• امروز : یکشنبه, ۳۰ خرداد , ۱۴۰۰
  • برابر با : Saturday - 19 June - 2021

بیانیه ستاد مرکزی انتخابات آیت الله رئیسی در خراسان رضوی قهرمان پرتاب وزنه المپیک رکورد جهان راشکست افزایش عرضه نفت شیل آمریکا محدود است ژنتیک: مهمترین عامل ایجاد تیرگی پوست طول عمر ربطی به جوان ماندن ندارد تغذیه نادرست سبب ایجاد بلوغ زودرس می‌شود فروش فوق العاده محصولات شرکت زامیاد رایزنی خودروسازان برای آزادسازی قیمت ها مصرف این ماده غذایی همراه باسیب زمینی ممنوع سالمندآزاری؛ بحرانی پنهان در نهاد جامعه قیمت خرید خانه در جنوب تهران/جدول انواع گوشی‌های ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی در بازار طراحی جدید آیفون ۱۳ را ببینید/فیلم پیش‌بینی دماهای ۴۹ درجه و بالاتر در خوزستان اهمیت خودمراقبتی در کنترل فشار خون بالا اقدام بی‌سابقه‌ی موزه‌ها و کتابخانه‌های بریتانیا پیام تقدیر و تشکر رئیس ستاد ایران توانمند آیت الله رئیسی از مردم ثبت تراز تجاری منفی در سال گذشته سینماها در پایان بهار چقدر بلیت فروختند؟ آلودگی هوا، تهدیدی جدی برای اروپایی ها آیا می‌دانستید که درختان مغز دارند؟ سرسره خروج اضطراری برای مدارس ترانه علیدوستی در استادیوم ۱۰۰هزار نفری آزادی تاریخی محتاطانه برای توافق احیای برجام «شبگرد» فرزاد موتمن به روز‌های پایانی رسید فیلم زندگینامه‌ای اسپیلبرگ بازیگرش را پیدا کرد ترس بازار اجاره از تنبیه مالیاتی ریخت خبر مهم از وضعیت دلار در دولت جدید چای سبز برای برخی از افراد خطرآفرین است دوی ماراتن یک پدر با پنج قلوهایش/ فیلم گیتاریست استقلال ساز جدایی کوک می‌کند؟ میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ اعلام شد گرسنگی باعث کاهش وزن نمیشود زیست شناسی عجیب یک ماهی با عمر یک قرن! هشدار ناسا درباره گرمای بیش از حد زمین اشک های شور در ماتم آبهای شیرین ریاکاری‌ها از چشم مردم دور نخواهد ماند نارضایتی مردم به نفع هیچ کشوری نیست اتحادیه اروپا: لبنان در لبه پرتگاه است غرق شدن یک نوجوان در استخر کشاورزی جنایت به‌خاطر عشق به زن شوهردار حضور گسترده مردم در روز ۲۸ خردادماه جاری نشان داد که مردم به وظایف خود آگاه هستند رئیسی: برای بازکردن گره‌ها تلاش می کنیم اصلاح‌طلبان به آرای باطله هم باختند روحانی: از ۱۲ مرداد رئیسی، رئیس‌جمهور است سردار اشتری: شاهد برگزاری انتخاباتی امن بودیم آغاز پاکسازی اقلام تبلیغی انتخابات از سوی ۲۰۰ پاکبان در اراک یافته‌های جدید درباره کرونا ویروس با همه ظرفیت در حال تامین آب هستیم در هوای گرم چطور ورزش کنیم؟

• ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰

کشف آنزیمی‌که‌می‌تواندناجی ۷۰۰میلیون نفرباشد

گروه علمی: محققان دانشگاه استرالیای جنوبی آنزیمی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند به مهار بیماری مزمن کلیوی که ۷۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان را درگیر خود کرده است، کمک کند. دکتر جانتینا منینگ(Jantina Manning) از مرکز سرطان دانشگاه آفریقای جنوبی در مقاله‌ای که این ماه در مجله‌ی “Cell Death & Disease” منتشر کرده است می‌گوید: آنزیم ” NEDD۴-۲” برای سلامت کلیه‌ها ضروری است.همکاران او از جمله پروفسور شاراد کومار(Sharad Kumar) در تحقیقاتی که بر روی حیوانات انجام شد ارتباط میان رژیم غذایی با نمک بالا و میزان کم آنزیم “NEDD۴” و بیماری پیشرفته‌ی کلیوی را نشان دادند.یک رژیم غذایی با نمک بالا می‌تواند باعث تشدید بیماری‌های کلیوی شود اما محققان تاکنون نمی‌دانستند که آنزیم “NEDD۴” می‌تواند در بهبود این آسیب ناشی از نمک نقش داشته باشد.

دکتر منینگ می‌گوید: ما اکنون می‌دانیم که رژیم غذایی با میزان نمک بالا و سطح پایین آنزیم “NEDD۴” باعث پیشرفت بیماری‌های کلیوی می‌شود حتی اگر فرد مبتلا به فشار خون بالا نباشد.آنزیم “NEDD۴” مسیر را برای باز جذب سدیم توسط کلیه هموار می‌کند تا مطمئن شود که سطح نمک در بدن میزان مناسبی دارد. اگر این آنزیم کاهش یابد یا مهار شود افزایش نمک به کلیه‌ها آسیب خواهد زد. حتی آن دسته از افرادی که نمک کمی مصرف می‌کنند نیز در صورت کمبود ژنتیکی این آنزیم می‌توانند دچار مشکلات کلیوی شوند.

پروفسور کومار می‌گوید: هدف بلند مدت محققان تولید دارویی است که بتواند سطح آنزیم “NEDD۴” را در بیماران کلیوی افزایش دهد.او افزود: ما در حال حاضر راه‌های مختلفی را برای حفظ سطح طبیعی این آنزیم در بدن امتحان می‌کنیم.در بیماری نفروپاتی دیابتی که یکی از دلایل رایج مشکلات کلیوی است سطح آنزیم “NEDD۴-۲” به شدت کاهش می‌یابد و در این مورد نمک نقشی ندارد.

در این تحقیقات محققان به کشف جالب توجه دیگری نیز رسیدند: رژیم غذایی با نمک بالا که موجب بیماری‌های کلیوی می‌شود همیشه با فشار خون بالا همراه نیست.بر طبق هفته‌نامه‌ی پزشکی لنست در حدود ۷۰۰ میلیون نفر، برابر با ۱۰ درصد جهان از بیماری‌های کلیوی رنج می‌برند و این بیماری طی ۳۰ سال گذشته ۲۹ درصد افزایش داشته است. یکی از علت‌های آن افزایش چاقی در دهه‌های اخیر است که منجر به دیابت و در نتیجه بیماری کلیوی مزمن می‌شود.سازمان بهداشت جهانی افزایش ۳۰۰ درصدی دیابت را در بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۴ اعلام کرده است و این بیماری یکی از ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در جهان است.دانشمندان امیدوارند راهی برای تنظیم آنزیم “NEDD۴-۲” و محافظت افراد در برابر بیماری‌های کلیوی بیابند.

هشتگ: , , , , , , , , ,