stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 250545
  • 16 اسفند 1399 - 15:17
0
در اراک رقم خورد،

بهره برداری از نخستین پارک آبخیز استان مرکزی در اراک

بهره برداری از نخستین پارک آبخیز استان مرکزی در اراک
مرکزی_آیین بهره‌برداری از نخستین پارک آبخیز استان مرکزی در اراک انجام شد.
قلم | qalamna.ir :

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در آیین بهره‌برداری از نخستین پارک آبخیز استان مرکزی در اراک، گفت: فرسایش آبی در هر هکتار از اراضی طبیعی کشور ۱۶ و چهار دهم تن در هکتار است  و اجرای طرح‌های آبخیزداری کاهش ۹ تنی فرسایش آبی در هکتار و کنترل ۲۵ میلیون تن رسوبات در اراضی آبخیز را رقم می‌زند.

مسعود منصور اجرای طرح پارک‌های آبخیزداری را از جمله طرح‌های موثر برای مقابله با سیلاب و کنترل روان‌آب در سطح کشور دانست و افزود: ۴۰ میلیون هکتار حوزه‌ آبخیز شهری در ایران وجود دارد که تاکنون عملیات آبخیزداری در ۶ میلیون هکتار آن اجرا شده‌ است.

وی ابراز کرد: پارک آبخیز دره گردوی اراک از جمله این سازه‌های مهم است که  در زمینی به مساحت یک‌هزار و ۴۱۳ هکتار و متوسط شیب ۵۸ درصد ایجاد شده‌است، همچنین پوشش  بستر ۸۰ درصدمنطقه دره گردو اراک سنگی است و این مهم افزایش احتمال بروز سیلاب در این اراضی را تشدید می‌کند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اجرایی نشدن طرح‌های آبخیزداری در منطقه دره گردو اراک به معنای تبدیل این تفرجگاه طبیعی در سطح یک عامل تهدیدزا برای کلانشهر اراک است.

منصور افزود: ۱۶۶ میلیارد ریال تاکنون برای اقدامات آبخیزداری دره گردو اراک هزینه شده که ۸۰ درصد این منابع مالی از محل اعتبارات ملی و ۲۰ درصد از محل اعتبارات استانی تامین  شده است.

سرپرست شهرداری اراک نیز در این آیین گفت: سرانه فضای سبز این شهرستان ۲۵ متر مربع عنوان شده و افزایش این مهم در دستور کار شهرداری قرار دارد.

 سعید بیاتیان افزود: ۸۶ هکتار از اراضی دره گردو اراک برای اجرای فضای سبز و ۳۵ هکتار برای سایر فعالیت‌ها در این منطقه به شهرداری این شهرستان تحویل شد.

وی در پایان یادآور شد: ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های مختلف از سوی شهرداری اراک به منطقه دره گردو این شهر اختصاص یافته‌است.

هشتگ: , , , , , , , ,
  • منبع : خبرنگار

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.