stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 33194
  • 13 اردیبهشت 1395 - 23:34
4

نوبل‌هایی که به «فرهیختگان» می رسد

حمید میرزاده که به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی رسید، خیلی زود تغییرات در بزرگترین دانشگاه حضوری جهان نیز کلید خورد، تغییر سیاست‌ها و اتخاذ رویکردهای علمی مورد نیاز کشور در دستور کار قرار گرفت و دانشگاه آزاد اسلامی در چهارمین دهه فعالیت خود فضایی جدید را تجربه کرد.

قلم | qalamna.ir :

تصویر مطلب نوبل‌هایی که به «فرهیختگان» می رسد

 

 

جشنواره فرهیختگان از جمله این جشنواره بود که گرچه یک دوره آن پیش تر برگزار شده بود اما ریاست جدید دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به این جشنواره آیین نامه جدیدی برای برگزاری آن تدوین کرده و در کنار آن جایزه ای جدید نیز به آن افزوده شد، نوبل علمی ایران که نام جایزه پژوهشی امام خمینی (ره) بر آن گذاشته شد.

نخستین دوره جایزه پژوهشی امام خمینی همزمان با سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در اردیبهشت ماه سال ۹۳ برگزار و مرحله دوم آن نیز سال گذشته با تقدیر از سه دانشمند و پژوهشگر برجسته دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد و حالا سومین مرحله از آن همزمان با جشنواره فرهیختگان با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی و شماری دیگر مقامات و مسوولان کشور برگزار خواهد شد.

در بخشنامه چهارمین جشنواره فرهیختگان که سال اواخر سال گذشته از سوی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد، تصمیم بر این شد که همچون دو سال گذشته برای تقدیر از ۳ تن از برترین‌های بخش های مختلف علمی و پژوهشی دانشگاه که دارای ویژگی‌های ممتاز و متمایز نسبت به سایر اعضای هیات علمی هستند مراسم اعطای نشان ویژه امام خمینی (ره) نیز همزمان با جشنواره فرهیختگان برگزار شده و این جایزه در ۳ سطح طلائی، نقره‌ای و برنزی به برگزیدگان این بخش تعلق بگیرد.

طبق دستورالعمل اجرایی این جایزه واحدهای این دانشگاه از ۳۱ استان کشور یک استاد را به عنوان کاندید به سازمان مرکزی دانشگاه معرفی می کنند و در نهایت سه استاد این نشان را دریافت خواهند کرد، برگزیدگان این جایزه علاوه بر دریافت نشان ویژه و جوایز نقدی، گرنت پژوهشی (تسهیلات پژوهشی) نیز دریافت خواهند کرد تا از طریق این گرنت بتوانند فعالیت های علمی و تحقیقاتی خود را ادامه دهند.

همچنین دیگر افراد واجد شرایط تقدیر در جشنواره فرهیختگان نیز توسط کمیته هماهنگی جشنواره در هر استان مطابق بخشنامه و شیوه نامه صادر شده در دهم اردیبهشت ماه سال ۹۳ انتخاب شده و به دبیرخانه جشنواره معرفی خواهند شد. جشنواره فرهیختگان در بخش های مختلف کتاب، مقاله، مرکز رشد، مرکز تحقیقات و پژوهشگر برگزیده برگزار خواهد شد و در این مرحله برای نخستین بار کارآفرین برتر دانشگاهی ازمیان دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه نیز انتخاب و معرفی خواهند شد.

در این دوره از جشنواره فرهیختگان بناست نمایشگاهی از دستاوردهای دانشجویان و اساتید در سه بخش دستاوردهای تجاری سازی شده، آماده تجاری سازی و تولیدات پژوهشگران جوان دانشگاه نیز برگزار شود، نمایشگاهی که از ۳۰ اردیبهشت ماه تا پنجم خردادماه در در فضایی بالغ بر ۳۰۰۰ مترمربع در قالب ۴۰غرفه برگزار می شود و دستاوردهای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از ۳۱ استان کشور در آن عرضه خواهد شد.

برای برگزاری این نمایشگاه به تمامی واحدها موارد مریوطه اعلام و از آنان خواسته شده تا مدیران صنایع کشور را دعوت کرده تا بستر انعقاد تفاهم نامه های همکاری برای تجاری سازی دستاودهای فناورانه این دانشگاه فراهم شود. این اقدام در کاهش وابستگی دانشگاه آزاد اسلامی به شهریه و عمل به توصیه های مقام معظم رهبری در سالی که مزین به نام اقتصاد مقاومتی انجام خواهد شد.

فراخوان میرزاده برای حضور دانشگاهیان در جشنواره و نمایشگاه فرهیختگان

حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز چندی پیش با دعوت از تمام دانشگاهیان، دانشجویان و صنعتگران برای حضور در جشنواره فرهیتخگان گفته بود: این نمایشگاه تنها برای دانشجویان و استادان نیست؛ بلکه از صاحبان صنعت نیز دعوت شده تا در این نمایشگاه شرکت کنند، واحدهایی که کار پژوهشی کرده‌اند؛ چه محصولات آنها تجاری‌سازی شده و چه تجاری‌سازی نشده از هم‌اکنون باید خود را آماده کنند و محصولات آماده شده خود را به این نمایشگاه ارائه کنند.

به گفته رییس دانشگاه آزاد اسلامی، بسیاری از کارهای تجاری که در دنیا انجام شده است به دلیل همین نمایشگاه‌ها بوده است؛ چراکه صاحبان صنایع از این ایده‌ها و محصولات حمایت می‌کنند تا تولید انبوه شود.

جشنواره فرهیختگان با هدف ایجاد بستری مناسب برای تکریم مقام والای اندیشمندان و نخبگان عرصه علم و فناروی؛ شناسایی و معرفی پژوهشگران، فناوران، نوآوران و کشف استعدادهای برتر در زمینه‌های مختلف علمی و صنعتی؛ ایجاد انگیزه در مخترعان، مبتکران، نوآوران و فن‌آفرینان داخلی؛ گسترش تجربه‌های علمی و فنی و ایجاد زمینه تعامل و همکاری علمی بین محققان و فراهم سازی فضایی پرشور و رقابتی بین اندیشمندان و دانشمندان برگزار می‌شود.

 

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.