stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 400576
  • 10 آبان 1400 - 23:39
0

تا مطمئن نشویم تحریم‌ها برداشته می‌شود، اقدامی نخواهیم کرد

تا مطمئن نشویم تحریم‌ها برداشته می‌شود، اقدامی نخواهیم کرد
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی:  سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آمریکایی‌ها پیشنهاد دادند مذاکرات دوجانبه و محرمانه‌ای در کشور ثالث مثل عراق داشته باشند، گفت: «بین ایران و آمریکا مدت‌هاست گفت‌وگویی نبوده و بعد از خروج آمریکا از برجام هم به عنوان کشوری که آن زمان عضو کمیسیون مشترک برجام بود ولی بعد از آن دیگر تماس و یا ملاقات مستقیم یا غیرمستقیم نبوده است.»
سعید خطیب‌زاده ادامه داد: “آمریکا به عنوان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و غیرقانونی از برجام خارج و تمام تلاش را کرده برجام را از بین ببرد و تحریم‌های فرامنطقه‌ای و ظالمانه را بر ضد مردم ایران اعمال کرده و تمام تلاش را کرده مانع روابط عادی ایران در حوزه‌های تجاری و اقتصادی با دیگر کشورها شود و آن‌چنان زیاده روی کرده که کشورهایی که با ایران همکاری می‌کردند مورد فشار قرار داده بلکه متحدان خود را تنبیه کرده است. ایران تا موقعی که این واقعیت‌ها بر روی زمین تغییر نیابد تصور نمی‌شود کرد در هیچ شکل و فرمتی تماسی بین تهران و واشنگتن برقرار شود.”
وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران اعلام کرده که آمریکا باید برای ماندن خود در برجام تضمین دهد تا به مانند دوران ترامپ یک جانبه از این توافق خارج نشود و ایران به صورت عینی به دنبال گرفتن چه تضمین‌هایی از آمریکا در این ارتباط است، گفت: «در مورد مباحث فنی و تکنیکی باید در چارچوب خودش بحث و گفت‌وگو شود و مطرح کردن این گونه مسائل در فضای عمومی بعضا باعث ایجاد سوءتفاهم می‌شود.»
خطیب‌زاده ادامه داد:‌ « اصل این موضوع این است که ایران و کشورهای ۱+۴ تأکید بر این دارند که آمریکا باید نیت خود را در عمل و آن هم با ارائه تضمین‌هایی نشان دهد که دیگر هیچ کس در واشنگتن با خروج یک جانبه از توافقات دنیا را به سخره نمی‌گیرد. آنچه که ترامپ با خروج غیرقانونی از برجام انجام داد تنها به سخره گرفتن طرف‌های مقابل در برجام نبود بلکه به نوعی حقوق بین‌الملل و سازوکارهای بین‌المللی را به سخره گرفت. اینکه آمریکا چه نوع تضمین‌های سیاسی و حقوقی ارائه دهد که در برجام گنجانده شود در مورد آن مباحثی مطرح شده است. آمریکا به دنبال پیشبرد اهداف خود خارج از ارائه هر گونه تضمینی است و تصور می‌کند که پلیس دنیاست و هر موقع که بخواهد می‌تواند قوانین و مقررات را نقض کند. ما در موضوع برجام اجازه نخواهیم داد که اقتصاد و بخش‌های اقتصادی ما که از آن شوک یک بار رد شدند مجددا در وضعیتی قرار بگیرند که وضعیت تردید باشد. تنها وقتی بازگشت آمریکا به برجام را می‌پذیریم که مطمئن باشیم این بازگشت قطعی است.»خطیب‌زاده تاکید کرد: «تا مطمئن نشویم که تمامی تحریم ها برداشته می شود هیچ اقدامی نخواهیم کرد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اختصاص بودجه ۱.۵ میلیارد دلاری برای اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران و پاسخ ایران عنوان کرد: «تهدید رژیم اشغالگر قدس برای ثبات و امنیت منطقه را نادیده نگرفتیم. ذات این رژیم بحران آفرینی و ریشه‌های آن در ناامنی است. رژیم اشغالگر قدس به خوبی از مجموعه توانمندی‌های ایران آگاه است و توانمندی محدود خود را هم می‌داند و از آن طرف اراده ایران را برای این‌که درباره امنیت ملی خود با هیچ طرفی نه مصالحه می‌کند و نه شوخی می‌گیرد. لذا این موضوع در جای خود پاسخ داده شده و اگر لازم باشد پاسخ داده خواهد شد.»

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.