stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 397680
  • 23 مهر 1400 - 14:20
0

فریدونشهر نسبت به جمعیت فرآورده خونی بیشتری نیاز دارد/کمبود فرآورده خونی در فریدونشهر

فریدونشهر نسبت به جمعیت فرآورده خونی بیشتری نیاز دارد/کمبود فرآورده خونی در فریدونشهر
اصفهان_ رئیس شبکه بهداشت و درمان فریدونشهر گفت:ارتفاع بالای فریدونشهر و درصد پایین اکسیژن هوا باعث ایجاد غلظت خون در درصد بالایی از مردم این شهرستان شده است.
قلم | qalamna.ir :

افشین ملیانی، با بیان این مطلب که در گذشته برنامه اهدای خون در مراسم‌های خاص مثل عاشورا و ۲۸ صفر انجام می‌شد اظهار داشت: به شکل تقریبی هر سه ماه یک بار، یک تیم از خوانسار که نزدیک‌ترین مرکز انتقال خون به فریدونشهر است به اینجا می‌آمدند، فراخوان می‌دادند و مردم برای اهدای خون به این مرکز مراجعه می‌کردند.

وی ادامه داد: از زمان شیوع کرونا برنامه کاملاً عوض شده است و اگر کسی از مردم فریدونشهر مایل به اهدای خون باشد باید شخصاً به مرکز انتقال خون خوانسار مراجعه کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان فریدونشهر بیان کرد: کسانی که واکسن تزریق کرده‌اند، ۱۴ روز بعد از تزریق دُز دوم قادر به اهدای خون هستند و افرادی هم که کرونا داشته‌اند باید بین چهارتا ۶ هفته صبر کنند و سپس خون اهدا کنند.

غلظت بالای خون مشکل شایع در مردم فریدونشهر

وی با بیان این موضوع که قبل از شیوع کرونا در طول سال حدود ۳۰ درصد مردم فریدونشهر برای اهدای خون مراجعه می‌کردند که ۷۰ درصد آنها آقا و ۳۰ درصد خانم بودند، بیان داشت: غلظت خون مردم فریدونشهر زیاد است. این موضوع درصد بالایی از مردم فریدونشهر را شامل می‌شود و این به دلیل این است که ارتفاع شهرستان بالا و درصد اکسیژن هوا پایین است.

ملیانی اضافه کرد: این موضوع باعث می‌شود که بدن گلبول قرمز بیشتری تولید کند؛ خون دادن علاوه بر اینکه امری انسان دوستانه است برای مردم فریدونشهر مفید است.

 

ملیانی با بیان این مطلب که شهرستان فریدونشهر نسبت به شهرهای بزرگ و نسبت به جمعیت فرآورده‌های خونی بیشتری نیاز دارد تصریح کرد: دلیل این موضوع این است که شهرستان فریدونشهر از پراکندگی جغرافیایی زیاد و روستاهایی با راه‌های صعب‌العبور برخوردار است.

وی اضافه کرد: در بسیاری مواقع بیماران عشایر و پشتکوه که به بیمارستان فریدونشهر منتقل می‌شوند به دلیل طی مسافت زیاد حتی اگر در شروع وضعیت بحرانی نداشته باشند وقتی به بیمارستان می‌رسند حالت بحرانی دارند.

وی گفت: با توجه به اینکه خون و فرآورده‌های خونی برای مصرف زمان مشخصی دارند ما سعی می‌کنیم همیشه به اندازه نیاز بیمارستان ذخیره داشته باشیم و در کمترین زمان خون مورد نیاز بیماران را تأمین کنیم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.