stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 30812
  • 19 اسفند 1394 - 15:26
7

انسان زن به دنیا نمی‌آید، بلکه به زن تبدیل می‌شود

انسان زن به دنیا نمی‌آید، بلکه به زن تبدیل می‌شود

آیا جایگاه یک زن تحصیل کرده که تمام عمر و زندگی خود را برای دسترسی به آرامش و امنیت صرف کرده است تنها به دلیل تفاوت در جنسیت باید از حقوقی برخوردار باشد که کفاف یک زندگی ساده ی شخصی اش را هم ندهد ؟ آیا حذف صدای زنان در این­جا به عنوان راه­ حلی برای برون­رفت از مشکلات در نظر گرفته شده است؟آیا زنان به راستی به معضلی می مانند که تنها راه برخورد با آنان نادیده گرفتنشان و برگرداندن آن­ها به خانه است؟

قلم | qalamna.ir :

میلاد ابراهیمیمیلاد ابراهیمی


ایستگاه اول: شرکت بهره­برداری مترو

نادر قاضی پور این روزها پیروز در هر میدان رقابتی است و در مقطعی قرار گرفته است که حضور رقیبی در شعاع گرد و خاکی که به پا کرده است به سختی دیده می­شود. پس از انتخابات خانه ی ملت او با سر افرازی پا در رکاب پشتیبانی از ملتی میگذارد که ‌پیش از آن زنان را که قسمتی از منتخب شدنش را به آن­ها مدیون است با الفاظ شنیع و زشت خطاب میکند و چند وقتی است که با این ترفند سرتیتر روزنامه­ها رابه خود اختصاص داده است.

نکته­ی قابل تأمل این مسأله است که چگونه انتشار فیلم انتخاباتی این فرد به صورت گسترده سراسر فضای مجازی را در می­نوردد اما نه واکنش جدی­ای از مسئولان را شاهد هستیم و نه انتقادی  در سطح رسانه­­ی  ملی مطرح می­شود و در ادامه جناب قاضی پور از مواضع خود نیز کوتاه نمی­آید و هیچ دلیلی برای عذر خواهی نمی­بیند. البته شاید دلیل این واقعیت تلخ ، روند این گفتمان خارج از ادب باشد که همسو با ادبیات قدرت گام برمی­دارد  و جامعه را با چنین نگرش زن ستیزانه­ ای رو به رو کرده است.

روندی که تمامی اقشار جامعه را در خود غرق کرده و اپیدمی­ای که سازمان ها و ادارات و موسسه­ها و به طور خلاصه  سیستم مدیریتی کشور به آن دچار است.اگر معیار درباب مدیریت، مدیریت اسلامی است و با نگرش ابزاری در غرب در تضاد است که باید بدانیم که در جای جای قرآن فارغ از جنسیت در تمام آیات قرآن به برابری و یکسانی از مرد و زن نام می­برد و هیچ مرتبتی و سلسله مراتبی برای شکل گرفتن نظام پادگانی بر علیه زنان وجود ندارد(پرداختن به این مبحث که در تمام آیات اسم جمع مذکر به شیوه ای یکسان در کنار اسم جمع مؤنث قرار گرفتته است و از بسط بیشتر در این باب و ورود به مسائل فقهی آن اجتناب می­کنم)

 آنچه به عنوان نمونه در این گزارش قصد توضیحش را دارم  شرکت بهره برداری مترو است که به عنوان یک سازمان نیمه دولتی  زیر نظر شهرداری است. اگر از نابرابری آمار و ارقام  ۴۵ نفر مرد و ۷الی ۸ نفر زن در واحدی از این شرکت نیز عبور کنیم که شاید سنجش کمی نتواند حقیقت امر را بیان کند اما در این واحد  مشاهده شده اقدامات اداری تبعیض آمیز به روشنی ملموس است که نظر هر تازه­واردی را جلب کرده و حتا گفتار مدیران و روسای ارشد در شرکت بهره برداری مترو همواره با نگاه سنگین مرد سالارانه همراه بوده است و به صورت بارز این سیستم برنامه ریزی شده اما نابرابر را بیشتر هویدا می­کند.در این مجموعه آنچه به چشم می­خورد مبارزه ای تمام عیار و سیستماتیک است که شرکت را  به نحوی مخرب در برگرفته است  و نمی­توان این اقدامات را با ساده انگاری ، تنها و تنها از بی غرضی و با انگیزه­های ناخودآگاه توجیه کرد  و این روند بارها مورد نقد قرارگرفته است و این نسخه پیچی برای مقابله با قشر زنان بدون هرگونه معیاری همچنان به مسیر خود ادامه می دهد. در همان واحد مورد نظر شرکت هیچ کدام از بانوان مشغول با تحصیلات بالاتر و شایستگی بیشتر ، جز به درجات پاییین سلسله مراتب اداری در قالب دفتردار یا کارمند جزء نمی­توانند ارتقاء یابند که همواره تنها تبعیض آشکار جنسیتی عامل این ناعدالتی است . سوال این جاست که آیا در این شیوه ی مدیریت که همواره خود را مجزا  از بروکراسی­های خشک غربی کرده و ورود معیارهای دیگری در قالب مبانی اسلامی را لازم می­داند آیا جایگاه یک زن تحصیل کرده که تمام عمر و زندگی خود را برای دسترسی به آرامش و امنیت صرف کرده است تنها به دلیل تفاوت در جنسیت باید از حقوقی برخوردار باشد که کفاف یک زندگی ساده ی شخصی اش را هم ندهد ؟ آیا حذف صدای زنان در این­جا به عنوان راه­ حلی برای برون­رفت از مشکلات در نظر گرفته شده است؟آیا زنان به راستی به معضلی می مانند که تنها راه برخورد با آنان نادیده گرفتنشان و برگرداندن آن­ها به خانه است؟ عدم توجه به شایستگی زنان،تلاش برای مردانه کردن فضای کار،استفاده  از خشونت کلامی و تحقیر زنان ، روی کار آمدن مدیران با نگرش­های زن ستیزانه ،استفاده از قوانین نانوشته با وجود تمامی قوانینی که نوشته شده و در قالب قانون کار وجود دارد، کوتاه تر کردن دیوار زنان و محروم کردن آنان از حقوق مسلم­شان شیوه­ای است که در بخشی از این شرکت در نخستین دیدارها هم به چشم می­آید.

در پایان نیز تنها گزارش را با این مطلب خاتمه می دهم که دغدغه های تقویمی اگرچه شاید تلنگری ذهنی برای یک جامعه ی ماشینی باشد تا وجدان خویش را تسکین دهد اما خلاصه شدن در سالگردها و روزهای نمادین ما راشرطی می کند تا برای اندیشه هایمان نیز احتیاج به بهانه داشته باشیم و چه خوب است که بی بهانه و بی مرز و از فراسوی دنیای بیولوژیک ،زن و مرد را در نظر بیاوریم.

 

 

 

پ.ن – جمله تیتر : ” سیمون دو بووار”

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.