stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 24933
  • 28 دی 1394 - 11:18
5

پزشکیان:وقتی رهبری می گویندحتی مخالفان من بیایندرای بدهند،شورای نگهبان باید چنین فضایی را ایجاد کند

مسعود پزشکیان نماینده تبریز با روزنامه ایران مصاحبه ای را انجام داده است.

قلم | qalamna.ir :

بخشی از این مصاحبه را می خوانید:

بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب را نویدبخش انتخاباتی رقابتی و با مشارکت بالا می‌دانید؟
بعضی وقت‌ها مسئولان در اجرا طور دیگری با مواضع و بحث‌های رهبری برخورد می‌کنند. وقتی رهبر یک جامعه اعلام می‌کند حتی کسانی که با من هم مخالف هستند، بیایند و رأی بدهند، معنایش این است که تمام سلایق باید در انتخابات حضور و نامزد داشته باشند. یا حداقل نامزدهای نزدیک به آن سلیقه مخالف هم اجازه داشته باشد که صدایش جایی شنیده شود. نمی‌شود انتظار داشته باشیم سلایقی که صدایشان جایی شنیده نشود، بیایند به کسانی که خلاف آن سلیقه هستند، رأی بدهند. ما باید بستری درست کنیم که دیدگاه‌های مختلف حرف‌شان و موضع‌شان به گوش مسئولان برسد و سهمی در تصمیم‌گیری و سیاستگذاری داشته باشند. اگر این کار را بکنیم، آن وقت کشوری با انسجام و تعامل بیشتر و نزدیک به عدالت خواهیم داشت. این درست نیست که بگوییم همه صداها بیایند و به یکصدا رأی بدهند. در عمل هم غیرممکن است. پس باید نحله‌های مختلف باشند و بتوانند دردها و مشکلات مردم را از زاویه نگاه خود بگویند. رهبر انقلاب می‌گوید که اینها هم در انتخابات شرکت کنند. این یک نگاه و برداشت باز است که در سایه آن بهتر می‌توان کشور را اداره کرد. در سوی مقابل این است که هر که با ما نیست بر ماست و هر چه ما گفتیم بقیه باید عمل کنند، این نگاه به نظرم آسیب‌زا است. بنابراین اگر مسئولان انتخاباتی هم تفسیر و برداشت بازی از بیانات رهبری داشته باشند، بله می‌شود انتخابات رقابتی و با مشارکت بالای مردم داشت.

نزدیک به ۹۳ درصد نامزدهای انتخابات مجلس در هیأت‌های اجرایی تأیید صلاحیت شدند؛ به نظرشما این عملکرد منطبق و همراستا با بیانات رهبر معظم انقلاب است؟
بله نزدیک به آن است. کسی که در مراجع ۴ گانه پرونده ندارد، دلیلی ندارد که تأیید نشود. حالا بخواهیم ذهن‌خوانی کنیم که ممکن است فردا روزی خلاف کند پس صلاحیت ندارند، درست نیست. مردم قدرت تشخیص دارند و رأی می‌دهند. از سوی دیگر به هر حال مصوبات مجلس باید به تصویب شورای نگهبان برسد. این کنترل را شورای نگهبان در مرحله بعد می‌تواند انجام دهد دیگر نیازی به سختگیری‌های انتخاباتی نیست. اگر بخواهیم فقط یک نگاه را در کشور حاکم کنیم، حتماً با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

با لحاظ سخنان رهبر معظم انقلاب، وظیفه شورای نگهبان را چه می‌دانید؟
انتظار این است که مسئولان انتخاباتی همین برداشت و نگاه باز رهبری را داشته باشند. درباره بیانات رهبری هم می‌توان برداشت‌های سختگیرانه داشت هم تفسیرهای باز و همین نوع برداشت سبب می‌شود که ما انتخاباتی رقابتی و با مشارکت بالا داشته باشیم یا نه. به نظر من باید نگاه‌ها باز باشد تا همه ایرانیان در آن بگنجند چنان که رهبر معظم انقلاب هم گفتند حتی کسانی که من را هم قبول ندارند، در انتخابات شرکت کنند. سخن رهبری یعنی اینکه ایشان قبول دارند در مملکت کسانی هم هستند که نظر مخالف یا انتقادی دارند و باید اینها هم اجازه حیات سیاسی داشته باشند. به هر حال همه سلایق باید جایی برای ابراز نظر خود داشته باشند. اگر مفهومی غیر از این از بیانات رهبری داشته باشیم، به نظرم تناقض می‌شود و شاید انتخابات پرشور با حضور گسترده مردم نداشته باشیم.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.