stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 26333
  • 06 بهمن 1394 - 13:18
4

نوبخت در نشست خبری: تلاش‌ زیادی برای رفع حصر صورت گرفته است/ رایزنی رییس‌جمهور با رهبری برای رد صلاحیت‌ها

نوبخت در نشست خبری: تلاش‌ زیادی برای رفع حصر صورت گرفته است/ رایزنی رییس‌جمهور با رهبری برای رد صلاحیت‌ها

اگر منظور از پیگیری رفع حصر این است که آثارش به رفع حصر منتهی شود ما هم قبول داریم که اتفاقی نیفتاده است ولی ما تلاشمان را به اندازه وسعمان انجام داده ایم و در پاره‌ای از موارد بیش از وسعمان هم تلاش کرده‌ایم اما به هر حال در این زمینه تصمیم‌ گیرنده نهایی نیستیم./ به عدالت شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت‌ها امیدواریم و مطمئنیم که این مشکل را در حد قانون حل می‌کند.

قلم | qalamna.ir :

محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی سخنگوی دولت با اصحاب رسانه حضور یافت و به سوال‌های خبرنگاران پاسخ داد.

بررسی بودجه در کمیسیون‌های تخصصی مجلس آغاز شد

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه کمسیون‌های تخصصی مجس کار بررسی بودجه را آغاز کردند، اظهار داشت: دو جلسه در کمیسیون بودجه با حضور من برگزار شده است. امیدوارم به صورتی باشد که در آغاز سال بعد بودجه را داشته باشیم.

پرواز مستقیم به آمریکا

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد پرواز مستقیم ایران به آمریکا با بیان اینکه تصمیم یا مصوبه‌ای در هیات وزیران صورت نگرفته است، اظهار داشت: این مسئله در حوزه کار دولت نیست و شرکت هواپیمایی می‌توانند پروازهایی را به نقاط مختلف تنظیم کند، البته محدیدیت‌هایی قبل از اجرای برجام وجود داشت و امکان سوخت‌گیری در برخی کشور‌ها نبود.

او افزود: پرواز مستقیم به آمریکا بار‌ها مطرح شده است و امیدواریم شرکت هواپیمایی بتواند اقداماتی کند تا به اقصی نقاط جهان پروازهایی داشته باشیم.

تمهید مقدمات پرداخت ۳۴۰۰ میلیارد تومان یارانه کار آسانی نیست

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا پرداخت یارانه، باز هم شب عزای دولت است، اظهار داشت: تمهید مقدمات پرداخت ۳۴۰۰ میلیارد تومان یارانه کار آسانی نیست اما ما از خوشحالی مردم خوشحال می‌شویم و از پرداخت یارانه متاسف نیستیم.

تاثیر سفر رییس جمهور چین به ایران و سفر روحانی به ایتالیا

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در ادامه افزودک آنچه می‌تواند اقتصاد ایران را شکوفا کند، سرمایه‌گذاری‌های خارجی است. هیات‌های بلندپایه می‌آیند و باب مذاکره را باز می‌کنند، البته ما از اینکه بازار کالاهای خارجی شویم اجتناب می‌کنیم.

نوبخت تصریح کرد: ما به دنبال سرمایه‌گذاری خارجی استفاده از فناوری روز دنیا و صادرات تولید صورت گرفته بین تعدد شرکت‌ها انحصاری را نمی‌طلبیم و می‌توانیم بین کشور‌های مختلف انتخاب کنیم.

او افزود: در ادامه سفرهای مقام‌های خارجی، مقام‌های ژاپن برای سفر به ایران ابراز تمایل کردند. در عین استفاده از منابع خارجی، از منابع داخلی هم باید به نحو شایسته استفاده شود.

تلاش‌های فراوانی برای رفع حصر صورت گرفته است

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد پیگیری دولت در رفع حصر و اینکه آیا مثل موضوع هسته‌ای بدون اطلاع‌رسانی در حال انجام است؟ خاطرنشان کرد: اگر منظور از پیگیری اقداماتی است که آثار آن منتهی به رفع حصر باشد، این اتفاق نیفتاده است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: من شاهد هستم تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است و ما به اندازه وسع‌مان تلاش می‌کنیم. در برخی موارد حتی بیش تر از وسع‌مان تلاش کردیم اما در این زمینه تصمیم‌گیرنده نهایی دولت نیست. در مورد مذاکرات هم مطالبی در جلسات عمومی رد و بدل شد و همواره توسط سخنگوی وزارت امور خارجه و دیگر مسئولان اطلاع‌رسانی شد، اما تفسیر جزییات را افکار عمومی از ما طلب نمی‌کند.

رییس جمهور در مورد رد صلاحیت‌ها با رهبری رایزنی کرده است

نوبخت در پاسخ به این سوال که ایا روحانی برای مسئله رد صلاحیت ها با رهبر انقلاب رایزنی کرده است، گفت: ریس جمهور جلسات مظمی با رهبری دارد که در آن مباحث مختلف کشور مورد بحث قرار می‌گیرد؛ این موضوع هم از مسایل مهمی است که ممکن است مطرح شده باشد.

سخنگوی دولت افزود: با کسانی که می توانند در راستای تایید صلاحیت‌ها موثر باشند تا جایی که امکان‌پذیر است، تماس های غیر رسمی صورت گرفته است.

او گفت: ما به عدالت شورای نگهبان امیدواریم که این مشکل را در چارچوب قانون حل کند چراکه ما چیزی فراتر از قانون انتظار نداریم. اگر افرادی ذی‌صلاح نباشند، کسی از آنها دفاع نمی‌کند.

نوبخت گفت: انتظار داریم کسانی که از سوی مراجع چهارگانه تایید شدند، به جمع خدمت‌گزاران نظام بازگردند و فعالیت کنند.
 

برنامه ششم برنامه قابل دفاعی است

نوبخت در مورد کلیات برنامه ششم و رد آن در کمیسیون اقتصادی گفت: من در جلسه کمیسیون اقتصادی حضور نداشتم و همزمان در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه بودم اما هنوز اسناد برنامه ششم به کمیسیون داده نشده است. وقتی لایحه و برنامه تقدیم مجلس شد نامه نوشتم و گفتم تمام پیوست‌های لایحه بودجه تقدیم شده اما برای برنامه چون مفصل بود بعد از تشکیل کمیسیون‌ها پیوست‌ها را تقدیم می‌کنیم.

وی افزود: طی صحبت با آقای ابوترابی‌فر توافق شد که این پیوست‌ها به اعضای کمیسیون تلفیق داده شود و برنامه ششم چند هزار صفحه است مگر می‌شود در یک جلسه همه آن‌ها را بررسی و در مورد آن‌ها اظهار نظر کرد. قطعاً ما اسناد برنامه ششم را در اختیار نمایندگان قرار می‌دهیم از نظر ما برنامه ششم برنامه قابل دفاعی است. برخی هنوز آن را ندیده‌اند و فکر می‌کنند‌‌ همان ۳۱ ماده و تبصره برنامه نهایی است.

تمام مطالبات پاداش بازنشستگی را پرداخت کنیم

سخنگوی دولت در مورد ارائه خدمات به روستاییان گفت: در موضوع روستا‌ها دو بحث از جمله آب و راه روستایی برای ما از اهمیت برخوردار است. برای همین ۵۰۰ میلیون دلار برای آبرسانی به روستا‌ها در سال جاری اختصاص پیدا کرد و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز به راه‌های روستایی تخصیص داده شد. همانطور که می‌دانید بودجه به دو بخش استانی و ملی تقسیم می‌شود که روستا‌ها از اعتبارات استانی استفاده می‌کنند. امسال ۵۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های مختلف در روستا‌ها پرداخت شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خصوص میزان پرداخت یارانه‌ها گفت: پرداخت یارانه‌ها از سال ۸۹ هر ماه صورت گرفت. البته عدد دقیقی الان در ذهنم نیست اما تاکنون حدود ۲۶۰هزار میلیارد تومان منابع ما در این خصوص بوده است.

سخنگوی دولت در مورد اقدامات صورت گرفته در مورد بازنشستگان و شاغلان در سال ۹۵ گفت: برای سال آینده اقدام کلی برای شاغلان و بازنشستگان این است که ۱۲ درصد نسبت به سال ۹۴ به حقوق آن‌ها اضافه می‌شود از میان یک میلیون و دویست و شصت هزار بازنشسته کشوری بیش از یک میلیون و بیست هزار نفر بین ۷۵۰ هزار تومان تا یک و نیم میلیون تومان درآمد دارند اقدامی که ما انجام می‌دهیم این است که حقوق این یک میلیون نفر را ۲۰ درصد اضافه می‌کنیم یعنی حقوق کسانی که ۷۵۰ هزار تومان می‌گیرند ۴۰ درصد افزوده می‌شود و حداقل حقوق از سال آینده ۷۵۰ هزار تومان نیست. بنابراین توجه ویژه برای کاهش فاصله و نابرابری به آنهایی که حقوق کمتری می‌گیرند در بودجه ۹۵ شده است.

وی افزود: علاوه بر این ۴۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد تا تمام مطالبات پاداش بازنشستگی را پرداخت کنیم.

قراردادهای نفتی ما باید حداقل جاذبه‌هایی داشته باشد

نوبخت با اشاره به موضوع منابع نفتی گفت: ما افزایش صادرات را به معنی افزایش قدرت تولید می‌دانیم بنابراین باید روی این مسئله سرمایه‌گذاری کنیم. این موضوع در عرصه رقابت با همسایگان تعریف شده است. عموماً این منابع توسط شرکت‌های بزرگ نفتی قابل انجام است.

وی با تاکید بر اینکه قراردادهای نفتی ما باید حداقل جاذبه‌هایی داشته باشد، گفت: ما در این خصوص محدودیت‌ها یا الزامات قانونی داریم. بنابراین نیاز به نوآوری قرارداد‌ها داریم. می‌توان قراردادهایی را در چارچوب قانون اساسی تعریف کرد. وزارت نفت مدل قراردادی را در چارچوب قانون اساسی تهیه کرده و برخی کار‌شناسان نقطه نظراتی را به آن دارند که ما از نظرات همه استقبال می‌کنیم.

سخنگوی دولت در مورد خروج پتروشیمی از بورس کالا گفت: در این مورد دولت اظهارنظر نمی‌کند بلکه این مربوط به تحلیل‌ کار‌شناسی وزیر صنعت است.

هیات‌های اجرای مر قانون را اجرا کرده‌اند

وی در مورد مهم‌ترین چالش‌های دولت گفت: نقطه عطفی با اجرای برجام در کشور به وجود آمد. تحریم‌ها از روی کشوری که سال‌ها در رنج تحریم بود برداشته شد و فرصت خوبی به وجود آمده که آسان هم نبود. منتها مطالبه‌گری زودهنگام منافع عمومی ما را تامین نمی‌کند. برخی جناح‌ها به این موضوع دامن می‌زنند در حالی که ناامید کردن مردم درست نیست. این روز‌ها مطالبه‌گری زودهنگام ایجاد شده است. چالش دیگر ما تعدد پیشنهاد‌ها برای سرمایه‌گذاری است. با کنار هم گذاشتن مطالب مختلف بیشتر بی‌اعتمادی‌ها به سمت آمریکا برمی‌گردد و دیگر امکان آن نیست که آمریکا به ایران‌هراسی که در گذشته ترویج کرده بود، قوت ببخشد. با گزارش‌هایی که در حال حاضر تهیه شده همه اطمینان دارند که ادعاهای گذشته کاملاً پوچ بوده است.

نوبخت در مورد تناقض در نرخ رشد گفت: گزارش آمارگیری فصلی نیروی کار دو، سه هفته قبل منتشر شد و نشان داد با توجه به جمعیت فعال پاییز ۹۴ نسبت به جمعیت فعال پاییز ۹۳ حدود ۷۵۰ هزار نفر جدید وارد بازار کار شدند. از این حدود ۶۳۰ هزار نفر توانستند شغل پیدا کنند. حدود ۱۲۰ هزار نفر هم شغل پیدا نکردند. نرخ بیکاری پاییز امسال نسبت به تابستان ۲. ۰ واحد درصد کاهش پیدا کرده است و ما در بخش کشاورزی و خدمات با افزایش نیروی کار مواجه بودیم. جمع‌بندی‌های اولیه با همه این‌ها نشان می‌دهد که رشد اقتصادی ما در ۹ ماهه اول سال مثبت است.

در ادامه خبرنگاری با اشاره به اعتراض رئیس جمهور به هیات‌های نظارتی گفت به نظر می‌رسد برخی تلاش می‌کنند با اتهام‌زنی به هیات‌های اجرایی بگویند که آن‌ها می‌خواهند بار رد صلاحیت‌ها را روی دوش شورای نگهبان بیندازند که نوبخت پاسخ داد: وزیر کشور به دفعات پاسخ داده که هیات‌های اجرای مر قانون را اجرا کرده‌اند و نمی‌توانند سلیقه خود را اعمال کنند. چنین اختیاری هم ندارند. آن‌ها قانون را اجرا کردند و انتظار ما در حال حاضر از شورای نگهبان این است که قانون را اجرا کند و امیدوار هستیم این اتفاق بیفتد. در مواردی که لازم به بازبینی است این کار صورت گیرد و احقاق حق شود.

جهانگیری، رحمانی‌فضلی و علوی مشغول فعالیت و رایزنی هستند

وی درمورد صحبت رئیس جمهور مبنی بر اعمال سلیقه در بررسی صلاحیت‌ها گفت: نظر رئیس جمهور هیات‌های نظارت بوده و نباید هیات‌های نظارت را با شورای نگهبان یکی دانست. در مورد رد صلاحیت‌ها فعالیت‌هایی صورت گرفته و جلساتی گذاشته شده که باید نتیجه آن را در اعلام نظر شورای نگهبان جست‌وجو کنیم. در این خصوص آقایان جهانگیری، رحمانی‌فضلی و علوی مشغول فعالیت و رایزنی هستند.

خبرنگار دیگری با اشاره به اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در مورد قطعی شدن حکم مته‌مان کرسنت از نوبخت پرسید که آیا افرادی از دولت نیز در این زمینه مرتبط هستند که نوبخت گفت: این پرونده بیش از ۱۰ سال در مراجع قضایی در حال بررسی بوده. سخنگوی قوه قضائیه نیز اعلام کردند که آرا قطعی شده هرکس که محکوم شده باید مطیع قانون باشد ما هم به قوه قضائیه اطمینان می‌کنیم هیچ کسی در هیچ پستی از پیگیری قضایی مصون نیست. اگر کسی محکوم شده باید حکم وی اجرا شود.

ناوگان‌های هوایی ما فرسوده هستند

وی در مورد قراردادهای خرید هواپیما گفت: شرایطی برای موضوع حمل و نقل در برنامه ششم مطرح شده است. ما معتقدیم مردم ما شایسته بهترین‌ها هستند. بدون شک ناوگان‌های هوایی ما فرسوده هستند و جان و رفاه مردم نیز برای ما مهم است برای همین در اولین گشایش، رئیس جمهور جهت رفع این معضل اقدام می‌کند و تمام تلاش این است که از آخرین تکنولوژی استفاده شود. همانطور که اخیراً از طرح نوسازی ۹۰هزار تاکسی رونمایی شد.

نوبخت افزود: در جلسه گذشته هیات وزیران آخوندی گزارشی در مورد شرکت‌های هواپیمایی ارائه کرد ممکن است این قرارداد کمتر یا بیشتر شود. این موضوع در حال مذاکره است و دولت با همه امکانات برای نوسازی شرکت‌های هواپیمایی اقدام می‌کند.

وی در پایان در خصوص پیش‌بینی دولت از نرخ تورم در سال ۹۵ گفت: مدل‌های اقتصادسنجی حدود  ۱۱.۳ درصد نرخ تورم را نشان می‌دهد. تورم نقطه به نقطه نیز تقلیل پیدا کرده که نشان‌دهنده روند کاهنده نرخ تورم است که این روند ادامه خواهد داشت.

 

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.