stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
  • کد خبر : 28598
  • 21 بهمن 1394 - 22:20
12

فرش بهارستان

فرش بهارستان

فرش بهارستان متعلق به دوره ساسانی که با نام‌های بهارخسرو و بهارکسری نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین آثار هنری ایران است که بر اثر حمله اعراب به ایران و انتقال آن به مدینه تکه‌تکه شد. این فرش در ایوان کسری قرار داشته و دارای ۱۴۰ متر طول و ۲۷ متر پهنا بوده است، در بافت این فرش از ابریشم، طلا، نقره و جواهراتی چون زمرد و مروارید استفاده شده است و طرح آن یکی از باغ‌های بهشت را نشان می‌دهد.

قلم | qalamna.ir :

فرش بهارستان که با نام های بهار خسرو و بهار کسری نیز از آن یاد شده از آن خسروپرویز ساسانی و از عجایب دربار او بوده است. تاریخ طبری درازای این فرش را ۴۵۰ قدم و پهنای آن را ۹۰ قدم ذکر کرده است. در بافت بهارستان از زر و سیم و جواهرات گوناگون رنگارنگ استفاده شده بوده و طرح باغ بهاری را داشته و در تالار کاخ تیسفون جای داشته است.

 

به این ترتیب حتی در زمستان نیز در تالار کاخ بهار بوده است. در نوشته های مورخان عرب آمده که در هجوم اعراب به مداین پس از آنکه سعد غنایم جنگ را به مدینه فرستاد، عمر فرش بهارستان را نیز تکه تکه کرده و بین اصحاب تقسیم کرده است. مولف حبیب السیر میگوید به روایتی تکه ای از آن به علی بن ابیطالب رسیده و ایشان آن را بیست هزار دینار فروخته اند.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.