stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 435492
  • 31 فروردین 1401 - 23:59
0
فرماندار سرپل ذهاب:

مدیریت مصرف و توزیع عادلانه آب باتوجه به خشکسالی‌ها ضرورت دارد

مدیریت مصرف و توزیع عادلانه آب باتوجه به خشکسالی‌ها ضرورت دارد
کرمانشاه - قلمنا- فرماندار سرپل‌ذهاب، خشکسالی‌ها، تنش آبی و فصل گرما را یک بحران پیش رو دانست و گفت: برای مقابله با این بحران و پیشگیری از آن باید برای مصرف و توزیع عادلانه آب برنامه‌ریزی کرد.
قلم | qalamna.ir :

«نورالدین فرزادی‌پور» روز چهارشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران سرپل ذهاب افزود: یکی از مسایلی که امروز گریبانگیر آن هستیم اختلافات روستاها بر سر تامین آب اراضی کشاورزی است که امور آب منطقه ای به عنوان متولی توزیع عادلانه آب موظف شده تا ضمن پایش تمام سراب ها و شبکه های فرعی و اصلی آبیاری اراضی کشاورزی، اختلافات احتمالی بین روستاها را احصا کند.

وی اظهار داشت: امور آب منطقه ای باید تدابیر لازم را در خصوص حل و فصل و مدیریت صحیح و درست منابع موجود بر اساس میزان کاهش دبی آب سراب ها اعمال کند و ضرورت دارد که از طریق نشست با بزرگان، معتمدین، دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها منابع موجود آب را مدیریت کنیم.

فرماندار سرپل ذهاب در ادامه گفت: علاوه بر بحث منابع آب کشاورزی، تنش آبی سال جاری تهدیدی برای تامین آب شرب روستاها و خصوصاً مواردی که منبع تامین آب ناپایدار دارند است از این رو آب و فاضلاب شهری و روستایی موظف شد مطالعاتی را داشته باشد با یک پایش جدی نسبت به حوزه شهرستان بررسی‌های لازم را به عمل بیاورد و پیش‌بینی‌های لازم و همچنین تامین مقدماتی را برای هم ایجاد آب پایدار برای روستاهای در معرض تهدید و هم مدیریت شبکه های موجود در دستور کار قرار دهد.

فرزادی پور ادامه داد: به تبع خشکسالی‌ها دامنه تعلیف دام و مراتع ما فقیر شدند و تهدید جدی برای تامین خوراک دام در سطح منطقه احساس می شود که امور عشایری و جهاد کشاورزی موظف شدند با برنامه‌ریزی تدابیر لازم را برای تامین مراتع جایگزین داشته باشند به نحوی که دامداران در این رابطه مشکلی نداشته باشند.

فرماندار سرپل ذهاب گفت: شیوع بیماری‌های متناسب با خشکسالی و افزایش دمای هوا ممکن است دام ها را تهدید کند که در این رابطه دامپزشکی موظف شد اقدامات و تدابیر پیشگیرانه را به کار بندد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با وجود خشکسالی‌ و از بین رفتن و خساراتی که به اراضی دیم وارد شده به واسطه وجود سامانه گرمسیری عمده اراضی کشاورزی ما آبی هست و وضعیت مناسب مزارع آبی این امید را ایجاد می‌کند که وضعیت تولیدات و محصولات استراتژیک مناسب باشد.

وی گفت: تهدید آتش‌سوزی می تواند این فرصت و این ظرفیت را هم در معرض تهدید قرار دهد که از این جهت هم بنا شد جهاد کشاورزی با برنامه‌ریزی مناسب اقدامات پیشگیرانه را اعمال کند و هم فصل مناسب برداشت به ما اعلام و از طریق کمک گرفتن از آتش نشان های مناطق سردسیر به تقویت امکانات اطفای حریق بپردازیم و ایستگاه‌های مختلفی را ایجاد مستقر کنیم.

او اذعان داشت: بخشی از باغات ما به علت سرمازدگی و بخشی از محصولات دیم به علت خشکسالی خسارت دیده اند و خسارت وارده به کشاورزان هم نیاز به احصا و مطالعه دارد که جهاد کشاورزی موظف شد تدابیر لازم را در خصوص این مهم و میزان خسارات وارد به اراضی کشاورزی را اعمال کند.

فرزادی پور تصریح کرد: موضوع بعدی که به عنوان یک تهدید جدی وجود دارد، با افزایش دما و گرمی هوا دامنه آتش سوزی ها در مراتع و جنگل‌ها وجود دارد که در سطح دهستان ها و سمن های مردم نهاد باید سازماندهی صورت بگیرد که به محض اینکه آتش سوزی صورت گرفت بلافاصله ضرورت جابجایی نیروی انسانی از این منطقه به منطقه دیگر را نداشته باشیم و هر منطقه‌ای متولی و مسوولیت حوزه خودش باشد و بلافاصله فراخوان کنند و این سازماندهی به نحوی باشد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن دسترسی و فراخوان به آن ها انجام بگیرد.

وی گفت: به منظور تامین ابزار و لوازم اطفای حریق منابع طبیعی از دهیاری‌ها و شورای اسلامی روستاها بهره بگیرد و نسبت به تامین لوازم و ابزار اطفای حریق هم استفاده کند و آتش نشانی هم موظف شد در خصوص تجهیز و تعمیر و آماده‌سازی دستگاه‌های آتش‌نشانی تدابیر لازم را به عمل آورد.

وی همچنین بر اطلاع‌رسانی و آموزش به مردم و جلب کمک و مشارکت فکری مردم برای پرهیز از آتش زدن پس‌چرهای اراضی کشاورزی تاکید کرد و افزود: پناهگاه حیات وحش پرورش آهوان، منطقه قراویز است که بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ راس آهو در این پناهگاه ارزشمند وجود دارد ولی خشکسالی و عدم امکان تعلیف و یا فقیر شدن مراتع هم تهدید جدی است که محیط زیست موظف شد در این رابطه تدابیر لازم را اعمال کند.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه با بیش از ۹۰ هزار تن جمعیت و برخورداری از ۴۸ کیلومتر نوار مرزی با عراق، بیش از ۸۸ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی جنگل و مرتع و ۳۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغ دارد.

هشتگ: , , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.