stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 402815
  • 23 آبان 1400 - 12:17
3

نبض خصوصی‌سازی سرخابی‌ها به شماره افتاد!

نبض خصوصی‌سازی سرخابی‌ها به شماره افتاد!

به تازگی اعلام شده است تا زمانی که برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تضمین موفقیت ارائه نشود، ‌سرخابی‌های پایتخت به بخش خصوصی واگذار نمی‌شوند!

قلم | qalamna.ir :

رییس سازمان خصوصی سازی در تازه ترین اظهاراتش آخرین وضعیت بورسی شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را تشریح و اعلام کرد: برای واگذاری این دو تیم حتما به تضمین موفقیت بعد از واگذاری نیاز داریم و تا این تضمین اتفاق نیافتد، واگذاری این دو بنگاه نیز ممکن است به سرنوشت بقیه بنگاه‌ها دچار شود، ‌بنابراین باید موارد مربوط به حق پخش این باشگاه ها، تبلیغات محیطی و… شفاف و سوداوری آن ها نیز تضمین شود.

وی ادامه داد: ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری برند و بررسی صورت‌های مالی انجام شده است و دو باشگاه آماده پذیرش هستند اما باید اطمینان خاطر ایجاد شود زیرا این دو باشگاه هواداران چند ۱۰ میلیونی دارند و اگر به سرنوشتی که برای برخی بنگاه‌ها در فرایند خصوصی سازی به دلیل برخی از غفلت‌ها دچار شدند، دچار شوند، عواقب خطرناک‌تری دارد.

گفتنی است با وجود وعده و وعیدهای پرشمار در دولت دوازدهم مبنی بر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی، در نهایت اما چنین اتفاقی رخ نداد و کامل نشدن فرایند واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی در دولت دوازدهم، توپ تصمیم‌گیری نهایی در رابطه با خصوصی‌سازی سرخابی‌های پایتخت را به زمین دولت سیزدهم انداخت و آخرین وضعیت پرونده خصوصی سازی این دو باشگاه حاکی از آن بود که مصوبه هیات عالی خصوصی سازی و در عین حال مصوبه شورای عالی بورس گرفته شده است و بر اساس اعلام مسئولان سازمان خصوصی سازی؛ پرونده دو باشگاه در اختیار هیأت پذیرش فرابورس قرار گرفته و عرضه اولیه بر اساس اعلام فرابورس صورت خواهد گرفت.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، ۱۳ شهریور سال جاری بود که حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان در رابطه با خصوصی سازی دو باشگاه فوتبال استقلال و پرسپولیس و اینکه وزارت ورزش و جوانان تحت مدیریت یک مجمع در حال مدیریت دو باشگاه فوتبال در سطح لیگ برتر است و این رویه یک تخلف به شمار می‌رود، اظهار کرد: مقدمات کار در دوره مدیریت قبلی وزارت ورزش و جوانان طی شده است و در حال حاضر دو باشگاه آماده واگذاری هستند.

وی ادامه داد: اصولا در تمامی کشورها، باشگاه ها معمولا مردمی هستند و دولت‌ها کمتر در اینگونه موارد دخالت می‌کنند و سیاست نیز بر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی است و به شما قول می‌دهم فقط یک هماهنگی بین وزارت ورزش و جوانان و وزارت امور اقتصادی و دارایی است که باید انجام شود و بیشتر زحمت‌ها کشیده شده است و با هماهنگی می‌تواند در زمان بسیار کوتاه این اتفاق رخ دهد.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به موافقت رییس‌جمهوری مبنی بر واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی، بیان کرد: کار سختی در پیش نیست، طی یک تا دو ماه آینده این اتفاق رخ می‌دهد و به تدریج پیش می‌رود و بخشی از سهام را می‌توان به مردم واگذار کرد،   پاس گل را به ما داده‌اند و ما فقط باید گل بزنیم.

نکته قابل تامل در مورد آغاز واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی اما به جدیدترین اظهارات رییس سازمان خصوصی‌سازی باز می‌گردد و ابهامات بسیاری در رابطه با این واگذاری ایجاد شده‌ است و می‌توان عنوان کرد که زمان واگذاری این دو باشگاه‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، هرچند که این اظهارات نکات قابل قابل اشاره دیگری را نیز در دل خود جای داده است که در ادامه به آن اشاره شده است:

مفهوم “ضمانت موفقیت” چیست و این ضمانت‌نامه از سوی چه کسی باید ارائه شود؟

آیا عرضه اولیه این دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در فرابورس، مستلزم ارائه ضمانت موفقیت است؟

آیا تا زمانی که ضمانت موفقیت ارائه نشود، ‌ واگذاری این سرخابی‌های پایتخت و روند عرضه آن‌ها در بازار سرمایه کلید نمی‌خورد؟

با توجه به مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از سوی وزارت ورزش و جوانان و اشکالات مطرح شده در این رابطه، چه تصمیمی در این خصوص اتخاذ خواهد شد؟

آیا عملکرد فعلی مدیریتی در مورد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس موفقیت‌آمیز قلمداد می‌شود؟

آیا اساسا می‌توان ضمانت اجرایی برای موفقیت‌آمیز فعالیت یک بنگاه اقتصادی ارائه کرد؟

آیا سازمان خصوصی‌سازی برآورد زمانی را برای عرضه اولیه این دو باشگاه مدنظر قرار داده است یا هیچ زمان‌بندی خاصی در این خصوص وجود ندارد و مشخص نیست؟

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.