stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 248921
  • 12 اسفند 1399 - 12:38
2

تداوم حملات پلیس میانمار به معترضان در ضمن تلاش آ.سه.آن در قبال این کشور

تداوم حملات پلیس میانمار به معترضان در ضمن تلاش آ.سه.آن در قبال این کشور

بر اساس اعلام شاهدان عینی، پلیس میانمار به منظور متفرق ساختن معترضان امروز سه شنبه به روی آنها آتش گشوده است؛ در حالی که قرار است وزرای خارجه کشورهای همسایه مذاکراتی را با ارتش این کشور به منظور فرونشاندن خشونتها و پیدا کردن راهی برای خروج از این بحران داشته باشند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری رویترز، این مذاکرات دو روز بعد از وقوع خونین‌ترین روز ناآرامی‌ها در میانمار از زمان حذف دولت منتخب آنگ سان سوچی از قدرت توسط ارتش این کشور در یک ماه پیش که منجر به راه افتادن خشم و اعتراضات خیابانی گسترده در سراسر میانمار شد، مطرح می‌شود.
معترضان که بسیاری‌شان کلاه‌های محافظ و اجسامی را به عنوان سپر در اختیار داشتند، در بخشهای مختلف شهر یانگون، شهر اصلی میانمار، در پشت سنگرها تجمع کرده تا شعارهایی علیه حاکمیت ارتش سر دهند.
تظاهر کنندگان قبل از آنکه پلیس در ضمن پرتاب نارنجکهای گیج کننده برای متفرق کردن جمعیت در دست کم چهار مکان متفاوت از این شهر وارد عمل شود، شعار می‌دادند: “اگر سرکوب شویم انفجار رخ خواهد داد. اگر به ما حمله شود حمله خواهیم کرد”.
گزارشی از وقوع جراحات در شهر یانگون منتشر نشد اما به گفته یک فعال دموکراسی‌خواه و یک خبرنگار در شهر کاله در شمال غرب میانمار چند نفر زمانی که پلیس برای متفرق ساختن جمعیت از مهمات جنگی استفاده کرد، زخمی شدند.
این فعال به نام وار وار پیونه گفت: چند نفر مجروح شدند که دو نفرشان در وضعیتی وخیم هستند.
بیمارستانها و پلیس منطقه جهت اظهار نظر در دسترس نبودند. سخنگوی ارتش نیز به تماسهای تلفنی پاسخ نداد.
دست کم ۲۱ معترض میانماری از زمانی که ناآرامی‌ها در این کشور آغاز شد کشته شده‌اند. ارتش گفت که یک مامور پلیس کشته شد.
در همین حال، ویویان بالاکریشنان، وزیر خارجه سنگاپور گفت، همتایانش در سازمان آ.سه.آن مذاکراتی صریح را در نشست ویدیو کنفرانسی امروز سه شنبه داشته و به نماینده ارتش میانمار خواهند گفت که از بابت خشونتهای این کشور مبهوت هستند.
بالاکریشنان در مصاحبه‌ای تلویزیونی در اواخر روز دوشنبه گفت، آ.سه.آن به تشویق گفتگو میان سوچی و خونتای حاکم بر میانمار خواهد پرداخت.
او عنوان کرد: آنها لازم است که مذاکره کنند و ما لازم است که به آنها در آمدن به سراغ یکدیگر کمک کنیم.
آ.سه.آن شامل میانمار، سنگاپور، فیلیپین، اندونزی، تایلند، لائوس، کامبوج، مالزی، بروئنی و ویتنام است.
مین اونگ هلاینگ، رهبر خونتای میانمار در اظهاراتی که در تلویزیون این کشور قرائت شد، گفت، رهبران اعتراضات و “تحریک کنندگان” مجازات خواهند شد و تهدید به اقدام علیه کارمندان دولتی که از کار کردن سر باز می‌زنند، کرد.
مین اونگ هلاینگ متعهد شد به اینکه انتخابات جدید برگزار کرده و قدرت را به برنده واگذار کند اما هیچ چارچوب زمانی ارائه نکرد.
تلاش آ.سه.آن برای تعامل با ارتش میانمار مورد انتقاد حامیان دموکراسی قرار گرفته و یک کمیته از قانونگذاران سرنگون شده میانماری خونتا را یک گروه “تروریستی” اعلام کرده و گفتند تعامل آ.س.آن با آن، به آن مشروعیت می‌دهد.
تئودورو لوکسین، وزیر خارجه فیلیپین در توئیتر عنوان کرد که آ.سه.آن با میانمار محکم برخورد می‌کند و گفت که سیاست این بلوک در عدم مداخله در امور داخلی اعضایش “تایید کلی یا رضایت ضمنی به انجام اقدامات غلط در آنجا نیست.”
وکیل آنگ سان سوچی اعلام کرد که او روز دوشنبه از طریق ویدیو کنفرانس در یک جلسه دادرسی دادگاه حاضر شده و وضعیت سلامت خوبی داشت و دو اتهام دیگر نیز به اتهامات قبلی مطرح شده علیه او بعد از کودتا اضافه شد.
آمریکا روز دوشنبه به ارتش میانمار هشدار داد در صورتی که نیروهای امنیتی‌اش مردم غیرمسلح را کشته و به خبرنگاران و فعالان حمله کنند، اقدامات بیشتری علیه آن صورت خواهد داد و ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این اقدامات را “خشونت وحشتناک” خواند.
جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید نیز گفت که دولت بایدن در تدارک اعمال هزینه‌های بیشتر بر مسئولان کودتا است.
انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.