stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 31135
  • 24 اسفند 1394 - 11:17
1

محمدجوادحق‌شناس: حق دادرسی، حق قانونی همه شهروندان ایرانی است!/ نقش احزاب در قانون انتخابات روشن شود

محمدجوادحق‌شناس: حق دادرسی، حق قانونی همه شهروندان ایرانی است!/ نقش احزاب در قانون انتخابات روشن شود

یکی از مباحثی که باید به صورت جدی مورد توجه قانون‌گذاران مجلس دهم قرار بگیرد، رسیدگی به مشکل‌های قانون انتخابات است. در قانون انتخابات به خاطر برخی ابهامات، برخی موارد در تعارض با یکدیگر هستند. / جایگاهی باید تعیین شود که اگر کسی تصور کرد در حقش ظلمی شده یا حقی از او سلب شده، بتواند برای تظلم‌خواهی به آن نهاد مراجعه کند./حق دادرسی، حق قانونی همه شهروندان ایرانی است/ حق تظلم‌خواهی، حق همه ایرانیان است/ و در این حوزه این امکان برای کسانی که حقی از آنها ضایع شده است وجود ندارد.

قلم | qalamna.ir :

آیت‌الله سیدعلی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در نطق پیش از دستور روز دوم آخرین اجلاس چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری موضوعاتی را برای اولین‌بار مطرح کرد که از جهاتی قابل توجه است؛ وی بر ضرورت اصلاح الفاظ قانون انتخابات تأکید و بیان کرده است: باوجود قابل‌تقدیربودن زحمت‌های شورای نگهبان در بحث احراز صلاحیت‌ها، وجود لفظ عدم احراز صلاحیت یا عدم صلاحیت در جامعه و بین مردم نیاز به توجیه و تفسیر دارد، زیرا عده‌ای در شهرستان‌ها دارای مناصب عالی و مورد اعتماد مردم هستند، با استناد به مواردی از قانون انتخابات، صلاحیت آنها احراز نشده و با تزلزل جایگاه در بین مردم مواجه می‌شوند و مردم درباره او حرف‌و‌حدیث‌هایی زده و حیثیت فرد از بین می‌رود.  با اینکه قطعا نظر شورای نگهبان این‌گونه نیست اما به دلیل وجود این لفظ در قانون، مستمسکی برای هتک حیثیت افراد می‌شود، بنابراین باید الفاظ قانون اصلاح شود و به کلماتی که مفهوم بد نداشته باشند، تبدیل شود.

محمد جواد حق شناس

قلم، دراین‌باره دکتر محمدجواد حق‌شناس به روزنامه «وقایع اتفاقیه» گفت: باید نهادی به‌منظور حل‌و‌فصل مشکلات و مرجع تظلم‌خواهی برای شهروندانی که احساس می‌کنند حقی از آنها درزمینه انتخابات و رد صلاحیت‌ها گرفته شده، تشکیل شود و یکی از مباحثی که باید به صورت جدی مورد توجه قانون‌گذاران مجلس دهم قرار بگیرد، رسیدگی به مشکل‌های قانون انتخابات است. در قانون انتخابات به خاطر برخی ابهامات، برخی موارد در تعارض با یکدیگر هستند. در برخی موارد هم به دلیل شفاف‌نبودن اختیارات هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان همچنین تبعاتی که درباره توجه‌نکردن به حق‌الناس به‌وجود می‌آید یا قانون در برخی موارد دارای سکوت است با مشکل مواجه می‌شویم.

نامزد ردصلاحیت‌شده دور دهم مجلس شورای اسلامی همچنین میزان ثبت‌نام‌کنندگان برای حضور در انتخابات که خارج از توان رسیدگی شورای نگهبان است از دیگر مشکلات موجود دانست که باید ازسوی نمایندگان مجلس دهم رفع شود و فکری برای آنها کرد. 

مدیرکل سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات با اشاره به صحبت‌های اخیر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: رئیس تشخیص مصلحت نظام در صحبت‌های اخیر خود به موضوع رسیدگی صلاحیت ۱۲ هزار نفر ازسوی ۱۲ نفر در طول ۱۰ روز در انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت اصلا این امر امکان‌پذیر نیست و موجب لوث‌شدن وظیفه شورای نگهبان می‌شود.  از‌سوی‌دیگر هم قانون باید دراین‌باره کاملا مشخص کند بحث احراز صلاحیت مطرح است یا عدم احراز صلاحیت نامزدها. 

 

دکتر حق‌شناس با تأکید بر اظهارات آیت‌الله شفیعی در آخرین نشست خبرگان رهبری گفت: اظهارات جدیدی که آیت‌الله شفیعی مطرح کرده‌اند، ضروری است و قطعا در قانون مربوط به انتخابات باید نگاه جامعی به فعالیت‌های سیاسی و حزبی داشته باشیم و جایگاه احزاب باید در قانون روشن شود، بنابراین باید به سمتی پیش برویم که محدودیت‌های ایجادشده ازسوی شورای نگهبان برای نامزدهای انتخاباتی به محدودیت توسط خود احزاب تبدیل شود تا یک پایه رأی حداقلی ایجاد شود و مداخله بیش از حد نهاد نظارتی که وظیفه‌اش نظارت است، کمتر شود.

 

مشاور وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: با این اقدام این نهاد می‌تواند به وظیفه نظارتی و قانونی خود عمل کند و جلوی ورود نهاد نظارتی به جناح‌بندی سیاسی  و کارهای اجرائی گرفته ‌می‌شود. 

 

وی در ادامه تأکید کرد: موضوع مطرح‌شده از‌سوی آیت‌الله شفیعی بحث مهمی است و به نظر من احراز  صلاحیت از طرف مردم صورت می‌گیرد و عدم احراز صلاحیت از طرف شورای نگهبان؛ یعنی کسانی که عدم صلاحیتشان احراز شد، شورای نگهبان می‌تواند آنها را از دور رقابت خارج کند ولی اینکه نامزدهای ثبت‌نام‌کننده صالح هستند یا نه، تشخیص آن با مردم است.

 

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تأکید کرد: در قانون فعلی به یک فرد محترم که در بین مردم حوزه انتخابیه خود از اعتبار و آبرویی برخوردار است، با استناد به اتهامات واردشده، فشار روانی زیادی وارد می‌شود و به آبرو و حیثیت او خدشه وارد می‌شود؛ برای مثال در این انتخابات، به افراد باسابقه‌ای که جایگاه اجتماعی بالایی داشتند و معاون رئیس جمهوری، وزیر یا چهره‌های شاخص ایثارگر و جانباز بودند، اتهام عدم التزام به اسلام و ولایت زدند و صلاحیتشان سلب شد که آبروی آنها را زیر سؤال برد. 

 

وی تأکید کرد: جایگاهی باید تعیین شود که اگر کسی تصور کرد در حقش ظلمی شده یا حقی از او سلب شده، بتواند برای تظلم‌خواهی به آن نهاد مراجعه کند. 
حق دادرسی، حق قانونی همه شهروندان ایرانی است، بنابراین نمی‌توانیم کسی را که شاید در حقش اجحافی شده، ممنوع کنیم که برای گرفتن حق قانونی‌اش به جایی شکایت نکند و ممنوعیتی برای او ایجاد کنیم.

 

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تصریح کرد: حق تظلم‌خواهی، حق همه ایرانیان است و در این حوزه این امکان برای کسانی که حقی از آنها ضایع شده است وجود ندارد؛ بنابراین چون تفکیک قوا داریم و هر فردی که ظلمی در حق او انجام شده، باید در سیستم قضائی باید بررسی شود، درحالی‌که دراین‌باره قانون سکوت کرده است و به‌همین‌دلیل معتقدم باید نهادی به‌منظور حل‌وفصل مشکلات و مرجع تظلم‌خواهی برای شهروندانی که  احساس می‌کنند حقی از آنها درزمینه انتخابات و رد صلاحیت‌ها سلب شده، تشکیل شود.

 

رهبر معظم انقلاب: اشکالی اگر هست از قانون است 
بیش از دو هفته است که دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و همین‌طور پنجمین دوره خبرگان رهبری برگزار شده است؛ انتخاباتی که تحت تأثیر رد‌صلاحیت گسترده طیفی از جریان‌های سیاسی کشور قرار نگرفت و بنا به اظهارات رهبری انقلاب: «مردم در انتخابات خوش درخشیدند.» با‌این‌حال مسئله رد‌صلاحیت‌ها و تبعات بعد از آن از نظر مقام معظم رهبری دور نماند و در دیدار با خبرگان رهبری به این موضوع اشاره کردند. ایشان خاطرنشان کردند: شورای نگهبان کار خود را با جدیت انجام داد و اگر هم اشکالی وجود دارد، مربوط به قانون است که باید اصلاح شود. رهبر انقلاب اسلامی گفتند: بررسی صلاحیت ۱۲ هزار نفر در مدت ۲۰ روز، یک اشکالی قانونی است که باید برطرف شود و نباید به دلیل این اشکال قانونی، شورای نگهبان مورد حمله قرار گیرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره موضوع احراز صلاحیت‌ها نیز گفتند: آیا بدون احراز شرایط می‌توان صلاحیت یک فرد را برای انتخابات تأیید کرد و آیا می‌توان در مقابل خداوند پاسخگو بود؟ 
ایشان خاطرنشان کردند: هنگامی که شورای نگهبان نتواند شرایط قانونی را در فردی احراز کند، نمی‌تواند صلاحیت وی را تأیید کند و این یک ایراد نیست، بلکه عمل به قانون است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه شورای نگهبان یکی از چند مرکز اصلی نظام جمهوری اسلامی است که از ابتدای انقلاب مورد هجمه و تخریب استکبار بوده است، گفتند: هرگونه تخریب ضد شورای نگهبان، اقدامی غیراسلامی، غیرقانونی، غیرشرعی و غیرانقلابی است. ایشان تأکید کردند: افرادی هم که صلاحیت آنها احراز نمی‌شود، ممکن است به‌طور طبیعی ناراحت شوند اما نباید شورای نگهبان را تخریب کنند، بلکه باید اعتراض خود را از روش‌های قانونی پیگیری کنند.

 

 

  • – تینا معظمی – وبگاه خبری تحلیلی قلم
هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.