stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 246852
  • 07 اسفند 1399 - 14:27
0

مقابله با بیماری صرع به کمک نور

قلم | qalamna.ir :
گروه علمی: پژوهشگران آلمانی در بررسی جدید خود تلاش کرده‌اند تا با استفاده از نور، به مقابله با صرع بپردازند.

یکی از روش‌هایی که دانشمندان امیدوارند به واسطه آن بتوانند درمان‌های دقیق‌تر و موثرتری برای بیماری‌های مربوط به مغز انجام دهند، استفاده از نور برای هدف قرار دادن سلول‌هایی است که می‌توانند به واسطه پروتئین‌ها و مولکول‌های حساس به نور، به این محرک‌ها پاسخ دهند. پژوهشگران “دانشگاه فرایبورگ” (University of Freiburg) آلمان، در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که شاید این روش بتواند با پیشگیری از تشنج در مدل‌های حیوانی، به مقابله با صرع کمک کند.پژوهشگران امیدوارند که با هدف قرار دادن پروتئین‌ها و مولکول‌های حساس به نور در سلول‌های خاص، سلول ها رفتار خاصی را برای ارائه نتایج مثبت سلامتی منعکس کنند. این روش امیدوارکننده است، اما هنوز یک روش آزمایشی به شمار می‌رود.

این گروه پژوهشی، یکی از متداول‌ترین انواع صرع یعنی “صرع لوب گیجگاهی” (TLE) را مورد بررسی قرار دادند که اغلب نسبت به دارو مقاوم است و مناطقی که تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند، باید با جراحی برداشته شوند تا از بروز تشنج پیشگیری شود. این بیماری معمولا ناحیه هیپوکامپ مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین پژوهشگران تصمیم گرفتند تا فعالیت آن را هدف قرار دهند.تحریک هیپوکامپ مغز موش‌ها با فرکانس پایین و به مدت یک ساعت در روز توانست تقریبا به طور کامل از تشنج پیشگیری کند. بررسی امواج مغزی هیپوکامپ بیمار نشان داد که این روش نه تنها تشنج را سرکوب می‌کند، بلکه به توقف گسترش آن در نواحی دیگر مغز منجر می‌شود.

دکتر “کارولا هاس” (Carola Haas)، سرپرست این پژوهش گفت: به محض تحریک ناحیه مورد نظر در مغز، حملات صرع ناپدید شدند. این اثر، طی چند هفته پایدار بود.پژوهشگران باور دارند که این اثر به خاطر تحریک فعالیت سلول‌های گرانول باقیمانده در هیپوکامپ بیمار رخ می‌دهد که تحریک‌پذیری کمتری دارند و از گسترش تشنج پیشگیری می‌کنند. پژوهشگران امیدوارند که با استفاده از نتایج به دست آمده از این پژوهش و همچنین با استفاده از ام‌آرآی بتوانند مغز را هنگام بروز تشنج، یکباره مورد بررسی قرار دهند.

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.