stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 377257
  • 07 تیر 1400 - 18:51
1

مریخ بیش از حد تصور دانشمندان مرطوب است

قلم | qalamna.ir :
گروه علمی: دانشمندان ناسا اعلام کردند که ده ها دریاچه یخ زده در کمتر از یک مایلی سطح مریخ پیدا کردند.تقریباً سه سال از تأیید دانشمندان مبنی بر اینکه مریخ هنوز دریاچه‌هایی پر از آب مایع دارد، می‌گذرد و اخیرا مطالعه انجام شده که حاکی از آن است که ممکن است میزان آب در سیاره سرخ بیش از حد تصور دانشمندان باشد. محققان به تازگی اعلام کردند که ده‌ها دریاچه در فاصله کمتر از یک مایلی زیر سطح مریخ قرار دارد.

کشف دریاچه‌هایی جدید در سیاره سرخ
محققان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا داده‌های مدارگرد مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا را تجزیه و تحلیل کرده و ده‌ها بازتاب رادار را در اطراف قطب جنوب مریخ مشاهده کردند که مشابه مطالعات و تحقیقات قبلی در سال ۲۰۱۸ بود. سیگنال‌های رادار در منطقه‌ای از مریخ یافت شد که به عنوان سپرده‌های لایه قطبی جنوب شناخته می‌شود و محل یخ‌های آب، یخ خشک و گرد و غبار است که میلیون‌ها سال در آنجا زندگی می‌کنند.

با این حال، بسیاری از این یافته‌ها در مناطقی کشف شده که به احتمال زیاد برای مایع ماندن آب بسیار سرد است. جفری پلات، یکی از نویسندگان این تحقیق و محقق ناسا، در بیانیه‌ای گفت: “ما مطمئن نیستیم که این سیگنال‌ها آب مایع هستند یا خیر، اما به نظر می‌رسد که آن‌ها بسیار گسترده‌تر از آنچه مقاله اصلی گفته شد، هستند. یا آب مایع در زیر قطب جنوب مریخ مشترک است یا این سیگنال‌ها نشان دهنده چیز دیگری هستند. “

پس از بررسی و تحقیقات بیشتر مشخص شد که برخی از این دریاچه‌ها در فاصله یک مایلی سطح مریخ هستند و دمای سطح این سیاره تقریبا منفی ۸۱ درجه تخمین زده شده که این دما برا مایع ماندن آب بسیار پایین خواهد بود. در ماه مارس، مطالعات دیگری اعلام کردند که به لطف سنگ‌های میلیارد ساله‌ای که در مریخ هستند و می‌توانند آب را ذخیره کنند، ممکن است بین ۳۳ تا ۹۹ درصد آب از دست رفته مریخ در زیر پوسته آن پنهان شده باشد.

دریاچه‌هایی که در سرمای مریخ منجمد شدند
آدیتیا خولر، یکی دیگر از محققان این پروژه گفت:” مساحت منطقه‌ای که می‌تواند دریاچه‌های آب مایع داشته باشد کم است و فقط شش تا ۱۲ مایل از قطب جنوب است. اگر آب واقعا به صورت مایع باشد احتمالا ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی یا چیز‌های دیگر است. ” محققان رسوبات لایه‌ای قظب جنوب مریخ را مطالعه کرده و به وجود ده‌ها دریاچه زیرسطحی پی بردند. محققان حجم این رسوبات را اندازه گیری کرده و فهمیدند که این رسوبات لایه‌هایی دارند که از یخ آب به گرد و غبار و به کربن دی اکسید تبدیل می‌شود که یخ خشک هم نام دارد.

ناسا می‌گوید این دریاچه‌های زیر سطحی در مریخ گسترده هستند و ده‌ها دریاچه دیگر نیز در این نقاط وجود دارد و ممکن است مریخ از آنچه این دانشمندان تاکنون تصور می‌کردند نیز مرطوب‌تر باشد. البته این اطلاعات، توانایی حیات انسان در مریخ را اثبات نمی‌کند. مهمترین دلیل این امر نیز این است که دریاچه‌های زیر سطحی منجمد هستند.

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.