بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت فاطمه زهرا(س)، یکی از برجستهترین و گرامیترین چهرههای تاریخ اسلام است که همه مذاهب، فرق، گروهها و پیروان اندیشههای گوناگون اسلامی، او را بزرگ و گرامی میدارند. حضرت زهرا(س)، آن اندازه در نزد مسلمانان از جایگاه ویژهای برخوردار است که هیچ مسلمان و غیرمسلمانی تا کنون مگر با بزرگی و احترام نتوانسته با او روبرو شود. اینها همه را باید بدانیم که همه یاران و گاه نزدیکان و خانواده پیامبر (ص) که پس از او زیستهاند، کم و بیش، نقد و گاه توهینهایی را به خود دیدهاند؛ هرچند همه علمای بزرگ مسلمان از شیعه، سنی و صوفی هرگونه بیاحترامی به صحابه و خانواده پیامبر (ص) را نکوهیده و حرام دانستهاند.
با همه آن چه گفته شد، حضرت زهرا(س) و زندگانی او پس از پیامبر (ص)، همواره مورد اختلاف مذاهب سه گانه اسلامی، شیعه، سنی و صوفی بوده است. در این نوشتار میخواهیم پس از اشارهای کوتاه به زندگانی آن بزرگزن اسلام نقاط مشترک و اختلافی تاریخی و عقیدتی را نگاهی بیندازیم و سپس به شناسایی برخی از کتابها و نوشتارها معتبر و مستند درباره آن حضرت بپردازیم.
اشتراکات کلی:
همه مذاهب و فرق و دانشمندان و اندیشمندان مسلمان و نامسلمان، حضرت فاطمه زهرا (س) را دختر پیامبر (ص) و حضرت خدیجه کبری (س) میدانند که پیامبر (ص) در آشکار و نهان او را بیش از هر کسی دوست میداشت.
فاطمه، هنوز کودک بود که مادرش درگذشت و شاید از این رو، مهر پدری بیشتری را به سوی خود داشت.
حضور پرستاروار او در برخی جنگهای سپاه اسلام همچون غزوه احد و خندق و رخدادهایی همچون کمک به تهیدستان، فقرا و مستمندان همچون داستان سه شبانهروز روزه پیاپی و بخشیدن خوراک اندک خانه به آنها و یا بخشیدن گردنبند، بخشندگی و پویایی اجتماعی آن بانوی بزرگوار را در دوران پس از هجرت و برپایی حکومت اسلامی پدر را برایمان یادآوری میکند.
خواستگاری بزرگان صحابه و پذیرفتن همسری با امیرالمؤمنین، امام علی (ع) و زندگی ساده آن حضرت تا درگذشت پیامبر اسلام (ص) و اندوه فراوان و بسیار از درگذشت پدر، مورد پذیرش همه فرق و مذاهب اسلامی و مورخین است.
یکی دیگر از اشتراکات را میتوان در این دانست که فرزندان پیامبر، تنها از حضرت زهرا (س) هستند.
گفتار «فاطمه، پاره تن من است و هر کس او را بیازارد مرا آزرده و هر کس مرا بیازارد، خدا را آزرده است» از پیامبر اسلام (ص)، جایگاه ویژه حضرت صدیقه کبری (س) را به خوبی برای همه مسلمانان نشان میدهد.
خطبه فدکیه یا فاطمیه با کم و زیادها، داستان فدک و بیتوجهی به بیعت با خلیفه نخست نیز از مواردی است که همه دانشمندان و غورکنندگان در تاریخ اسلام، آن را تأیید کردهاند؛ هرچند گاه توجیهاتی برای آن نیز نوشته شده است.
اختلافات کلی:
زادروز او، چه از دیدگاه روز و چه سال را شاید بتوان نخستین اختلاف کلی مورخین و بزرگان اسلامی دانست. برخی او را زاده پیش از بعثت، برخی در هنگام محاصره اقتصادی شعب و برخی پس از شعب میدانند.
از دیگر اختلافات مورخین و علما درباره حضرت زهرا یا بهتر بگوییم درباره حضرت خدیجه و پیامبر اسلام، داشتن فرزندانی دیگر از پسر و دختر که خواهران و برادران حضرت باشند، است. در این که خدیجه کبری پیش از ازدواج با پیامبر اسلام، همسر کس دیگری بوده یا نه، آیا فرزندانی از همسر پیشین یا پیامبر داشته است یا نه از دیگر موارد اختلافی علما و دانشمندان است.
سن آن حضرت در هنگام ازدواج را از ۹ تا ۲۰ سال و در هنگام درگذشت از ۱۸ تا ۳۰ سال نیز از موارد اختلافی در منابع تاریخی پیش روی ماست.
حضور در مسایل سیاسی، نظامی و فرهنگی همچون جنگیدن حضرت زهرا (س) در برخی غزوات مانند جنگ احد، ورود به تصمیمگیریهای سیاسی پیامبر یا برپایی نخستین آموزشگاه در تمدن اسلامی از سوی آن حضرت (س) برای پسران و دختران صحابه در هنگام زندگی پیامبر(ص) را میتوان از دیگر موارد اختلافی دانست.
بیشترین اختلاف را میتوان در زندگانی کوتاه آن بانو پس از پیامبر دانست؛ از زندگی ۷۵ روزه یا ۹۵ روزه گرفته تا برخوردهایش در رخدادهایی که رخ داد.
در پایان میتوان بزرگترین اختلاف را در شیوه درگذشت آن حضرت یافت؛ همچون باردار بودن، درگیری فیزیکی، شهادت یا وفات با چرایی دقمرگ شدن طبیعی…
کتابشناسی:
شاید بتوان شناختهشدهترین کتابهای دوران کنونی درباره حضرت را ۴ کتاب، زندگانی فاطمه زهرا نوشته سید جعفری شهیدی در زندگینامه نویسی، فدک در تاریخ نوشته علامه شهید آیتالله العظمی سید محمدباقر صدر در بررسی و شرحنویسی بر خطبه فدکیه (فاطمیه)، امابیها نوشته رضا شیرازی با نگاهی داستانی برای کودکان و نوجوانان درباره زندگی آن حضرت و فاطمه، فاطمه است نوشته دکتر علی شریعتی در ستایش و بررسی زندگانی آن بانو دانست.
این چهار کتاب، بیش از کتابهای دیگر در نیم قرن گذشته مورد توجه حمدکاظم قزوینی نیز فاطمه الزهراء من المهد الی اللحد را درباره زندگانی آن بانو به نگارش درآورده است که علی کرمی آن را با نام فاطمه زهرا از ولادت تا شهادت، به فارسی بازگردانده است. همچنین عقیقی بخشایشی نیز کتاب صدیقه طاهره، بانوی بزرگ اسلام را نوشت که در این کتاب، افزون بر خوانش زندگانی بانو، جایگاه ایشان را در دیدگاه قرآن و اهل سنت نیز نشان میدهد.
در این میان کتاب اسرار آل محمد نوشته سلیم بن قیس هلالی را در جایگاه نخستین کتاب تاریخی و روایی شیعه نباید دور داشت. باید این را نیز گفت که هرچند روایتهایی درباره تایید آن از امام سجاد، امام باقر و امام صادق به ما رسیده است، برخی از علماء، مورخین و دانشمندان دینی آن احادیث و در پی آن خود کتاب را نیز مردود میدانند. این بیش از هر چیز به رخدادهای پس از درگذشت پیامبر تا شهادت حضرت زهرا(س) میپردازد.
همچنین باید گفت که در کنار کتاب فاطمه، فاطمه است از دکتر علی شریعتی، کتاب کشتی پهلو گرفته نوشته سید مهدی شجاعی از نشر نیستان، دیگر کتاب ادبی پرخوانش ایرانی است که در ستایش حضرت زهرا(س)، جای ویژهای برای خود ساخت.
در همه کتابهایی که درباره حضرت زهرا نوشته شده، کتاب الزهراء أولی الأدیبات نوشته میشل کعدی، نویسنده مسیحی لبنان که با نام حضرت زهرا(س)؛ برترین بانوی ادیب به فارسی بازگردانده شده است، شگفتی بیشتری دارد؛ چراکه این بار یک مسیحی، دست به قلم برد تا ما را با بزرگ بانوی اسلام آشنا کند.
کتابهای دیگری نیز هستند که در این نوشتار به زیاد میکشد. به همین بسنده میکنیم.
باید گفت درباره حضرت زهرا و به ویژه رخدادهای پس از درگذشت پیامبر تا هنگام درگذشت آن بانو، یادداشتها و مقالههای بسیاری نوشته است که از مهمترین آنها میتوان به یادداشت آیتالله شیخ حسینعلی منتظری در پیشگفتار کتاب شهید جاوید اشاره کرد. این نوشتار کوتاهی، دیدگاهی دیگرگونهای را از یک عالم برجسته شیعی به درگذشت حضرت زهرا(س) به ما نشان میدهد.
مقاله تاریخ زندگانی حضرت زهرا(س) از دکتر محمدحسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر برجسته کازرونی، دیگر مقالهای است که بسیار مورد توجه بود.
حجتالاسلام رسول جعفریان، یکی دیگر از پژوهشگران برجسته تاریخ اسلام نیز در مقاله فاطمه زهرا (س) چگونه اسوه ای است؟ به بررسی زندگانی آن بانو میپردازد.
فاطمیات هم نام کتابی است که از دیدگاههای علامه محمدرضا حکیمی درباره حضرت زهرا(س)، به بازار آمده است.
در کنار همه اینها باید بدانیم که کتابهای بسیاری به مقتضای نگرش خود به تاریخ یا حدیث، درباره حضرت زهرا به نگارش درآمدهاند.
آن چه در این نوشتار آمد، تنها بخشی از آثار منتشر شده برجسته درباره حضرت زهراست.