stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 33394
  • 19 اردیبهشت 1395 - 14:44
7

واشنگتن اگزمینر: کری در اجرای برجام مدافع منافع ایران است

یک نشریه آمریکایی در گزارشی با اشاره به آن چه جمهوری‌خواهان روابط دوستانه کری و ظریف می‌خوانند، نوشت: جمهوری‌خواهان بر این باورند که وزیر امور خارجه آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای بیش‌تر به نفع ایران تلاش کرده است، تا آمریکا.

قلم | qalamna.ir :

1443278811371_hamid forootan (6 of 8).jpgبه نوشته نشریه واشنگتن اگزمینر، جمهوری‌خواهان آمریکا به طور فزاینده نگرانند که روابط میان جان کری، وزیر امور خارجه این کشور و محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش، قدرت مذاکراتی وی را تضعیف کرده و نقش وی در اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را تحت تأثیر قرار داده و موجب شده است تا کری به جای آمریکا، بیش‌تر به نفع ایران کار کند.

کری در هفته‌های اخیر بارها گفته است که آمریکا باید به تعهدات خود عمل و به تهران کمک کند تا از توافق هسته‌ای نفع ببرد. این امر سبب شده تا جمهوری‌خواهان ارشد با تکیه بر آن چه روابط دوستی حساب شده میان کری و ظریف می‌خوانند، نسبت به این که وزیر امور خارجه آمریکا برای منافع چه کسی تلاش می‌کند، ابراز نگرانی کنند.

سناتور جان باراسو،‌ عضو جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا به واشنگتن اگزمینر، گفت: من نگرانی‌های زیادی نسبت به روابط زیادی صمیمانه جان کری و ظریف و افراد دیگر از سراسر جهان دارم. او پیش از این نیز در جریان خلع سلاح شیمیایی سوریه، روابط بسیار صمیمانه‌ای با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و هم‌چنین در جریان مذاکرات صلح برای پایان جنگ در سوریه دارد.

باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنا نیز به تازگی در یک جلسه استماع با ابراز نگرانی نسبت به آن چه پیوند نزدیک میان کری و همتای ایرانی‌اش می‌داند، گفت که این نوع ارتباط حامل پیام‌هایی نگران‌کننده به‌علاوه وجود اختلافات میان‌سازمانی در دولت است.

به نوشته واشنگتن اگزمینر، هرچند همان‌طور که کری خود اذعان داشته است، وزیران امور خارجه ایران و ‌آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای روزها و شب‌های زیادی را برای تعیین جزییات توافق هسته‌ای با یکدیگر کار کرده و در نتیجه سطحی از اعتماد و همراهی میان دو طرف ایجاد شده است.

از زمان اجرای توافق هسته‌ای نیز این دو دیپلمات ارشد با وجود نگرانی‌های مقامات ایرانی در خصوص این که آمریکا به تعهدات خود برای رفع تحریم‌ها طبق این توافق عمل نکرده است، با یکدیگر دیدار کرده‌اند. ظریف در مصاحبه اخیرش با نشریه نیویورکر گفت که آن‌ها درباره روند اجرای توافق هسته‌ای با یکدیگر به صورت تلفنی تا دو- سه بار در روز گفت‌وگو می‌کنند.

هم‌چنین تمایل کری برای دفاع از دیدگاه ایران در خصوص توافق هسته‌ای موجب بروز واکنش‌هایی در کنگره آمریکا شده است. اما سناتور بن کاردین،‌ عضو برجسته دموکرات کمیته روابط خارجی در دفاع از کری گفت که کری با مسائل مختلفی در خصوص پایبندی ایران به توافق هسته‌ای مواجه است و تلاش می‌کند تا از طریق دیپلماسی به آن‌ها رسیدگی کند. این سناتور دموکرات از نقش کری برای برقراری روابط دیپلماتیک با تهران دفاع کرد.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.