stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 25268
  • 30 دی 1394 - 4:12
0

اقتصاددان: به نظر می‌رسد سقوط نرخ نفت پایانی ندارد

اقتصاددان: به نظر می‌رسد سقوط نرخ نفت پایانی ندارد

نفت روز بروز بیشتر ارزان می شود. رسانه‌های جهانی قیمت نفت خام در ۱۵ ماه اخیر ۷۰ درصد کاهش یافته و به سرحد بی سابقه نازلی رسیده است.

قلم | qalamna.ir :

قلم و به نقل از اسپوتنیک، چه چیز در حال حاضر ارزان‌تر است نفت یا آب؟ می‌دانیم که قیمت آب آشامیدنی پایین نیست. بطری۱۹ لیتری آب حدود ۱۵ دلار می‌ارزد و اگر هیمن مقدار نفت بود برای خریدار ۵ دلار تمام می شد. می‌شود تصور کرد که الان اقتصاد های وابسته به نفت در چه حالتی قرار دارند

آیا وضع بازار نفت ممکن است بدتر شود و آیا سقوط نرخ نفت پایانی دارد؟ اقتصاددان «پاتریک یانگ» می‌گوید که «این احساس وجود دارد که ما داریم از پرتگاه به دره ای بدون ته سقوط می کنیم. مانند آخر فیلم «جنگ ستارگان» است یا فیلم دیگری هنگامی که قهرمانش به دره افتاده و برای همیشه ناپدید شد. حالا هم همین احساس به ما دست می دهد».

این کارشناس تأکید کرد: «ما شاهد آن بودیم که قیمت نفت که تا همین چندی پیش بشکه ای ۱۰۰ دلار بود ناگهان به سرحد امروزی رسید و پایان این روند دیده نمی شود. برخی می‌گویند که نرخ نفت می‌تواند تا بشکه ای ۱۰ دلار برسد. این چشم انداز انسان را به وحشت می اندازد».

به عقیده پاتریک یانگ پدیده سقوط نرخ نقت — یک جریان بسیار معمول است. زیرا الان بازار از عرضه نفت اشباع شده است.

۵۶۱۳۶۵

قلم، این کارشناس در توضیح گفت: «امارات عربی متحده و عربستان سعودی بصورت دیوانه وار نفت تولید می کنند؛ عراق چنان مقادیر نفت را استخراج می‌کند که در آن کشور آنرا به علت جنگ داخلی و دیگر مسایل ندیده بودند، دیگر کشور ها نیز با میل و رغبت به استخراج نفت پرداختند. تولید کنندگان کوچک در ایالات متحده که جای خود دارند. این استادان فرکینگ بطور غیر مترقبه از نمی‌دانیم کجا ظاهر شدند و بلافاصله در بازار های نفتی به بازیگران عمده بدل شدند.

به عقیده یانگ ریشه این مساله در عدم توازن میان عرضه و تقاضا نهفته است. او می‌گوید که جریان سال‌های ۱۹۷۰ — ۱۹۸۰ هنگامی که اعضای اوپک جمع می‌شدند و نرخ نفت را تعیین می‌کردند دیگر هیچ وقت تکرار نخواهد شد.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.