stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 393044
  • 27 شهریور 1400 - 13:08
1

میقاتی: مأموریت اصلی دولت توقف فروپاشی لبنان است/نمی‌توان حزب‌الله را نادیده گرفت

میقاتی: مأموریت اصلی دولت توقف فروپاشی لبنان است/نمی‌توان حزب‌الله را نادیده گرفت

نخست وزیر لبنان تأکید کرد که مأموریت اصلی دولتش توقف فروپاشی لبنان است.

قلم | qalamna.ir :

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: مأموریت اصلی دولت توقف فروپاشی لبنان و هدایت کشور به مسیر حل پرونده‌های اقتصادی، مالی و حیاتی است.

وی افزود: از زمان تشکیل دولت تاکنون شاهد نوعی بهبود نسبی بودم؛ چراکه ظرف هفت روز با صندوق بین‌المللی پول ارتباط برقرار کردیم و مشکل برق را مطرح کرده و پیشنهادهای مناسبی برای حل مشکل دریافت کردیم. همچنین با رئیس سازمان جهانی بهداشت دیدار کردم که او آمادگی این سازمان برای حمایت از بخش بهداشت در لبنان و تشویق کشورهای اهداکننده برای کمک رسانی را اعلام کرد. مسئله به زمان بستگی دارد و متأسفانه لبنان با چالش‌های بزرگی از جمله بحران مالی و اقتصادی و پیامدهای انفجار بندر بیروت و کرونا مواجه است.

وی گفت: وضعیت لبنان شبیه بیماری وخیم‌الحال است که منتظر ورود به بخش حالت فوق العاده در بیمارستان و بعد اتاق جراحی و بعد بخش مراقبت‌های ویژه و بعد دوره‌ای نقاهت است تا بتواند سرپا بایستد. متأسفانه کشور ما همچنان در مقابل درب بخش وضعیتهای فوق العاده بیمارستان در مرحله انتظار است. اوضاع کشور ظرف هشت ماه نمی‌تواند بهبود یابد. از نظر قانون اساسی این عمر دولت ماست چراکه دولت بعد از انتخابات پارلمانی استعفا می‌دهد. پرونده‌های مهم پیش روی دولت ما بهبود وضعیت انرژی، برق، بحران سوخت، تأمین دارو و حل بخش دولتی و خصوصی و تربیتی است. تغییراتی در لبنان وجود ندارد اما تغییر با مرحله انتقالی از طریق انتخابات پارلمانی آغاز می‌شود.

میقاتی تأکید کرد: دیگر پولی برای تکمیل یارانه نداریم و این مسئله باید متوقف شود چراکه تنها ۲۶ درصد از اموال یارانه به لبنانی‌ها رسیده و بقیه به جیب تجار و قاچاقچیان رفته است. در دوره آتی یارانه دارو به ویژه برای بیماری‌های صعب العلاج را فراهم می‌کنیم. از همین جا از جامعه بین المللی می‌خواهیم فورا به لبنان کمک کند.

وی درباره مشارکت حزب‌الله در دولت گفت: من مردی عمل گرا هستم و دولت شامل بیشتر گروه‌های لبنانی است و نمی‌توانیم بدون موافقت و حمایت همگان به انجام اصلاحات بپردازیم یا با صندوق بین‌المللی پول مذاکره کنیم. حزب‌الله نماینده بخشی از لبنانی‌ها در پارلمان است. اجباری برای قبول حضور یک گروه مسلح و سیاسی در داخل دولت نداشتم. حزب‌الله به عنوان یک حزب سیاسی در لبنان است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

میقاتی درباره ورود نفت از ایران توسط حزب‌الله و نگرانی از تحریم‌ها علیه لبنان گفت: “من به خاطر نقض حاکمیت لبنان ناراحت هستم اما ترس و نگرانی درباره تحریم‌ها ندارم چراکه این اقدام توسط دولت لبنان صورت نگرفته است.”

وی گفت: من از دولت عراق برای حمایت از لبنان با فرآورده‌های نفتی و دیگر برادران عرب به خاطر حمایتشان تشکر می‌کنم و متعهد می‌شوم که لبنان هرگز عرصه‌ای برای توهین به کشورهای عربی نبوده و نخواهد بود. از تمام گروه‌های لبنانی می‌خواهم سیاست خویشتن داری را حفظ کنند. لبنان از “برادران” عربش دست نکشیده است و از آن‌ها می‌خواهد از لبنان دست نکشند.

میقاتی گفت: “لبنان کشور کوچکی در جهان عربی است و ما به دنبال برادر بزرگتر از تمام کشورهای عربی هستیم تا بیاید و دستش را به دستمان بدهد و لبنان را از این آشوب نجات دهد. لبنانی که باثبات باشد برای تمام جهان عربی مفید است.”

میقاتی درباره نقش فرانسه در لبنان گفت: “فرانسه دوست لبنان است و کمک زیادی به ما برای تشکیل دولت کرد بدون اینکه در جزئیات دخالت کند. فرانسه به حاکمیت لبنان احترام می‌گذارد.”

وی درباره موضع آمریکا نسبت به دولت گفت: پیام‌هایی را از سوی دولت آمریکا درباره حمایت از دولت دریافت کرده‌ام.

نخست وزیر لبنان درباره روند تحقیقات درخصوص انفجار بندر بیروت گفت: ما به هیچ مانعی اجازه نمی دهیم در برابر ما برای کشف جزئیات این جنایت و محاکمه عاملان آن بایستد و اصول قانون اساسی را در نظر می گیریم.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.