط گروه‌هایی از مردم بود در حالی که ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی در برخی از شهرها به شلیک گاز اشک‌آور متوسل شده‌اند و صدای تیراندازی نیز به گوش می‌رسد. بر اساس گزارش‌ها، اعتراضات پس از استان خوزستان، شامگاه جمعه شهروندان بروجرد و دورود در استان لرستان، جلیچه، جونقان و فارسان در استان چهارمحال بختیاری، شاهین‌شهر در استان اصفهان، دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به برگزاری تجمعات اعتراضی اقدام کرده‌اند. در ویدیویی که از اعتراضات شهر فارسان منتشر شده صدای تیراندازی شنیده می‌شود، اما مشخص نیست که آیا شلیک تیر هوایی بوده و آیا کسی نیز در این تیراندازی‌ها آسیبی دیده است.
در ویدیوهای منتشر شده از این شهر در روز جمعه ۲۳ اردیبهشت، ماموران برای متفرق کردن معترضان به شلیک گاز اشک آور و تیراندازی هوایی اقدام کردند. شهرهای اندیمشک، ایذه، دزفول و سوسنگرد در خوزستان که از روزهای ابتدایی اعتراض‌های سراسری، تجمع‌هایی در آن‌ها شکل گرفته بود، به صورت پراکنده شاهد اعتراض‌ها بودند. نیروهای امنیتی و لباس شخصی در این شهرها به صورت مداوم حضور دارند و از تجمع بیش از چند نفر جلوگیری می‌کنند. روز جمعه همچنین اعلام شد بازی فوتبال روز شنبه بین تیم‌های استقلال و فولاد خوزستان در اهواز باید بدون تماشاگر برگزار شود. با توجه به اینکه هیچ محرومیت انضباطی برای میزبان وجود نداشت و همچنین محدودیت‌های ناشی از کرونا پایان یافته است و در هفته‌های گذشته نیز بازی‌های لیگ برتر و دسته اول کشور با تماشاگر برگزار شده، می‌توان گفت که این بازی برای جلوگیری از تجمع مردم و احتمال بروز اعتراض، بدون تماشاگر برگزار خواهد شد.
در همین راستا بازی بین تیم‌های پرسپولیس و سپاهان که در زمین بی‌طرف و در شهر سیرجان برگزار می‌شود، نیز در دقیقه ۹۰ از سوی سازمان لیگ، بدون تماشاگر اعلام شد تا مسئولان لیگ و نهادهای امنیتی از اینکه اعتراض‌ها به پخش زنده تلویزیونی کشیده نشود، خاطرشان جمع باشد. مردم شهر رشت هم شب جمعه ۲۳ اردیبهشت، به جمع معترضان پیوستند. ویدیویی که از این اعتراض‌ها منتشر شد، نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی به سمت معترضان یورش بردند و مانع برگزاری این تجمع شدند. جمعه‌شب همچنین اعتراض‌های گسترده‌ای در شهرهای بروجرد، اردبیل و شهرکرد نیز برگزار شد. ویدیوهای منتشر شده از تجمع‌های شهر بروجرد که بیش از صدها نفر از شهروندان در آن شرکت کرده بودند، صدای تیراندازی به گوش می‌رسد.  در شهرهای دهدشت و درود هم شب گذشته تجمع‌هایی برگزار شد. همچنین معترضان در شهریار واقع در استان تهران نیز تجمع برگزار کردند که با برخورد ماموران مواجه شدند.
پس از گذشت دقایقی از شکل‌گیری تجمع، اینترنت به صورت منطقه‌ای قطع می‌شود. قطعی اینترنت در ۱۰ روز گذشته و در شهرهای درگیر اعتراض‌ها به این صورت بود که در ابتدا اینترنت محله‌ای که درگیر اعتراض است، مختل می‌شود و پس از آن این اختلال به تمام شهر سرایت می‌کند. همچنین قطعی اینترنت در گستره استانی هم در استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان طی روزهای اعتراض‌های سراسری اتفاق افتاد. بر اساس رصد وضعیت اینترنت در ایران می‌توان گفت که با توجه به اتفاق‌های روزهای گذشته، در چه مناطقی اعتراض‌ها شکل گرفته است. فیلتربان در شب جمعه ۲۳ خرداد ماه، در استان فارس، استان آذربایجان غربی و به شکل خاص در شهرهای اردبیل و زنجان، اینترنت قطع بوده است. بر اساس این گزارش قطعی اینترنت مشترکان همراه اول، بیشتر از سایر اپراتورها بوده است.
خبرگزاری که در یک گزارش با تیتر «پایان تجمعات محدود هم‌زمان با افزایش توزیع کالاهای اساسی»، مدعی شد که اعتراض‌های سراسری پایان یافته است. این خبرگزاری همچنین اعتراض‌های روز جمعه را تنها در دو شهر خلاصه کرد و نوشت: «منطقه ماسور در جنوب خرم‌آباد عصر جمعه شاهد شکل‌گیری تجمعی حدودا ۳۰ نفره بود که با شعار علیه افزایش قیمت‌ها ادامه پیدا کرد. در لحظاتی از این تجمع، حاضران سعی داشتند به بستن خیابان اقدام کنند که به سرعت با دخالت عوامل انتظامی متفرق شدند. منطقه چلیچه از توابع فارسان استان چهارمحال بختیاری نیز روز جمعه با تجمعی چند ده نفره همراه بود، که عوامل انتظامی به متفرق‌سازی جمعیت حاضر اقدام کردند.» این خبرگزاری مدعی شد: «به دلیل افزایش توزیع کالاهای اساسی در شهرهای مختلف، ضمن کاهش تب خرید این کالاها، آرامش در سراسر کشور وجود دارد!»

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.