stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 400556
  • 10 آبان 1400 - 22:12
1
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی همدان:

پیش بینی راه اندازی بیمارستان اکباتان تا پایان اسفندماه

پیش بینی راه اندازی بیمارستان اکباتان تا پایان اسفندماه
همدان- قلمنا- معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بیمارستان در حال احداث اکباتان یکی از پروژه‌های مورد نظر دانشگاه است که در مساحتی به متراژ ۲۸ هزار متر مربع ساخته شده و  هم اکنون، پیشرفت فیزیکی 85 درصدی دارد که مقرر شده تا اسفندماه سال جاری پروژه را به دانشگاه تحویل نماید.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم از همدان، فریبرز نیاستی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه  در دنیا سیستم سلامت با شرایط خاص و بحران جدی روبرو شد، اظهار کرد: اغلب مجامع علمی جهان در ابتدای شیوع کرونا غافلگیر شدند چرا که تصور عموم اندیشمندان حوزه سلامت بر این بود که همه بیماری‌های ویروسی با تولید واکسن‌های مختلف و تنوع آنتی‌بیوتیک‌ها قابل کنترل است و تمرکز بر بیماری های غیرعفونی بود.

وی با بیان اینکه در دی ماه ۱۳۹۸ ابلاغات و برنامه ریزی ها برای کنترل این بیماری در همدان در پیش گرفته شد، مطرح کرد: در این راستا، تامین ملزومات مورد نیاز تشخیصی آزمایشگاهی و آموزش تخصصی کادر آزمایشگاهی در نظر گرفته شد تا اگر کرونا شیوع جدی به خود گرفت آمادگی لازم در این زمینه فراهم شده باشد.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه این نمونه گیری ها به نوعی پیش رفت که در تیر ماه ۱۴۰۰ به نمونه‌گیری و تشخیص ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نمونه در روز رسیدیم.
نیاستی به اقدامات صورت گرفته در راستای ایمن سازی و سالم سازی فضا برای کادر درمان و تامین ملزومات مورد نیاز در این راستا اشاره کرد و گفت: کارکنان سیستم سلامت با از خودگذشتگی و جانفشانی در این جبهه ایستادگی کردند و طی ۱۰ ماهه نخست شیوع این ویروس در استان همدان شهید خدمت نداشتیم.
وی در ادامه صحبت های خود با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی در ۲۳ ماه اخیر دچار کمبود در اقلام نشد، مطرح کرد: در گام بعدی، سعی شد تا با توجه به پیش‌بینی فرسایشی شدن روند مقابله با کرونا برای کارکنان درمان دانشگاه در مسیر جذب نیروهای تخصصی و پشتیبان در این مجموعه قدم برداریم که در این اساس طی ۱۸ ماه گذشته ۲ هزار و ۲۰۰ پرسنل در قالب قراردادهای مختلف و آزمون‌های استخدامی جذب دانشگاه شدند.
این مسئول در ادامه این موضوع به تجهیز زیرساخت های پزشکی و تقویت آن در همدان اشاره کرد و افزود: از اوایل سال ۹۹ افزایش دستگاه‌ها و تجهیزات آغاز شد و بر این اساس ۳ دستگاه سی‌تی اسکن به سیستم بهداشت و درمان استان افزوده شد.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی همدان با تصریح بر اینکه سعی شدن تا عدالت در سلامت اجرایی شود، گفت: این دستگاه ها در شهرستان‌های رزن، کبودراهنگ و نهاوند توزیع و به بهره‌برداری رسید و این رون اعزام ها به بیمارستان های مرکز استان را نیز کاهش داد.
راه‌اندازی آزمایشگاه جامع تشخیص بیماری‌های نوپدید در همدان
نیاستی با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه جامع تشخیص بیماری‌های نوپدید نیز تشریح کرد: این آزمایشگاه پیش از شیوع کرونا آغاز به کار کرده بود و در مدت شیوع کرونا ظرفیت خود را از ۷۰ نمونه تشخیصی تا سه هزار مورد هم افزایش داد.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۹۹ بیمارستان قدیمی اما مستحکم کودکان در طرحی مطالعاتی با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان به عنوان مرکز جامع تشخیصی بیماری‌های نوپدید مورد استفاده قرار گرفت، افزود: بخشی از منابع این پروژه به صورت کشوری تامین شد و با تجهیز این مرکز، هم اکنون در تشخیص بسیاری از بیماری‌های ویروسی به قطب غرب کشور هستیم.
نیاستی با اشاره به تامین تجهیزات درمانی برای بیمارستان ها، به افزایش ظرفیت دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در استان نیز اشاره کرد و گفت: با برنامه ریزی منسجم تعداد ۱۷ دستگاه جدید به مجموعه اکسیژن ساز اضافه و ظرفیت تولید اکسیژن از ۵۱۵۰ لیتر در دقیقه در ابتدای اسفندماه ۹۸ که حداکثر برای ۵۲۰ بیمار اکسیژن سازی می کرد با ۳۰۰ درصد افزایش هم اکنون به ۱۷ هزار لیتر در دقیقه رسیده که برای ۱۷۰۰ بیمار بستری اکسیژن سازی می کند.
وی با اشاره به تاکین دستگاه ونتیلاتور و نقش آن در روند درمان بیماران درگیر با کرونا، عنوان کرد: بر این اساس در شرایطی که در برخی کشورها بحران در این موضوع ایجاد شده بود ما موفق به خریداری ۵۴ دستگاه ونتیلاتور از طریق وزارت بهداشت و هیأت امنای ارزی شدیم.
 این مسئول در ادامه با بیان اینکه فراهم کردن و تجهیز هر تخت ویژه بیمارستانی در این پاندمی حدود یک و نیم میلیارد تومان هزینه در برداشت، اضافه کرد: در این شرایط ۲۲ تخت ویژه به مجموعه آموزشی درمانی سینا اضافه شد و تعداد تخت‌های ویژه این مرکز را به ۲۸ مورد رساندیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در پی اقدامات صورت گرفته در جهت مدیریت بحران، در دی‌ماه ۹۸ تعداد ۲۲ تخت ویژه به بیمارستان سینا فرشچیان اضافه شد، اظهار کرد: در این راستا، این بیمارستان به عنوان مرکز بیماری کرونا از ۶ تخت مصوب به حدود ۲۶ تخت مصوب آی. سی. یو رسید.
نیاستی با اشاره به توسعه اورژانس های بیمارستانی و اضافه کردن ۶۰ تخت اورژانس به مجتمع آموزشی درمانی بعثت در مهرماه ۹۸، به اقدامات صورت گرفته در این راستا در شهرستان های همدان اشاره کرد و گفت: در ادامه اقدامات صورت گرفته در شهرستان هایی چون تویسرکان و ملایر،  اورژانس بیمارستان شهرستان فامنین نیز راه اندازی شد.
وی با تصریح بر اینکه تا اسفندماه ۹۸ تعداد ۹۰ تخت دیالیز در استان همدان فعال بود، گفت: در آن زمان تعداد ۱۰۷ دستگاه جدید خریداری شد و هم اکنون، شهرستان فامنین با ایجاد ۶ تخت جدید دیالیز نیازی به مراجعه به همدان ندارند یعنی در مجموع، برای همه شهرستان‌ها هفت تا ۹ دستگاه راه اندازی شد.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه در پاسخ به خبرنگار قلم در خصوص وضعیت پیش روی پروژه بیمارستان اکباتان و طرح توسعه بیمارستان فاطمیه همدان نیز گفت: از سال ۹۳ تعداد ۳۷۵ پروژه عمرانی در دانشگاه تعریف شده که از آن جمله می‌توان به تکمیل پروژه مرکز جامع سرطان، بیمارستان فاطمیه و ساختمان ستاد دانشگاه اشاره کرد، که برخی از این پروژه‌ها مثل مرکز جامع سرطان در فاز نخست به افتتاح رسیده و فاز دوم آن طی یک سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
نیاستی در ادامه این موضوع، با بیان اینکه مرکز جامع سرطان در ۲۵ هزار مترمربع بنا خواهد شد و فاز نخست آن با تزریق اعتبار ۵۷ میلیارد تومانی افتتاح شده است، ادامه داد: بیمارستان در حال احداث اکباتان یکی از پروژه‌های مورد نظر دانشگاه است که در مساحتی به متراژ ۲۸ هزار متر مربع ساخته شده و  هم اکنون، پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی دارد که مقرر شده تا اسفندماه سال جاری پروژه را به دانشگاه تحویل نماید.
وی  به احداث بیمارستان جدید زنان در مرکز آموزشی درمانی فاطمیه نیز اشاره کرد و گفت: این مجموعه نیز در ۶ هزار متر مربع با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان احداث شده و ظرفیت ۸۰ تخت بیمارستانی در آن فراهم آمده و هم اکنون، ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تأمین اعتبارات مورد نیاز طی ۳ ماه ابتدایی سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه در پایان این جلسه با بیان اینکه ۷۰ هزار و ۳۴۳ متر مربع پروژه عمرانی از ابتدای سال ۹۸ تا شهریور ۱۴۰۰ در سیستم سلامت استان افتتاح شده است، خاطرنشان کرد: در ۸۱ پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۷۰ میلیارد تومان خلاصه می‌شود و در حال حاضر ۴۲ پروژه فعال در استان وجود دارد که ۳۸۶ میلیارد تومان هزینه دربرداشته است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.