stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 32167
  • 14 فروردین 1395 - 11:59
2

ارزیابی فعالان سیاسی از مهم‌ترین اتفاقات سال جاری؛ از زبان مشترک برای حل مشکلات اقتصادی تا تحولات سیاسی!

ارزیابی فعالان سیاسی از مهم‌ترین اتفاقات سال جاری؛ از زبان مشترک برای حل مشکلات اقتصادی تا تحولات سیاسی!

سال ٩۵ نه انتخاباتی در پیش دارد و نه تحول برنامه‌ریزی شده‌ای قرار است رخ دهد اما همین سال به ظاهر آرام می‌تواند آبستن رخدادهای مهم و تاثیرگذاری باشد./در ایران مجلسی جدید روی کار آمده که پس از برگزاری دور دوم انتخابات در دهم اردیبهشت می‌توان پیرامون گروه‌های اکثریت و اقلیت آن قضاوت کرد اما تا همین جا مشخص است که در هفتم اسفند سال گذشته مردم پیام روشنی ارسال کردند و تغییرات جدی در وضعیت مجلس شورای اسلامی رقم زدند. مجلس جدید در سال ٩۵ وظایف سختی به دوش دارد.در بین جریان‌های سیاسی داخلی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان از عسرت سال‌های گذشته بیرون آمده و پس از در اختیار گرفتن ریاست‌جمهوری سال ٩٢ حالا با ورود جدی‌تر به ساختار قدرت به دنبال پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور هستند.

قلم | qalamna.ir :
رقیب اصولگرای آنها هم در انتخابات هفتم اسفند با ناکامی بزرگی روبه‌رو شد که به ویژه در تهران باعث شد آنها شکست سختی متحمل شوند. شاید سال ٩۵ برای اصولگرایان سال بازسازی و نوسازی گفتمانی جبهه خودشان باشد. آنها در حالی باید جناح خود را بازسازی کنند که ١۴ ماه بعد برای انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا کار سختی برای رقابت با جبهه متحد اصلاحات و اعتدال در پیش دارند. اصلاح‌طلبان نیز از همین حالا اعلام کرده‌اند با پایان مرحله دوم انتخابات مجلس گام بعدی را برای در اختیار گرفتن اکثریت کرسی‌های شورای شهر در سراسر کشور برخواهند داشت. آنها در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری دغدغه کمتری دارند و اعلام کرده‌اند به رقابت با روحانی نخواهند پرداخت. از سوی دیگر ایران در شرایطی به سر می‌برد که فرآیند اجرایی برجام را دنبال می‌کند؛ فرآیندی که در آن بدعهدی طرف‌های مذاکره‌کننده دور از ذهن نیست اما تلاش‌ها در میان تمامی مذاکره‌کنندگان حفاظت از توافق تاریخی برجام است تا دشمنان مذاکره و حامیان تنش در عرصه بین‌المللی ناامید شوند.  سال٩۵ چه اتفاقاتی خواهد افتاد و فضای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران به کدام سو می‌رود؟
 
قلم، این سوالی است که فعالان سیاسی از هر دو جناح در گفت‌وگوهای جداگانه‌ به آن پاسخ داده‌اند: 
 
 
 
بهبود وضعیت مردم ایران
آذر  منصوری٭
 
مهم‌ترین تحولات سال ٩۵ را می‌توان در امتداد اتفاقات سال ٩۴ پیش‌بینی کرد. با توجه به اینکه ما دو انتخابات بسیار مهم را در سال ٩۴ پشت سر گذاشتیم و دو نهاد منتخب دموکراتیک با آرایش سیاسی نسبتا متفاوت از گذشته در کشور شکل گرفت. مجلس خبرگان مهم‌ترین مقدرات اصلی کشور را رقم می‌زند و مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذاری کشور باید نقش کلان و ملی خود را حوزه قانونگذاری و نظارت ایفا کند. ما شاهد رویکردهای متفاوت و عملکرد متفاوت از مجالس پیشین در این دو مجلس خواهیم بود. ترکیب هیات رییسه و فراکسیون‌های مجلس در سال ٩۵ رقم خواهد خورد. با توجه به اتفاقاتی که در سال ٩۴ افتاد بخشی از جریان‌های سیاسی کشور به تجدید قوا و سازماندهی مجدد نیروهای خود خواهند پرداخت. این تجدید سازوکار آمادگی آنها را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ٩۶ بیشتر خواهد کرد. جریان اصلاح‌طلب با شرایطی که به دست آورده به بازیابی و بازسازی درونی خود خواهد پرداخت و با عبرت‌گیری از رخدادهای سال ٩۴ به نقد درونی خود روی می‌آورد. پس از این انتخابات ما شاهد امید و آرامش بیشتر در فضای سیاسی کشور و گشایش در آن خواهیم بود. پیش‌بینی می‌شود که با اجرای برجام بخشی از مشکلات اقتصادی کشور مرتفع شود. برجام داخلی در امتداد برجام خارجی با وجود زمینه‌ای که برای آن فراهم شده می‌تواند محقق شود. جریان اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس دهم توانست به انسجام و اتحاد دست یابد و از این انسجام برای ادوار انتخاباتی آتی بهره خواهد برد. این انسجام نه تنها دچار اختلال نخواهد شد بلکه نقص‌های این انسجام هم از بین خواهد رفت. در انتخابات مجلس دهم شاهد انشقاقی در این جناح بودیم که در سال ٩۵ شکل روشن‌تری پیدا خواهد کرد، چرا که در انتخابات ٩۴ پیروز نشدند. حتی ممکن است شکاف‌ها در جناح راست پررنگ‌تر شود به دلیل اینکه ممکن است طیف‌های متنوعی که در این جناح وجود دارند به نقد و بررسی خود بپردازند. بر این اساس مرزبندی‌های جریان اصولگرا شکل روشن‌تری به خود می‌گیرد. چنانچه آسیب‌شناسی و واقع‌نگری در جریان اصولگرا صورت نگیرد به گفتمان و عملکرد جریان راست در آینده آسیب خواهد زد. با توجه به تحرکات جبهه پایداری در گذشته این طیف عزم خود را برای انتخابات ٩۶ جزم خواهد کرد و به عنوان یکی از طیف‌های موثر در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستای سال ٩۶ شرکت خواهد کرد. به فرجام رسیدن برجام یکی از اتفاقات مهم سال ٩۴ بود که جریان اصلاح‌طلب و حامیان دولت در کنار دولت روحانی برای به نتیجه رساندن آن در داخل کشور و تاثیر بر مسائل اقتصادی و سیاست خارجی تمام تلاش خود را به کار خواهند بست. عملکرد مجلس دهم و دولت روحانی در سال ٩۵ بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ٩۶ اثرگذار خواهد بود و می‌تواند معادلات را تغییر دهد.
 
٭عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران
 

 
 
زبان مشترک برای حل مشکلات اقتصادی
 
الیاس حضرتی٭
 
سال ٩۵ با شروع به کار مجلس دهم همراه خواهد بود. انتظارات و نگاه‌ها در سال جاری معطوف به مجلس دهم است. به خصوص اینکه پس از انتخاب معنادار مردم در سراسر کشور و تهران به دنبال نمود این تغییرات در عرصه سیاسی کشور هستند. انتخاب هیات رییسه و کمیسیون‌های مجلس دهم در سال ٩۵ از جمله اتفاقات مهم این سال است. بعد از توافقنامه برجام و انتخابات مجلس دهم جناح‌ها و گرایش‌های سیاسی در حل مشکلات اقتصادی کشور باید اتفاق نظر داشته باشند. این حوزه بیش از دیگر حوزه‌ها نیازمند همکاری دو جناح است. می‌توان مشخصه اصلی سال ٩۵ را در این قرار داد که تمام گروه‌های صاحب نظر و صاحب نفوذ چه در ارکان رسمی کشور و چه در حوزه جامعه مدنی در یک نقطه با هم اشتراک نظر پیدا کنند و آن مصمم بودن برای حل معضلات اقتصادی کشور باشد و آن می‌تواند مقدمه‌ای برای حل مشکلات دیگر حوزه‌های کشور باشد. در حوزه معضلات اقتصادی و راه‌حل آنها شاید خیلی راحت‌تر بتوان به اشتراک رسید به این خاطر که برای همه ملموس‌تر است و فشار آن بر گرده همه اقشار جامعه است. اگر بنا باشد که دو جناح سیاسی کشور بر سر مساله اقتصاد اشتراک نظر داشته باشند باید مقدمات اجرای آن را فراهم کنند. اینکه بگوییم ما در اجرای دقیق و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی به تعبیر رهبر معظم انقلاب مصمم هستیم کافی نیست. مقدمه واجب واجب است. لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی این است که تعامل بین دو جناح سیاسی کشور و گفت‌وگو برقرار شود. لازمه این مساله این است که کینه‌ها، تنفرها، خشونت کلامی، بی‌اعتمادی را از بین ببریم. سال ٩۵ باید برای حل مشکلات اقتصادی و برپا داشتن اقتصاد مقاومتی که در ذیل آن رفع مشکلات تولید، اهمیت دادن به تولید‌کننده و سرمایه‌گذار، رفع موانع صادرات، رفع مشکل بیکاری، پایین آوردن تورم، خروج از رکود و رونق اقتصادی است، باید تلاش کنیم. سال ٩۵ سال شروع باز شدن گره‌های اقتصادی است و مقدمه آن رفع تنفرها و کینه‌ها بین دو جناح سیاسی کشور است. هر دو جناح در اعتقاد به تمامیت ارضی کشور، قانون اساسی، حاکمیت اسلام، بنیانگذار انقلاب و مقام معظم رهبری مشترک هستیم اما در راهکار‌ها و روش تفاوت داریم. نباید اختلاف در روش‌ها تبدیل به کینه شود و روز به روز نگاهی بدبینانه به یکدیگر داشته باشیم. استراتژی ما این است که می‌خواهیم مشکلات اقتصادی مردم را حل کنیم. حل این مشکل قطعا از توان یک جناح ساخته نیست. ما اصلاح‌طلبان به عنوان کسانی که در انتخابات تهران پیروز شده‌اند و مردم اقبال منحصر به فردی به لیست اصلاح‌طلبان نشان دادند دست دوستی به سمت اصولگرایان دراز می‌کنیم. به سمت افرادی چون آقایان حداد عادل، احمد توکلی، مصباحی مقدم و تمام کسانی که در حوزه سیاست و فرهنگ و اقتصاد صاحب سابقه هستند دست دوستی و کمک دراز می‌کنیم. در سال ٩۵ ما برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم و شوراها آماده می‌شویم. آقای روحانی مثل دیگر روسای جمهور ایران به دنبال دو دوره‌ای شدن ریاست خود است. البته این موضوع الزام‌آور نیست اما در ایران معمول این طور بوده است. با این حال در مقابل آقای روحانی مخالفت‌های شدیدی وجود دارد که بخشی از آن در طبیعت فعالیت‌های حزبی و جناحی است و گله‌ای از آنها نیست. جناح راست فرد دیگری به غیر از آقای احمدی‌نژاد ندارد و ما هم از رقابت آقای روحانی با آقای احمدی‌نژاد نیز استقبال می‌کنیم تا خود را در معرض آرای مردم قرار دهند و شانس خود را بیازمایند. نهایتا ملت ایران هستند که تصمیم می‌گیرند که کدام مشی سیاسی را می‌پسندند.
 
٭عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی
 

 
بازگشت اصولگرایان به احمدی‌نژاد
 
محسن   رهامی٭
 
یکی از تحولات سیاسی مهم سال٩۵ شکل‌گیری و شروع به کار مجلس دهم است. با توجه به ترکیب نمایندگان و فضای انتخاباتی در هفتم اسفند و دهم اردیبهشت‌ماه تحولی جدی در فضای تقنینی و سیاسی کشور واقع می‌شود که می‌تواند در تحولات چهار سال بعد و خصوصا در موفقیت دولت آقای روحانی و حل مشکلات داخلی و بین‌المللی موثر باشد. باید منتظر شکل‌گیری هیات رییسه و کمیسیون‌های مجلس دهم باشیم. تحول سیاسی مهم دیگر شروع به کار مجلس خبرگان پنجم است. آرایش سیاسی کشور در سال ٩۵ از دو قطبی اصولگرا و اصلاح‌طلب قدری فاصله می‌گیرد. نیروهای اصلاح‌طلب در کنار نیروهای معتدل و حامیان دولت قرار می‌گیرند که در این مجموعه بخشی از طیف اصولگرا نیز قرار خواهد گرفت. بخشی از جبهه اصولگرایان از این جریان فاصله می‌گیرند و به طیف اعتدالیون خواهند پیوست. یک طرف نیروهای نسبتا تند اصولگرا مثل جبهه پایداری قرار می‌گیرند. جبهه‌های فرعی در داخل این دو جبهه تعریف می‌شود. ملاک‌های تقسیم‌بندی به سمت حمایت از دولت و برجام و برخی معضلات اجتماعی و اقتصادی خواهد بود. بخش عمده‌ای از مسائل ما در سال ٩۵ به جای اینکه صرفا مسائل سیاسی باشد، مسائل اقتصادی و اجتماعی خواهد بود. مردم به دنبال این هستند که با دولت و مجلس و هماهنگی‌ای که ایجاد شده چه اندازه به حل معضلات اقتصادی خواهند پرداخت. مخالفین به جای تکیه بر مسائل سیاسی و مسائل مربوط به سال ٨٨ به سمت نقد دولت و مجلس جدید در خصوص مسائل اقتصادی و موضع‌گیری‌ها  روی می‌آورند. همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٩۶ را در پیش داریم که تا حدودی در معادلات سیاسی سال ٩۵ تاثیرگذار خواهد بود. در انتخابات شوراها به دلیل اینکه مسائل بیشتر محلی و منطقه‌ای است آرایش جدی و تغییر معنادار سیاسی به دلیل انتخابات شوراها نخواهیم داشت. با وجود آقای روحانی جناح‌های معتدل، اصلاح‌طلب و در مجموع حامیان دولت توان خود را در جهت حمایت از آقای روحانی و نشان دادن نقاط قدرت آقای روحانی و ایجاد انسجام بیشتر بین جبهه حامی آقای روحانی و اصلاح‌طلبان متمرکز می‌کنند. در سال ٩۵ جناح رقیب تلاش می‌کند که دولت را نقد و نقاط ضعف دولت را بزرگ کند تا پایگاه اجتماعی دولت را به تدریج پایین بیاورد. در حال حاضر جناح راست کاندیدای برجسته‌ای برای قرار گرفتن مقابل آقای روحانی ندارد. انشعابی که در جناح راست از سال ٩٢ مشاهده شد در سال ٩۵ هم ادامه خواهد یافت. به عقیده من جناح راست مجبور می‌شود تا دوباره به احمدی‌نژاد روی آورد و درصدد بازسازی چهره او بر می‌آیند.
 
٭فعال سیاسی اصلاح‌طلب
 

 
تصمیمات جدی در حوزه اقتصاد
 
عبدالله   ناصری٭
 
باتوجه به شکل‌گیری مجلس دهم تا حدود زیادی می‌توان امیدوار بود که دولت گام‌های جدی‌تری در حوزه اقتصادی بردارد. دو سال صرف برجام و مساله هسته‌ای شد و به‌طور‌طبیعی یکی از توجیهات منطقی برای ازکارافتادگی موتور اقتصادی کشور تحریم‌ها بود که این مشکل اکنون رفع شده است. سال ٩۵ با شکل‌گیری مجلس دهم رسالت دولت و مجلس سنگین‌تر خواهد بود. بدون تردید دولت باید ضمن فراهم آوردن بهبود مساله معیشت، ایجاد تحول اقتصادی در جامعه ایران را به‌طورجدی مورد توجه قرار دهد. دولت و مجلس در سال ٩۵ باید تصمیمات اساسی در زمینه اقتصادی بگیرند.
با نتیجه‌ای که انتخابات تا به الان داشته است جریان تندرو اصولگرا تا حد زیادی خانه‌نشین شده و برای دولت و جامعه گشایشی ایجاد شد. نباید به این موضوع بی‌توجه بود که این پدیده ممکن است در عرصه‌های دیگر کانون‌های قدرت خود را نشان دهد. ما شاهد شکل‌گیری جریان سازمان‌یافته‌ای به نام جریان خودسر در کشور هستیم. نمونه‌های آن را در حمله به سفارت عربستان و پیش‌تر از آن در حمله به سفارت انگلستان دیده‌ایم. حمله به سفارت عربستان هزینه سنگینی را بر ملت و دولت تحمیل کرد. از این جهت باید قوه مجریه و مجلس و همه ارکان حاکمیت یاری کنند که به‌طور‌جدی این جریان افراطی که امروز بخشی از کانون رسمی خود را از دست داده، کنار روند. بالاخره باید برای همیشه حاکمیت کشور جریان خودسر را ببندد و این مساله نیازمند تصمیم‌گیری کلان حاکمیتی است. امید است که سال ٩۵ جریان سیاسی کشور از میدان‌داری بزرگ جریان تندرو بازگردد و دو جناح تاریخی و سنتی کشور بتوانند با رقابت سالم و مسالمت‌آمیز مشکلات کشور را در عرصه‌های ملی و بین‌المللی حل کنند. اگر دولت نتواند برای نیروهای خودسر فکری کند چالش‌های جدی در آینده با آنها خواهد داشت.
 
در سال ٩۶ دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا را درپیش داریم و با تضعیف شدن جریان افراطی در انتخابات مجلس دهم رقابت خوبی را در سال ٩۶ شاهد خواهیم بود. در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری بدون تردید باید برای تثبیت دولت روحانی تلاش کنیم. قطعا انتخابات سال ٩۶ می‌تواند بر معادلات سیاسی سال ٩۵ موثر باشد. همان‌طور که انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ٩۴ تغییرات مهمی را در فضای سیاست داخلی کشور ایجاد کرد. از این رو دو جناح سیاسی کشور تلاش می‌کنند تا با دفاع و نقد عملکرد دولت روحانی و مجلس دهم فضا را برای پیروزی جناح متبوع خود در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم آماده کنند.
 
٭عضو بنیاد باران
 

 
بازنگری جناح راست در سال ٩۵
 
ابوالقاسم رئوفیان٭
 
سال ٩۵ زمان شروع به کار دو مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی است. پیام‌های انتخابات هفتم اسفند در تنظیم معادلات منطقه‌ای نسبت به جمهوری اسلامی موثر خواهد بود. برجام اقتدار نظام را به رخ کشورهای دنیا کشید و سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری اعلام کردند رهنمون آن بود. مجلس شورای اسلامی تغییر دو سوم ترکیب مجلس نهم را به همراه داشت و چهره‌های جدیدی به مجلس وارد شدند. مجلس دهم مجلسی اعتدالی خواهد بود و امروز یک مجلس اعتدالی نیز نیاز جامعه ایرانی است که بتواند در تعاملات بین‌المللی و در تنظیم سیاست داخلی خصوصا در بحث فساد بتواند به وظایف خود عمل کند. پیام نوروزی مقام معظم رهبری بسیار مهم است و احزاب و تشکل‌های کشور باید خط سیر خود را براساس آن تنظیم کنند. تیم مذاکره‌کننده در سال ٩۵ باید از هرگونه بدعهدی احتمالی کشورهای غربی در اجرای تعهدات برجام پیشگیری و آن را به درستی تدبیر کند. شکستی که اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم و آن هم در پایتخت متحمل شدند باید موجب شود که بازتعریفی از اصولگرایی و آرایش سیاسی مبتنی بر خرد سیاسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم اتخاذ شود. ممکن است اصولگرایان در سطح کشور شکست نخورده باشند اما مساله نبرد انتخاباتی و سیاسی در تهران که به‌طور قطع به نفع اصلاح‌طلبان تمام شد و لیست اصولگرایان زمین خورد نباید موجب ناامیدی اصولگرایان شود. کشور به هر دو بال اصلاح‌طلب و اصولگرا نیاز دارد. پیش‌بینی می‌شود که سال آینده سالی توام با آرامش باشد. همراهی دولت و مجلس آینده در جهت رفع مشکلات مردم می‌تواند آینده بهتری را برای کشور رقم زند.
 
٭عضو جبهه ایستادگی
 

 
تقویت تعامل دو جناح در سال ٩۵
 
حسین کنعانی‌مقدم٭
 
بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان و همچنین با حضور و مشارکت مردم در این انتخابات به نظر می‌رسد که ما از یک مساله سیاسی در داخل کشور عبور کرده‌ایم. بعد از برجام نیز ما از یک بحران سخت در سیاست بین‌المللی عبور کردیم و الان مسیر در سال ٩۵ مسیری بسیار باز و شفاف خواهد بود. دولت کنونی باید مساله اصلی را که سال‌ها است به مردم وعده می‌دهیم از طریق اقتصاد مقاومتی دنبال کند. به نظر می‌رسد که سال آینده سال وفاق اجتماعی و سال کار و تلاش مضاعف است و بعد از این همه سختی و مشقت و مشکلات و تحریم‌ها و تهدید‌ها و تحقیر‌ها جمهوری اسلامی در مسیر توسعه و شکوفایی قرار خواهد گرفت. با توجه به ترکیبی که از نمایندگان مجلس نیاز داریم تا مجلس غیرسیاسی شود و بیشتر به حل معضلات و مشکلات مردم بپردازد و همه جناح‌ها با هم همکاری کنند تا این مشکلات حل شود. به نظر می‌رسد فراکسیون‌هایی که در مجلس تشکیل خواهد شد به دولت در اجرای سیاست‌های خود یاری کنند و به مطالبات مردم پاسخ دهند. امید است که سال آینده سال آرامش و تحقق برخی شعارهایی باشد که مردم را پای صندوق‌های رای کشانده است. در صحنه داخلی شاهد آرامش سیاسی خواهیم بود و هم در صحنه سیاست خارجی به آرامش می‌رسیم و خیلی از پرونده‌هایی که بحران‌های منطقه‌ای را دامن زده بود، یکی پس از دیگری در سال ٩۵ بسته خواهد شد. کشور به تعامل میان دو جناح برای رفع مشکلات کشور و دور از حواشی نیاز دارد. با توجه به اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم را اوایل سال ٩۶ پیش رو داریم در اواخر سال ٩۵ شاهد فضای انتخاباتی خواهیم بود.
 
٭دبیرکل حزب سبز
 

 
موضع‌گیری ٩۵ بر اساس برجام
 
ناصر ایمانی٭
مهم‌ترین تحول سیاسی سال ٩۵ شروع به کار مجلس شورای اسلامی است. با توجه به اینکه مرحله دوم انتخابات نیز در سال ٩۵ برگزار خواهد شد، ترکیب مجلس آینده مناسبات و مواضع سیاسی سال ٩۵ را رقم خواهد زد. ما شاهد هستیم که مجلس آینده نسبت به مجالس پیشین ترکیب جدیدی دارد. و از این رو باید ببینیم مجلس دهم چه عملکردی خواهد داشت. دومین مساله رقابت‌های ریاست‌جمهوری دور دوازدهم است که در مناسبات سیاسی و رفتارهای دو جناح سیاسی کشور بروز و ظهور خواهد داشت. انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم اوایل سال ٩۶ خواهد بود. بنابراین از نیمه دوم سال ٩۵ بحث ریاست‌جمهوری بعدی را نیز خواهیم داشت. همچنین مسائل مربوط به برجام در سال ٩۵ اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد. هنوز فرصتی برای مشاهده آثار اجرایی شدن برجام پیش نیامده است. در بعد سیاسی نیز نتایج آثار برجام به تدریج آشکار می‌شود. اگر برجام در عرصه اقتصادی کشور تحولات مثبتی بگذارد، برتحولات سیاسی و شکل دهی جریان‌ها به نفع جناح چپ موثر خواهد بود. اگر عکس آن رخ دهد و تحول خاصی در عرصه اقتصادی کشور به وجود نیاید در عرصه سیاسی کشور به نفع جناح راست اثر خواهد داشت. بر همین اساس منتقدین به برجام و موافقین آن مواضع جدیدی را در عرصه سیاسی در سال ٩۵ اتخاذ خواهند کرد. مسائلی حول محور مجلس، ریاست‌جمهوری و مساله برجام از تحولات مهم سال ٩۵ خواهد بود. جناح اصولگرا با توجه به نتایج انتخابات که بخشی از آن در انتخابات مرحله دوم مشخص می‌شود اکثریت و قدرت مجلس فعلی را نخواهد داشت. جریان اصولگرا از این نظر در اقلیت قرار می‌گیرد.  
 
٭فعال سیاسی اصولگرا
 

 
تاثیر تحولات اقتصادی بر تحولات سیاسی
 
امیررضا واعظ آشتیانی٭
 
مهم‌ترین تحول سال ٩۵ شکل‌گیری مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان است. این تحول در زمینه داخلی کشور می‌تواند رویکرد دو جناح سیاسی کشور را در بطن قدرت مشخص کند. مشکلی که امروز آحاد مردم از آن رنج می‌برند، مسائل اقتصادی است. دولت در این سه سال هیچ اهتمامی به مسائل اقتصادی نداشت و شاید یکی از دلایل آن ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت و دیگر مسائل حاشیه‌ای بود. امید است که دولت در سال ٩۵ برنامه‌ای در این حوزه داشته باشد. برنامه درازمدت اقتصادی از ملزومات کشور با وجود معضلات سخت اقتصادی است. متاسفانه وقتی دولت‌ها در کشور روی کار می‌آیند به اندازه چهار سال خدمت‌شان یا دوره‌ای هشت‌ساله برنامه اقتصادی دارند. برنامه‌های کوتاه‌مدت ما نیز در چهار سال جواب نمی‌دهد. دولت چگونه می‌خواهد در مدت یک سال باقیمانده مساله رکود را جبران کند. پیش‌بینی می‌شود که در سال ٩۵ اتفاق مهم اقتصادی را شاهد نباشیم. مگر اینکه به طور موردی عمل شود که تنها جنبه‌های مسکن‌وار در اقتصاد کشور خواهد داشت. تخریب حرکت‌های مسکن‌وار بیشتر از اثرگذاری آن است. امیدوار است که مجلس جدید تاثیرگذاری خود را در رفع مشکلات اقتصادی کشور داشته باشد. دولت نیز بتواند از فرصتی که مجلس برای آن مهیا می‌کند، استفاده کند. تئوریسین‌های اصلاح‌طلب بخش اقتصادی دولت را چندان تایید نمی‌کنند. با ادامه این روند پیش‌بینی می‌شود تنشی بین این بخش از جریان اصلاحات و دولت روحانی ایجاد شود. در سال ٩۵ اصطکاک میان معتدلین و اصلاح‌طلبان وجود خواهد داشت. سال ٩۶ دو انتخابات شوراهای شهر و ریاست‌جمهوری دوازدهم را خواهیم داشت که باید در فضایی مسالمت‌آمیز و آرام برگزار شود. امید است که هر دو جناح شرایطی را برای حضور حداکثری مردم فراهم کنند.
 
٭فعال سیاسی اصولگرا
 
 
 
منبع: اعتماد
هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.