stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
  • کد خبر : 401712
  • 17 آبان 1400 - 15:15
2
دادستان همدان تاکید کرد:

ضرورت راه اندازی نهضت آموزش و ارتقای سواد رسانه ای

ضرورت راه اندازی نهضت آموزش و ارتقای سواد رسانه ای
همدان- قلمنا- دادستان عمومی و انقلاب همدان با اشاره به وضوع جرائم اینترنتی و مسائل ناشی از آن مطرح کرد: با توجه به نقش آموزش در پیشگیری از جرائم سایبری، راه اندازی نهضت آموزش و ارتقای سواد رسانه ای امری ضروری است.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم از همدان، حسن خانجانی موقر امروز در دومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان که با محوریت بررسی جرائم حوزه مجازی و کلاهبرداری اینترنتی و ساماندهی کسب و کار اینترنتی در استان همدان در سالن جلسات دادگستری استان همدان برگزار شد، مطرح کرد: از نظر یونسکو دیگر خواندن و نوشتن ملاک باسوادی نیست و اگر کسی با رایانه و فضای مجازی آشنایی نداشته باشد، بی‌سواد است بدین سان، با این تعریف بخشی از جامعه بی سواد محسوب می‌شوند.

وی با بیان این موضوع مطرح کرد: در گذشته افرادی که سواد خواندن و نوشتن نداشتند، بیسواد محسوب شده و نهضت سواد آموزی برای این قشر راه اندازی شد و حال با تعریف جدید یونسکو از مقوله سواد، راه اندازی نهضت سواد آموزی در حوزه فضای مجازی و سایبری ضروری است.

دادستان عمومی و انقلاب همدان ادامه داد: در حال حاضر، زندگی هایمان را تنها بخش حقیقی تشکیل نداده است بلکه بخشی از زندگی به فضای مجازی معطوف شده بدین ترتیب، بایستی موضوع ارتقای سواد رسانه ای مورد توجه و با جدیت دنبال شود.

خانجانی موقر با تصریح بر اینکه با این روند، نیاز است تا در مسیر ارتقای سواد رسانه ای و فضای مجازی از افراد توانمند و متخصص بهره گرفته شود، افزود: نباید در این مسیر از افرادی که اطلاعات ناقصی در این حوزه دارند، وارد کار شوند؛ هر چند تعداد افراد زبده و فنی متخصص فضای مجازی نیز بسیار اندک است.

مسئولین ما در خصوص فضای مجازی نگاه تدافعی دارند تا تهاجمی

در ادامه، سیدهادی مصطفوی، با بیان اینکه ما به خوبی از علل بروز جرایم مطلع هستیم اما چرا اقدامات مناسبی صورت نمی‌گیرد، عنوان کرد: متأسفانه امروز مسئولین ما در فضای مجازی نگاه تدافعی دارند تا تهاجمی و منتظر هستند حتما جرمی واقع شود سپس به دنبال حل آن باشیم این در صورتی است که باید به دنبال پیشگیری باشیم.

معاون دادستان عمومی و انقلاب در حقوق عامه مطرح کرد: سال گذشته توسط دادگستری استان آسیب‌شناسی در حوزه فضای مجازی انجام شده و همه به آن واقف هستیم و دستورالعمل ساماندهی فضای مجازی، شیوه اقدام پلیس فتا و در هر حوزه به صورت جزیی مصدایق مجرمانه شناسایی شده همچنین تهیه بانک اطلاعاتی و اجرای طرح شناسایی مدیر کانال‌ها، کانال‌های تبلیغاتی و واسطه‌های مالی نیز صورت گرفته است.

وی با بیان این موضوع خاطرنشان کرد: انسداد سیم کارت‌های اتباع خارجی، ساماندهی دستگاه‌های پز، الزام ادارات پست به ساماندهی کلیه بسته‌های پستی، به‌روز‌رسانی اطلاعات شرکت‌های واسطه مالی، الزام احراز هویت مدیران آپ‌های بازار و شیپور در سامانه انتها، بحث آگاه سازی مسئولین قضایی و امنیتی در خصوص استفاده از اپلکیشن‌ارتباطی از جمله اقدامات اثرگذار در پیشگیری از بروز این جرایم است.

مصطفوی تصریح کرد: اینکار با وجود تخصصی بودن نباید خیلی سخت و پیچیده شود به راستی، به سادگی می‌توان با شناسایی ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی مانند برنامه شاد وغیره آموزش‌های لازم در راستای آگاه‌سازی عموم جامعه را ارائه نمود.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.