stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 25413
  • 01 بهمن 1394 - 11:25
3

درخواست دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی از مسئولان پیرامون انتخابات

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران از مسئولان عالی کشور خواست روند انتخابات را به‌کیفیتی سامان دهند که بیشترین همبستگی ملی شکل بگیرد و انتخابات جان تازه‌ای به مدیریت کشور و حیثیت بین المللی جمهوری اسلامی ایران بدهد.

قلم | qalamna.ir :

محمدحسن ضیایی‌فر اظهار کرد: تجربه دینی اداره کشور و جامعه، تجربه بی‌بدیلی است که باید در سطح جهانی درست معرفی شود تا بتوان در کنار سایر مدل‌های مردم‌سالاری، مردم سالاری دینی را نیز مدل کارآمد و موثری معرفی کرد.

وی با بیان اینکه انتخابات مهم‌ترین جلوه تعیین سرنوشت یک ملت است و به عنوان شاخص‌های تامین یک انتخابات مطلوب و منصفانه در دنیا شناخته شده است، گفت: وقتی ما قرار است بر مبنای اندیشه دینی شاخص های خود را معرفی کنیم نمی توانیم به کیفیتی عمل کنیم که اصلاً برای مخاطبان حقوقی و غیر حقوقی جهانی قابل فهم نباشد.

ضیایی‌فر با بیان اینکه انتخابات معنای شناخته شده جهانی دارد و نباید به گونه‌ای عمل کنیم که قلب معنا جلوه کند، تصریح کرد: اینکه در کشوری سلایق مختلف سیاسی و اجتماعی بتوانند در عرصه انتخابات حضور پیدا کنند، هیچ گرایش فکری نباید احساس کند که به صورت نظام‌مند کنار گذاشته شده یا نا اهل و بی صلاحیت دانسته شده؛ این موضوع از جمله لوازم ضروری و اولیه تامین انتخابات مطلوب است.

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران اسلامی ادامه داد: عملکرد مسئولان محترم در بخش‌های اجرایی و در هیات‌های نظارت اگر بنا به داوری جمعی مردم، بی‌طرفانه نباشد و با توجیه قوی حقوقی و اخلاقی همراه نشود، علاوه بر پیامدهای حقوقی ویرانگر بر حقوق شهروندان، آثار تخریبی گسترده بر اخلاق و فرهنگ عمومی جامعه بر جای می گذارد.

ضیایی‌فر ادامه داد: بنا به تحقیقاتی که جامعه شناسان و روانشناسان در جوامع مختلف از جمله کشور خود ما انجام داده‌اند این حقیقت روشن و بدیهی محسوب می‌شود که اگر مردم احساس کنند که در مجاری قانونی روند رعایت حقوق آنها بخوبی انجام نمی پذیرد، از رجوع به سازوکارهای قانونی در حل مطالبات انسانی و حتی امور جاری خود خودداری می‌کنند و این آغاز روند هرج و مرج اجتماعی و قانون شکنی است. بر این اساس همواره باید تلاش کرد که اعتماد عمومی صدمه نبیند و عملکرد مراجع رسمی مشروعیت لازم مردمی و توجیه عقلانی لازم را در بر داشته باشد.

ضیایی‌فر از مسئولان عالی کشور خواست که با عنایت به حساسیت‌های فراروی کشور و در شرایطی که در منطقه پیرامونی ما بحران های مختلف جریان دارد، روند انتخابات را به کیفیتی سامان دهند که بیشترین همبستگی ملی شکل بگیرد و انتخابات جان تازه‌ای به مدیریت کشور و حیثیت بین المللی جمهوری اسلامی ایران بدهد و مخاطبان بین المللی بتوانند تفاوت جامعه ایران با کشورهای منطقه که فاقد حداقل های مردم سالاری هستند از قبیل عربستان و امثالهم را به‌خوبی رویت کنند و بدانند که سال‌ها به این ملت ظلم شد که تحت تحریم‌های ظالمانه قرار گرفت و حال که تحریم‌ها رفع شده زمان آن است که تجربه مدنیت ایرانیان را نیز مورد توجه و تامل قرار دهند و دوستی با این ملت را تعمیق بخشند.

وی در پایان گفت: طی روزهای اخیر اعتراضات مختلفی از سوی داوطلبان مجلس شورای اسلامی در استان‌های مختلف کشور منعکس شده و بسیاری از افراد نسبت به اینکه با عنوان عدم احراز صلاحیت رد شده اند یا علی‌رغم سال‌ها خدمتگذاری در نظام جمهوری اسلامی به آنها اعلام شده که ملتزم به اسلام نیستید و به این سبب از امکان حضور در انتخابات محروم شده‌اند گلایه دارند که باید قدر این سرمایه‌های انسانی خود را بدانیم، آن هم در سالی که با عنوان همدلی و هم‌زبانی بین حاکمیت و ملت نام گرفته است. / ایسنا

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.