stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 389822
  • 10 شهریور 1400 - 13:12
5

آغاز برداشت خرما از نخلستان‌های آبادان

آغاز برداشت خرما از نخلستان‌های آبادان
خوزستان - مدیر جهاد کشاورزی آبادان گفت: برداشت محصول خرما از سطح ۱۳ هزار هکتار از نخلستان‌های بارور آبادان آغاز شد.
قلم | qalamna.ir :

حسن دشتی مدیر جهاد کشاورزی آبادان اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۵۰ هزار تن خرما از نخلستان‌های آبادان برداشت شود که ۲۰ هزار تن آن از نوع استعمران است.

وی میزان برداشت خرما از نخلستان های آبادان در سال گذشته را ۷۲ هزار تن اعلام کرد و افزود: امسال به دلیل شوری آب به خصوص در اردیبهشت ماه که میزان سختی و شوری آب رودخانه بهمشنیر به ۱۱ هزار میکروموس رسید تولید خرما کاهش یافته است. بیشتر نخلستان‌های آبادان در حاشیه رودخانه بهمنشیر جنوی و شمالی و اروندرود قرار دارند.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد از نخلستان‌های این شهرستان از رقم زودرس استعمران است که محصول آن به صورت نوبرانه وارد بازار می‌شود گفت: خضراوی، برحی، گنتار، دگل‌ موسه و زاهدی دیگر ارقام خرمای آبادان می باشند.

وی اظهار داشت: با توجه به فصل برداشت خرما و ضرورت خرید تضمینی محصول از نخلداران آبادان، بهای هر کیلوگرم خرمای استعمران حداقل ۹۲ هزار و ۶۲۰ ریال تعیین شده است.

دشتی حق آبه نخلستان‌های آبادان را ۹۰ متر مکعب در ثانیه عنوان کرد و گفت: با توجه به سختی آب روخانه بهمنشیر انتظار می‌رود حق آبه کشاورزان آبادان افزایش یابد.

پنج مرکز خرید خرما در شهرستان آبادان در نظر گرفته شده است.

شهرستان آبادان دارای ۱۳ هزار هکتار باغ خرمای مثمر با ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نخل بارور است.

گرمای بالای ۵۰ درجه سانتیگراد، بی‌آبی و وزش باد گرم در تابستان امسال باعث وقوع چند حادثه آتش سوزی در نخلستان های آبادان شد.

خرما دارای بیشترین ارزش افزوده در بین محصولات کشاورزی خوزستان است. امسال پیش بینی شده حدود ۸۵هزار تن خرما از نخیلات خوزستان به ارزش ۱۰۰میلیون دلار پس از بسته بندی به خارج صادر شود.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.