stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 341220
  • 23 فروردین 1400 - 22:29
2

چگونه ازسوء هاضمه درماه رمضان جلوگیری کنیم

قلم | qalamna.ir :

گروه سلامت:در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم و برخی نگران سوء هاضمه در ایام روزه داری هستند که با چند راهکار ساده می توان از این عارضه جلوگیری کرد. سوء هاضمه یا ضعف دستگاه گوارش، اصطلاحی پزشکی است که اصولاً برای بیان ناراحتی در قسمت فوقانی شکم استفاده می‌شود. این احساس درد ممکن است خود را به شکل درد، ناراحتی، نفخ شکم و احساس سیری حتی پس از خوردن یک وعده غذایی سبک نشان دهد.اگرچه سوء هاضمه یک مشکل رایج است، اما افراد مبتلا به سوء هاضمه آن را به طرق مختلف تجربه می‌کنند. بسیاری از افراد ممکن است علائم سوء هاضمه را بعضی اوقات یا حتی هر روز احساس کنند و سوء هاضمه می‌تواند نشانه مشکلی در بدن شما باشد.ساعاتی مانده به شروع روزه داری ماه رمضان، در این گزارش علل و علائم سوءهاضمه و چگونگی درمان آن‌ها را برای روزه داری آرام و بدون مشکلات معده بررسی می‌کنیم:
 
علائم سوء هاضمه:
احساس سوزش – نفخ شکم – احساس سیری – حالت تهوع – استفراغ – آروغ زدن
دلایل اصلی سوء هاضمه:
سیگار کشیدن
یکی از دلایل اصلی سوء هاضمه سیگار کشیدن است. نه تنها برای سوءهاضمه بلکه برای محافظت از سلامت کلی شما باید تا حد ممکن از استعمال سیگار خودداری شود. برخی از مواد شیمیایی موجود در سیگار باعث شل شدن دریچه‌ای می‌شود که محتوای معده را حفظ می‌کند و باعث افزایش اسید‌ها و غذا‌های هضم نشده با سوزش معده خفیف تا شدید می‌شود که یکی دیگر از علائم سوءهاضمه است.

پرخوری
پرخوری برای بدن ما چیز خوبی نیست، زیرا در عملکرد دستگاه گوارش تداخل ایجاد می‌کند، بنابراین بدن با مشکل عمده‌ای در تجزیه غذا روبرو می شود و می‌تواند منجر به تولید اسید‌های بیشتر و بروز علائم ریفلاکس اسید معده و سوء هاضمه شود.

مصرف بیش از حد کافئین
مصرف الکل همچنین می‌تواند مشکلات زیادی برای دستگاه گوارش ایجاد کند. نوشیدن مقدار زیادی نوشیدنی حاوی کافئین مانند کولا، قهوه و چای نیز می‌تواند علائم سوءهاضمه را تحریک کند.طبق برخی مطالعات، مصرف کافئین با افزایش تولید اسید معده ارتباط مستقیم دارد. علاوه بر این، قهوه نیز ممکن است در برخی افراد التهاب را افزایش دهد، الکل هم می‌تواند دریچه‌ای نگهدارنده محتوای معده را  شل کند.

غذا‌های چرب و ادویه دار
غذا‌های تند و چرب باعث سوزش معده می‌شوند و حتی می‌توانند منجر به زخم‌های دهان و معده شوند. برای جلوگیری از مشکل اسیدیته، باید از خوردن غذا‌های چرب و پرادویه پرهیز کنید در عوض، میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و سالاد بیشتری بخورید.

درمان سوء هاضمه
از غذا‌های پرادویه پرهیز کنید
برخی از افراد تمایل به خوردن غذا‌های پرادویه دارند، بنابراین اگر بدن شما به مقدار زیاد از این غذا‌ها استقبال نمی‌کند، باید از مصرف فلفل قرمز، ادویه‌های تند، کافئین و شیرینی‌های سرشار از شکر و چربی خودداری کنید.

کاهش استرس و اضطراب
کاهش استرس و اضطراب می‌تواند برای جلوگیری از مشکل سوء هاضمه بسیار مفید باشد. کاهش اضطراب نه تنها می‌تواند این بیماری را درمان کند بلکه از بروز آن جلوگیری می‌کند. استرس و اضطراب منجر به تجمع اسید معده می‌شود که ممکن است منجر به علائم سوء هاضمه شود.

وعده‌های غذایی کمتری بخورید
برای درمان سوءهاضمه نیز باید عادت‌های غذایی خود را کنترل کنید. همیشه توصیه می‌شود برای تقویت سیستم گوارش، وعده‌های غذایی کم و مکرر در فواصل منظم میل کنید، زیرا عملکرد روده و جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی را از طریق غذا و همچنین مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس اسید، ورم معده و سوزش معده تسهیل می‌کند.

ورزش کردن
علاوه بر انتخاب غذا‌های مناسب، ورزش منظم نیز در بهبود سیستم گوارشی و درمان سوء هاضمه نقش اساسی دارد. شما می‌توانید هر فعالیت بدنی مانند دویدن، پیاده روی، دوچرخه سواری یا ورزش‌های هوازی را در خانه انجام دهید.

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.