stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 401881
  • 18 آبان 1400 - 12:07
1

تدارک آمریکا برای دور بعدی مذاکرات با طالبان در میان نگرانی از افزایش حملات داعش در افغانستان

تدارک آمریکا برای دور بعدی مذاکرات با طالبان در میان نگرانی از افزایش حملات داعش در افغانستان

تام وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان اظهار کرد، واشنگتن نگران افزایش حملات شاخه گروه تروریستی داعش در افغانستان و همین طور به شدت نگران حضور مستمر القاعده در این کشور است.

قلم | qalamna.ir :

‌ به نقل از خبرگزاری رویترز، تام وست در گفتگوی تلفنی با خبرنگاران از بروکسل این اظهارات را مطرح کرد. او در طی این سفرش به بروکسل، به کشورهای متحد در ناتو در مورد مذاکرات آمریکا با طالبان گزارش داد و رایزنی‌هایی را در مورد “نقشه راه” به رسمیت شناختن دولت تشکیل شده از سوی این افراطگرایان پس از تصرف افغانستان و خروج نیروهای آمریکایی در ماه اوت از این کشور انجام داد.

وی گفت: طالبان به وضوح و آشکارا تمایلش را برای عادی سازی روابط با جامعه بین‌المللی، از سرگیری دریافت کمک‌ها، بازگشت جامعه دیپلماتیک بین‌المللی به کابل و کاهش تحریم‌ها ابراز کرده‌اند. اما او بیان داشت: آمریکا نمی‌تواند هیچ یک از این موارد را به تنهایی محقق سازد.

این اولین جلسه مطبوعاتی رسمی وست با خبرنگاران از زمانی که در ماه گذشته میلادی در این سمت شروع به کار کرد، بود.

وست که قرار است به پاکستان، هند و روسیه سفر کند، گفت که آمریکا در حال آماده شدن برای دور بعدی مذاکرات با طالبان در دوحه است، اما تاریخ آن را مشخص نکرد.

کشور شدیدا درگیر با فقر افغانستان که به تازگی از جنگی تمام عیار خارج شده، با نزدیک شدن به فصل زمستان به یک بحران انسانی وارد می‌شود. میلیون‌ها نفر از افغانها در بحبوحه افزایش قیمت مواد غذایی، خشکسالی و سقوط آزاد اقتصادی ناشی از کمبود شدید پول نقد، تحریم‌ها علیه رهبران طالبان و قطع کمک‌های مالی، با دورنمای گرسنگی فزاینده روبرو هستند.

طالبان همچنین با حملات فزاینده از سوی دشمن ایدئولوژیک خود یعنی شاخه گروه تروریستی داعش در این کشور موسوم به داعش خراسان روبرو هستند.

تام وست گفت: واشنگتن “نگران افزایش حملات گروه داعش خراسان است و ما می‌خواهیم طالبان در برخورد علیه آنها موفق باشند. در صحبت از گروه‌های شبه نظامی دیگر می‌توانید ببینید که القاعده همچنان در آنجا حضور دارد و ما بسیار نگران آن هستیم.”

او ادامه داد که حضور القاعده “در گفتگوی ما با طالبان یک مساله مورد توجه مداوم ما است.”

وست همچنین گفت که واشنگتن در حال حاضر به طور جدی بازگشایی سفارت خود در کابل را بررسی نکرده و می‌خواهد که قبل از بررسی این گزینه، شاهد باشد که طالبان “سابقه‌ای از رفتار مسئولانه را ایجاد کند”.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.