stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 416365
  • 06 بهمن 1400 - 9:40
1
سرپرست فرمانداری پاوه:

مسیر روستای «داریان» پاوه برای ثبت در فهرست آثار ملی هموار است

مسیر روستای «داریان» پاوه برای ثبت در فهرست آثار ملی هموار است
کرمانشاه ـ قلمنا ـ سرپرست فرمانداری پاوه با اشاره به ظرفیت‌ها و فرصت‌های گردشگری بسیار مناسب در این شهرستان و روستای داریان، گفت: این ظرفیت‌ها مسیر ثبت ملی شدن داریان به عنوان روستای ملی صنایع دستی را هموار می‌کند.
قلم | qalamna.ir :

«جلیل بالایی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: ارغوان بافی از مهمترین و بارزترین صنایع دستی پاوه و روستای داریان است که اقدامات لازم برای ثبت شدن آن در فهرست آثار ملی انجام شده است.

وی تصریح کرد: وجود صنعتگران سبدبافی، جاذبه‌های گردشگری طبیعی، معماری و بافت روستا، قرار گرفتن در میراث جهانی منظر فرهنگی اورامان، مهمان‌نوازی مردم، ویژگی‌های فرهنگی، مرزی بودن و دسترسی به بازار داخل و خارج، درآمدزا بودن، قدمت و تاریخچه ارغوان بافی در این دیار بخشی از دلایلی است که راه ثبت ملی شدن روستای داریان به عنوان روستای ملی صنایع دستی در حوزه ارغوان بافی را هموار کرده است.

سرپرست فرمانداری پاوه اظهار داشت: در سومین جلسه پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی که در تهران برگزار شد، پرونده روستای داریان شهرستان پاوه به‌عنوان روستای ملی ارغوان‌بافی بررسی شد.

بالایی اضافه کرد: در نشست هیات داوری وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری که در عمارت کوشک و با حضور اینجانب، مدیر کل و معاون میراث فرهنگی استان و شرکت غیر حضوری استاندار کرمانشاه و نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد با ارائه طرح توجیهی و مطالعاتی، از این پرونده دفاع شد.

وی گفت: مدیرکل و معاون میراث فرهنگی استان و تاکیدهای استاندار کرمانشاه و نماینده اورامانات بسیار کارساز بود و امیدها به موافقت و جلب نظر هیات داوری را افزایش داد.

سرپرست فرمانداری پاوه تصریح کرد: ظرفیت‌های فراوانی در این روستا در حوزه صنایع‌دستی وجود دارد و جای بسیار خوشحالی است که این روستا قرار است به‌ عنوان شهر ملی ارغوان‌بافی ثبت شود.

بالایی افزود: در پاوه و روستاهای این شهرستان فضای بسیار خوبی برای پذیرش گردشگر وجود دارد و ثبت جهانی اورامانات به این مهم کمک کرده است و توجه به ظرفیت‌های صنایع‌دستی از جمله ارغوان‌بافی می‌تواند به رونق گردشگری در این شهر بیش از پیش کمک کند.

ارغوان بافی از صنایع دستی روستای داریان است

او تصریح کرد: وجود میراث جهانی منظر فرهنگی اورامان، ۲۵ اثر ثبت شده ملی و شهر ملی گیوه نودشه، مجموعه‌ای بهم پیوسته هستند تا پاوه را به عنوان مقصد گردشگران داخل و خارج تبدیل و مسیر توسعه را ممکن و دست یافتنی نماید.

وی ابراز امیدواری کرد: در آینده و پس از صدور لوح سند، جشن ملی شدن روستای داریان به عنوان روستای ملی صنایع دستی را در شهرستان برگزار می کنیم.

روستای داریان کرمانشاه جزو روستاهای سرسبز و بکر در ناحیه هورامان کرمانشاه است و در فاصله ۲٨ کیلومتری از شهرستان پاوه قرار دارد.

در سومین جلسه پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی پرونده اردکان به‌عنوان شهر ملی کاربافی، پرونده بافق به‌عنوان شهر ملی حصیربافی از استان یزد و پرونده روستای داریان شهرستان پاوه به‌عنوان روستای ملی ارغوان‌بافی بررسی شد.

با پایان یافتن این جلسه، کار داوری این پرونده‌ها به صورت رسمی آغاز شد و در روزهای آینده نتیجه این بررسی‌ها از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام خواهد شد.

  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.