stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 435538
  • 01 اردیبهشت 1401 - 12:27
1
یک استاد دانشگاه:

با انتصابات و ارائه سند به شرکتهای دانش بنیان بر اساس نسبت های فامیلی پیشرفت حاصل نمی شود/ خیلی از سازوکارها فقط جلوی شروع و فرآیند رو میگیرند!

با انتصابات و ارائه سند به شرکتهای دانش بنیان بر اساس نسبت های فامیلی پیشرفت حاصل نمی شود/ خیلی از سازوکارها فقط جلوی شروع و فرآیند رو میگیرند!
از تمام مسئولینی که در این زمینه فعالیت میکنند و زمان و وقتشان را میگذارند، می خواهیم که طرح های به جا را انتخاب کنند، از متخصصین در ارائه طرح ها استفاده کنند، نتیجه ها را مورد بررسی قرار دهند از انتصابات و ارائه سند به شرکتهای دانش بنیان بر اساس نسبت های فامیلی جلوگیری کنند و بهترین مسیر را برای رشد و تعالی کشور ما رقم بزنند.
قلم | qalamna.ir :

نگاه رهبر معظم انقلاب بر این است تا تولید ما دانش‌بنیان شود و بتوانیم در کنار کشورهای صنعتی و دارای تکنولوژی برتر قرار گرفته و رقیبی مقتدر در دنیا باشیم. لذا برای تحقق این مهم باید از ظرفیت جوانان نخبه، متخصص، خلاق و با انگیزه بهره‌گیریم و از جذب آن‌ها توسط جوامع غرب و به اصطلاح فرار مغزها جلوگیری کنیم.

متاسفانه در کشور بسیاری از این جوان‌ها هستند که برای پیشبرد پروژه‌های خود معطل چند ده میلیون تومان هستند؛ پروژه‌هایی که اگر به نتیجه برسند ارزآوری و ثمرات بسیاری به همراه دارند. لذا باید ضمن حمایت از آن‌ها، با اختیار گذاشتن امکانات، تا رسیدن به هدف پشتیبان‌شان باشیم.

در همین زمینه مریم ولی زاده کلشتری، کارآفرین برتر کشور و عضو هیات علمی دانشگاه علمی کاربردی، باتوجه به مباحث امروز کشور در خصوص دانش بنیان اظهار کرد: اولین فرایند در این مسیر شناسایی مخترعین و دانش پژوهان است. یعنی باید توانست افراد را شناسایی کرد و در این حوزه به کار گرفت. دوم ارائه امکانات مناسب به افراد بدون در نظر گرفتن نسبت‌های فامیلی است، متاسفانه زمانی که این شعار ابلاغ شد همه یک پرونده به دست گرفتند و می خواهند یک شرکت دانش بنیان ثبت کنند. ولی آیا واقعا این طرح و بودجه که برای این افراد اختصاص داده میشود برای کشور به صرفه است یا خیر؟ این هزینه، زمین ها و وام هایی که در اختیار برخی افراد قرار میگیرد آیا واقعا بازده مناسب را خواهند داشت یا خیر؟ مسئله سوم حذف کردن سازوکارهای وقت گیر و بدون فایده است. ما خیلی از ساز و کارها رو داریم که فقط جلوی شروع و فرآیند رو میگیرند و ما باید اینها رو حذف کنیم و مورد آخر به کارگیری متخصصین و دانشمندان کشور برای شناسایی فرصتها و طرح های ارائه شده توسط دانش پژوهان است. یعنی ما باید یک تیم فوق متخصص برای شناسایی این افراد داشته باشیم تا این طرح ها به جایی که می خواهیم برسد و طرح های مناسب برای شرکتهای دانش‌بنیان انتخاب شود.

این استاد دانشگاه در خصوص اینکه چرا مباحث برای دانش بنیان ها تا به امروز فقط بصورت شعار باقی مانده است گفت: دلایل مختلفی می توان برای این امر وجود داشته باشد که عموما به خاطر عدم وجود امکانات و زیرساخت های مناسب است. ما این موارد را نداریم. همچنین عدم شناسایی شرکت‌هایی که واقعا دانش بنیان هستند و می‌توانند در این زمینه کارهای جدی رو انجام بدهند. در سویی دیگر عدم شناسایی افراد و نخبگانی هستند که میتوان در این شرکتهای دانش‌بنیان به کار بگیریم و این هم خیلی اثر گذار است. اگر ما بتوانیم نخبگان جامعه را در یک مسیر درست هدایت بکنیم می توان بسیاری از نیازهای کشور را که در حال حاضر وارد می شوند را به صورت داخلی تولید و طراحی کنیم.

این کارآفرین برتر کشور همچنین افزود: به طور کلی ما به خاطر تحریم ها و مشکلاتی که داخل کشور وجود دارد و عدم ارایه امکانات مناسب برای خیلی از تحقیقات و پروژه های که قرار است انجام بشود ممکن است دستگاه های لازم را نداشته باشیم، یا مواد لازم وجود نداشته باشد به هر حال کشور ما به خاطر مشکلات اینچنینی نمی‌تواند با کشورهای دنیا آن رقابت لازم را داشته باشد و به نتیجه ای که میخواهد دست پیدا کند و باید هدفمان حل کردن این مشکلات باشد.

ولی زاده کلشتری در پاسخ به این سوال که آیا برای راه اندازی شرکتهای دانش‌بنیان در کشور آمایشی باید انجام شود یا هر استان میتواند به هر اندازه که می خواهد در هر زمینه ایی پیشرفت داشته باشد عنوان کرد: ما در استانهای مختلف، فرهنگ ها، امکانات و زیربناهای اقتصادی مختلفی داریم که اگر شرکتهای دانش‌بنیان را شناسایی کنیم و با آنها در مسیر مناسب حرکت کنیم و بتوانیم امکانات لازم را در اختیار این شرکتها قرار دهیم این پروژه مسیر بهتری را پیدا خواهد کرد. بنابراین بسته به امکاناتی که در هر استان قرار دارد، زیر بناهای علمی موجود در هر استان وجود دارد و باید سعی کرد از آنها استفاده کنیم. حالا زیربناهای اقتصادی، فرهنگی، علمی، دانشگاه ها و امکانات صنایع و معادنی که در هر استان وجود دارد و می تواند به پیشرفت در زمینه طرح ها کمک کرد از آنها کمک گرفت و لزوما قرار نیست همه استان‌ها یک مسیر را طی کنند.

وی در بخشی دیگر در خصوص نقش بانوان در زمینه دانش بنیان ها افزود: بانوان هم عضوی از جامعه کشور ما هستند و خیلی جاها می‌توانند خیلی موفق و با پشتکار عمل کنند و به دلیل روحیه ایی که دارند می‌توانند مصمم تر روی یکسری موضوعات پیش بروند و تحقیقات را انجام دهند و قطعا با حمایت های که سازمان های مربوطه می توانند از بانوان کشور داشته باشند ما میتوانیم در این مسیر از علم و شکوفایی بانوان محترم کشورمان خیلی بهتر استفاده کنیم و آنها را در مسیر درستی هدایت کنیم و نخبگان بیشتری را در کشور پرورش دهیم از جنس بانوان.

او در خصوص اینکه چرا در سالهای گذشته شعارهایی که برای سال انتخاب میشد کاملا محقق نشده تصریح کرد: عوامل مختلفی می تواند در این امر اثر داشته باشد. مثل عدم پیگیری مسئولین یا استفاده نابجا از فرمایشات مقام معظم رهبری برای منافع شخصی و در آخر همه اینها باعث میشه که افراد دلسرد بشوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علمی کاربردی در پایان گفت: از تمام مسئولینی که در این زمینه فعالیت میکنند و زمان و وقتشان را میگذارند، خواهش میکنم که طرح های به جا را انتخاب کنند، از متخصصین در ارائه طرح ها استفاده کنند، نتیجه ها را مورد بررسی قرار دهند از انتصابات و ارائه سند به شرکتهای دانش بنیان بر اساس نسبت های فامیلی جلوگیری کنند و بهترین مسیر را برای رشد و تعالی کشور ما رقم بزنند. به هر حال کشور ما کشوری است که به لحاظ علمی در دنیا حرف ها برای گفتن دارد. دانش آموزان و دانش پژوهان ما همیشه در المپیادها مقام های به جایی را دریافت کرده اند. و بهترین حالت این است که ما بتوانیم این علوم را که دانش آموزان ما به صورت تئوری یاد گرفته اند را به صورت عملی مورد استفاده قرار دهیم و با حمایت از آنها از خروج نوابغ از کشور جلوگیری کنیم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : هورنیوز

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.