stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 26218
  • 05 بهمن 1394 - 12:51
3

درخواست کمک جان‌کری از ظریف/مرکل به ایران می‌آید؟/ عربستان باید تغییر موضع بدهد

حسین جابر انصاری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در جلسه هفتگی خود با اصحاب رسانه توضیحاتی در رابطه با سفر رئیس جمهور چین به تهران و همچنین روابط میان ایران و عربستان ارائه داد.

قلم | qalamna.ir :
جابر انصاری با اشاره به سفر رئیس جمهور چین به ایران و دستاوردهای این سفر، گفت: طی این سفر افق بیست و پنج ساله راهبردی چین و ایران مورد توافق دو کشور قرار گرفت.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در ادامه با تاکید بر اهمیت روابط ایران و چین اظهار داشت: روابطی پایا و تاریخی بین دو کشور برقرار است. در حدود کمتر از نیم قرن گذشته که دوران جدید دو کشور برقرار شده است تا امروز همواره این روابط رو به گسترش بوده است و در بیش از یک دهه گذشته هم که جمهوری اسلامی ایران به دلیل تحریم‌های ظالمانه تحمیلی برخی از قدرت‌های جهانی شرایط خاصی را سپری می‌کرد روابط و همکاری‌های بین ایران و چین از حجم و اهمیت خاص خود برخوردار بوده است. 
 
جابر انصاری ادامه داد: در دوران جدید پسابرجام و پس از رفع این تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی طبیعتاً رابطه با چین برای ایران و رابطه با ایران برای چین از اهمیت شایسته‌ای برخوردار است و امیدواریم که مطابق توافقی که بین دو کشور بوده است در افق بیست و پنج ساله آینده شاهد شکوفایی و افزایش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی،‌ اقتصادی و سایر جنبه‌های روابط باشیم.
 
آقای جابر انصاری درباره سفر رئیس جمهور کشورمان به چند پایتخت اروپایی نیز گفت: از امروز سفر مهم اروپایی اقای روحانی آغاز می‌شود. رئیس جمهور نخست به ایتالیا و سپس به فرانسه سفر خواهد داشت.
 
 وی اضافه کرد: هیات بزرگ اقتصادی جناب آقای روحانی را همراهی می‌کنند. روابط ایران با ایتالیا روابطی تاریخی است و در فراز و نشیب سالهای اخیر روابط با ایتالیا در میان کشورهای اروپایی از قوت برخوردار بوده است. در این سفر مسایل بین المللی و مسایل انسانی و جهانی بویژه با پاپ مورد گفتگو قرار خواهد گرفت.
 
جابر انصاری درباره روابط با ترکیه نیز گفت: ترکیه همسایه بزرگ و مهم ایران است و البته تاریخ روابط شاهد همکاری ها و رقابت هایی بوده است. مهم این است که هر کشور احازه تبدیل رقابت ها به دشمنی ها را ندهد و این سیاست اصولی ایران بالاخص در روابط با ترکیه است.
 
سخنگوی وزارت خارجه به میانجیگری اسلام آباد میان ایران و عربستان نیز اشاره کرد و گفت: نواز شریف نخست وزیر پاکستان در سفری که به ایران و عربستان داشتند مسایل مختلف از جمله اعلام امادگی برای میانجیگری اعلام کردند.
 
آقای انصاری در ادامه ضمن اعلام حمایت و تشکر از تلاش های کشورهای دوست در خصوص میانجیگری میان ایران و عربستان تاکید کرد: این تلاش ها در صورتی به موفقیت می انجامد که عربستان سعودی در رویکردهای خود تغییراتی ایجاد کند. بدیهی است که این عربستان است که رابطه را قطع کرد و خود این کشور هم برای تغییر در این زمینه اعلام آمادگی نماید.
 
جابر انصاری همچنین گفت: تاریخی برای گفتگوهای سوری سوری تعیین شده بود. به دلیل اصرار برخی کشوها بالاخص عربستان در خصوص تحمیل نظرات خودش درباره هیات معارضین سوری مشکلاتی درباره جدول زمانی بوجود آمد که مورد اشاره نماینده سازمان ملل نیز قرار گرفت.
 
وی افزود: همچنان به نقش کمک کننده و تسهیل کننده خودمان ادامه داده و امیدواریم هر چه زودتر شاهد توافق اجماعی درباره لیست معارضین و تروریست ها باشیم.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره درخواست جان کری از دکتر ظریف اظهار داشت: جان کری از دکتر ظریف خواسته تا برای آزادی سه آمریکایی ربوده شده در عراق کمک کند. اگر توانایی مساعدت داشته باشیم و در صورت تایید مجاری ذی ربط ،کمک خواهیم کرد.
 
وی درباره خبر برقراری پرواز بین ایران و آمریکا در آینده گفت: برخی اظهار نظرها از سازمان هواپیمایی ملی منتشر شده که تنها خبر از برخی درخواست های برای موضوعی می‌دهد.
 
وی افزود: همچنان به نقش کمک کننده و تسهیل کننده خودمان ادامه داده و امیدواریم هر چه زودتر شاهد توافق اجماعی درباره لیست معارضین و تروریست ها باشیم.
مدیر کل سابق خاورمیانه عربی وزارت خارجه در ادامه در خصوص خبر درگیری لفظی ظریف و یکی از مقامات بلندپایه امنیتی عربستان در داووس اظهار داشت: خبر منتشر شده ناظر به نشست خاصی درباره سوریه است و هیچگونه گفتگوی دوجانبه ای وجود نداشته. این خبر بیش از واقعیت خودش بزرگنمایی شده ارایه شده است.
 
وی افزود: سفر رئیس جمهور چین به ایران از مدت ها قبل برنامه ریزی شده بود و ارتباطی مستقیم با تحولات جاری بسن ایران و عربستان نداشت. در خصوص همکاری بین دو کشور و به طور کلی مسایل منطقه ای و بینالمللی گفتگوهای بسیار خوبی انجام شد.
 
همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر احتمالی مرکل صدراعظم آلمان به تهران گفت: آنچه در جریان است تعیین سفر وزیر خارجه آلمان به ایران است که زمانی نیز برای آن مقرر شده است.
 
جابر انصاری در پاسخ به سوالی درباره روابط میان ایران و آمریکا گفت: قطع روابط دیپلماتیک و سیاسی به معنای قطع هر گونه ارتباط بین دو طرف نیست. برای مثال دارای روابط دیپلماتیک و سیاسی با مصر نیز نیستیم اما در صورت لزوم درباره مسایل دو جانبه و منطقه ای گفتگو کرده ایم. 
 
وی افزود: از کانال مذاکرات برجام هرگاه موضوعات فوق العاده و شرایط ویژه رخ داده استفاده کرده‌ایم که به اطلاع عموم نیز رسیده شده است.
هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.