stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 384400
  • 05 مرداد 1400 - 9:48
0

۸ توصیه‌ برای پاک کردن ذهن از افکار آزاردهنده

قلم | qalamna.ir :
گروه جامعه: همه ما دوست داریم روان‌مان را از چیزهای آزاردهنده و بی‌مصرف پاک و ذهن‌مان را نو نوار کنیم. در این مطلب ۸ توصیه‌ طلایی برای پاک کردن ذهن از افکار آزار دهنده آمده که می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.تجربه آرامش در زندگی‌های امروزی، هر روز سخت‌تر از گذشته می‌شود و واقعیتی انکارناپذیر است. البته یکسری رفتارهای اشتباه هستند که مانند بنزین روی این قضیه ریخته و باعث شعله‌ورتر شدن آن می‌شوند. روح و روانی شاد و با آرامش قابل دستیابی است، اما در قدم اول باید به پاکسازی آن مشغول شویم. احتمالا شما هم مثل من دوست دارید روح و روانتان را از چیزهای آزاردهنده و بی‌مصرف پاک و ذهنتان را نونوار کنید، اما چگونه؟

صبحتان را آشفته نکنید
اگر صبح به محض بیدار شدن سراغ تلفن همراه‌تان بروید، به راحتی حتی قبل از این که از رختخواب بیرون بیایید، ذهن‌تان مشغول خواهد شد. در برابر این میل و عادت نادرست مقاومت کنید. شب‌ها هنگام خواب، تلفن همراه‌تان را هر جایی بگذارید غیر از اتاق خواب و با این کار یک فضای روانی امن برای خود درست کنید. قبل از شستن دست و صورت و خوردن صبحانه، اجازه ندهید اخبار حوادث و… فکرتان را آشفته و شلوغ کند.

افکار منفی‌تان را به چالش بکشید
یکی از موضوعاتی که باید حتما از شرش خلاص شوید، افکار منفی است. این باورهای غیرمنطقی ما را ترسو و منفعل و مضطرب و افسرده نگه می‌دارند. شاید به نظرتان راحت نباشد لباس‌هایی را که طی یک سال گذشته از آن‌ها استفاده نکرده‌اید، در کیسه‌ای جمع کنید و به افراد نیازمند ببخشید، اما باید در برابر افکار بیهوده و منفی خود مقاومت کنید و آن‌ها را به چالش بکشید. گاهی واقعا لازم است در برابر افکار منفی‌تان بایستید و بگویید: «مهم نیست»

از انجام کارهای مورد علاقه غافل نشوید
در مسیرهای رفت و برگشت‌تان خبرهای روز را رها کنید و دنیا را به حال خودش بگذارید. آیا شما می‌توانید وقتی در ترافیک مانده‌اید جلوی بالا و پایین رفتن‌های بورس را بگیرید؟ پس به چیزهایی توجه کنید که قادر به کنترل‌شان هستید، مثلا به موسیقی دلخواه‌تان گوش دهید یا کتاب مورد علاقه تان را بخوانید. به طور کلی، حواستان باشد تا بیشتر به علایقتان بپردازید.

عادت گشت‌زنی در شبکه‌های مجازی را اصلاح کنید
همه می‌دانیم و بارها شنیده‌ایم که دنیای مجازی و رسانه‌های اجتماعی گوناگون همگی حواس پرت‌کن هستند و بخش باارزش و بزرگی از مغزمان را اشغال می‌کنند. گفته می‌شود یک فرد معمولی، تقریبا یک چهارم از روز خود را صرف بالا و پایین کردن صفحات شبکه‌های مجازی می‌کند که هیچ ارتباطی هم با کار و حرفه او ندارند. حالا وقتش است که تمرکز ذهنی‌تان را دوباره تنظیم کنید؛ آیا واقعا باید دقیقه‌های با ارزش‌تان را در فضای‌مجازی تلف کنید؟!

هر روز پیاده‌روی کنید
حتی یک پیاده‌روی ۱۰ دقیقه‌ای هم برای سلامت مغز مفید است. پیاده‌روی به قسمت‌های مختلف مغز کمک می‌کند تا بهتر با هم ارتباط برقرار کنند، قدرت تمرکز و حافظه را بالا می‌برد و حتی می‌تواند جریان خون به سمت مغز را افزایش بدهد. همچنین علاوه بر ورزش، تغذیه نیز برای سلامت و عملکرد مغز اهمیت دارد، به ویژه غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌ها مانند سالمون، تخم مرغ، بلوبری و مغزها و البته قهوه، چای سبز و شکلات تلخ.

تلفن همراه‌تان را خانه‌تکانی کنید
هر اپلیکیشنی را که به دردتان نمی‌خورد و طی دو ماه گذشته از آن استفاده‌ای نکرده‌اید از گوشی‌تان پاک کنید. تمام شبکه‌های مجازی را که فقط باعث تضعیف اعتماد به نفس و برانگیخته شدن حس حسادت‌تان می‌شود، پاک کنید. نوتیفکیشن‌های بیهوده را خاموش کنید. این رایانه کوچک جیبی باید ابزاری مفید و بی‌نهایت کاربردی برای‌تان باشد که «شما» آن را کنترل می‌کنید، نه این که رایانه شما را کنترل کند.

عادت‌های خوابتان را اصلاح کنید
اگر می‌خواهید ذهن‌تان را پاک سازی کنید، رعایت بهداشت خواب مطمئنا یکی از بهترین راه‌های آن است. خواب عمیق کمک می‌کند سموم از مغزتان دفع شوند. خواب برای عملکرد مغز در دفع ضایعات ضروری است و پژوهش‌ها نشان می‌دهند هر چه خواب‌تان عمیق‌تر باشد، بهتر است.

محیط زندگی‌تان را تمیز و مرتب کنید
درست است که در باره ذهن و مغز حرف می‌زنیم، اما مطالعات نشان می‌دهند بی‌نظمی و آشفتگی با افکار منفی، افسردگی، اضطراب و کمبود خواب ارتباط دارد و تمیز و مرتب کردن محیط زندگی، همه این عوارض را کاهش می‌دهد، چون ذهن‌تان را نیز پاکسازی می‌کند.

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.