stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 246738
  • 07 اسفند 1399 - 11:49
0

چرا پیوند دوشنبه – تهران، ناگسستنی است؟  

چرا پیوند دوشنبه – تهران، ناگسستنی است؟  
قلم | qalamna.ir :

روز پنجشنبه ؛ «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور با همراهی استاندار خراسان رضوی و هیأت همراه به دعوت همتای تاجیک خود و برای توسعه روابط میان دو کشور این هفته در «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان حضور یافتند که به گفته محققان و کارشناسان این سفر روابط عمیق دو کشور در جنبه های مختلف امنیتی فرهنگی اقتصادی  و سیاسی را احیا کرد.

اهمیت روابط دو کشور آنچنان اهمیت دارد که رحمانی فضلی در این سفر و در گفت و گو با مقامات تاجیکستان تاکید کرد: به رغم فراز و نشیب‌هایی که در روابط دو کشور بوده است، بسترها و اشتراکات فراوانی که بین دو طرف وجود دارد بنابراین شرایط ایجاب می‌کند که روابط دو کشور در مسیر توسعه همکاری ها، سرمایه گذاری‌های مشترک اقتصادی و تجاری، ایجاد همکاری‌های مشترک پیش رود.

مجید اسدی  عضو انجمن دوستی ایران و تاجیکستان در این مورد گفت: سفر رحمانی فضلی و دیدار با امام علی رحمان، امید به فصلی نو و روشن در روابط دوجانبه را افزایش داد.  

وی در گفت و گو با افزود: رشد و توسعه چشمگیر تاجیکستان در سال های اخیر که مورد توجه و تاکید جناب فضلی هم قرار گرفت و اقدامات موثر تاجیکستان در کنترل کرونا انتظار و اشتیاق مردم ایران را برای سفر به تاجیکستان باستانی و زیبا منظر افزون ساخته است.

وی اظهار امیدواری کرد دیدار دو وزیر کشور از بازار مهرگان نشانه رفع کدورت ها و افزایش مهر و دوستی باشد.

به گفته مجید اسدی  باید این توجه و هوشیاری را داشته باشیم که روابط دوستانه و برادرانه ما همواره دشمنان و بدخواهانی داشته و دارد بنابراین با هوشمندی، تلاش های شیطنت آمیز برای تخریب روابط دو کشور را خنثی کنیم.

«محمود تهرانی، فرنشین» محقق تاریخ تاجیکستان و آسیای میانه و عضو انجمن دوستی ایران و تاجیکستان هم در باره اهمیت سفر رحمانی فضلی به دوشنبه به گفت: ایران و تاجیکستان به عنوان دو کشور همزبان، همتبار و هم فرهنگ باید با یکدیگر متحد و نزدیک باشند از اینرو ارتباط تنگاتنگ دولتمردان دو کشور نیز در همین راستا حائز اهمیت راهبردی است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نقش وزرای کشور با توجه به مسائل امنیتی فی مابین و امور منطقه ای هم جایگاه ویژه خود را در این چارچوب می یابد.

تهرانی تصریح کرد: ضرورت دارد دو کشور به طور دائم در تماس باشند و به صورت مستقیم و از کانال های دیپلماتیک، دیدگاه های طرف مقابل را بشنوند.

این محقق تاریخ ایران و تاجیکستان ابراز امیدواری کرد که با افزایش روزافزون روابط همه جانبه بین دو کشور همزبان پیوند روابط تهران و دوشنبه مستحکمتر از همیشه  شاهد توسعه و تعمیق هرچه بیشتر دوستی ها و شکوفایی روابط باشیم.

تهرانی گفت: اگر چه دشمنانی در چند سال گذشته سعی کردند از سوءتفاهم های رخ داده در جهت تخریب روابط  بهره برداری کنند اما روابط صمیمانه دو کشور انچنان عمیق است که هیچ غرض ورزی از سوی بیگانگان نخواهند توانست این رابط را خدشه دار کند.

به گفته کارشناسان فرهنگ و تاریح دو کشور روابط تهران و دوشنبه روابطی عمیق و مبتنی بر ریشه های مشترک و کهن است بنابراین  نمی توان این پیوندها و پیوستگی های به یادگار و ماندگار از گذشته های دور را نادیده گرفت.  

سیاست و رویکرد تهران در سال های بعد از استقلال این کشور همراهی و ایستادن در کنار دولت دوشنبه بوده است؛ و گسترش روابط در همه زمینه ها و ترسیم آینده ای روشن در این رابطه از اولویت های ما در رابطه با دوشنبه بوده است.

علی اصغر شعردوست سفیر پیشین ایران در تاجیکستان می گوید: ایران از اولین کشورهایی بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت و اولین سفارت را در این کشور افزود و با سرمایه گذاری های متعدد پیشگام در اغاز همکاری ها با تاجیکستان بوده است و در روزهای سخت جنگ شهروندی تاجیکستان  را تنها نگذاشت  و زمینه ساز  تحقق صلح و آشتی ملی در این کشور شد.

وی اظهار داشت در سالهای سخت تاجیکستان، ایران برادرش را تنها نگذاشت بنابراین ابهامات سیاسی در رابطه دو کشور نمی تواند این پیوند تاریخی را بر هم بزند.

روابط تهران – دوشنبه از ابتدای استقلال تاجیکستان در سال ۱۹۹۱میلادی درحال رشد بوده است، برسمیت شناختن استقلال تاجیکستان از سوی ایران به عنوان اولین کشور در جهان دلیلی بر این مدعاست.  

در جریان ناآرامی های سال های ۱۹۹۷-۱۹۹۲ تاجیکستان، ایران برای رفع این ناآرامی ها پا پیش گذاشت و میزبانی چندین دور از مذاکرات صلح تاجیک ها را بر عهده گرفت به طوری که یکی از طرف های اصلی مذاکرات صلح به شمار می رفت.  

حضور پررنگ تهران در بازسازی تاجیکستان از جمله در صحنه های اقتصادی این کشور از جمله احدا نیروگاه سنگ توده ۲  و تونل استقلال هم بر روابط تنگاتنگ دو کشور افزود.

در سفر وزیر کشور ایران به دوشنبه چه گذشت؟

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در نخستین روز از سفر به تاجیکستان با رمضان رحیم‌زاده همرا، وزیر امور داخلی این کشور دیدار و از آکادمی وزارت امور داخلی تاجیکستان بازدید کرد.

رحمانی فضلی در این دیدار، با اشاره به وجود اشتراکات فراوان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و زبانی بین دو کشور ایران و تاجیکستان، تصریح کرد: ملت‌های دو کشور خواهان گسترش روابط فی ما بین هستند. دو کشور اشتراکات زیادی دارند و به دنبال صلح، ثبات، عدالت و امنیت در منطقه و در همه کشورها هستیم. مردم ما نیز این انتظار را از ما دارند و ما آمادگی گسترش روابط میان دو کشور را داریم.

وی همچنین ضمن بررسی تحولات منطقه گفت: در منطقه خاورمیانه، افراطی گری، تروریسم، قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر و ناامنی، عمدتاً توسط کشورهای خارج از منطقه ایجاد می‌شود.
وزیر کشور به مقاومت جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۲ سال در برابر فشارها و تهاجمات خارجی اشاره کرد و علت اکثر اتفاقات پیرامون ایران را خشم کشورهای خارج از منطقه به خاطر استقامت، پایداری و استقلال جمهوری اسلامی و ایجاد امنیت و ثبات بدون نیاز به بیگانگان بیان کرد.

رحمانی فضلی تاکید کرد:  به رغم فراز و نشیب‌هایی که در روابط دو کشور بوده است، بسترها و اشتراکات فراوانی که بین دو کشور وجود دارد، ایجاب می‌کند که روابط دو کشور در مسیر توسعه همکاری ها، سرمایه گذاری‌های مشترک اقتصادی و تجاری، ایجاد همکاری‌های مشترک پیش رود.

وزیر کشور با توجه به ماموریت‌های وزارت کشور جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی و بحران و ثبت احوال برای همکاری در همه این زمینه‌ها با دولت تاجیکستان اعلام آمادگی کرد.

وزیر امور داخلی تاجیکستان نیز بر اجرایی شدن موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و انتظامی دو کشور، همکاری و تبادل اطلاعات و تجربیات در مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی، تروریسم و افراطی گری، مبارزه با تولید موادمخدر، مواد روانگردان و پیش سازه‌های آن و قاچاق این مواد، همکاری در زمینه تبادل اطلاعات مجرمان تحت تعقیب در چارچوب توافقات فیمابین، مبارزه با قاچاق آثار هنری، میراث فرهنگی، اسلحه، مهمات و مواد منفجره، تاکید کرد.

تاکید بر همکاری و همراهی با یکدیگر برای اتخاذ مواضع مشترک نزد مجامع و سازمان‌های بین اللملی و منطقه ای، تاکید بر حسن رفتار با اتباع و شهروندان یگدیگر و ارتقای همکاری‌های پلیس دو کشور در زمینه تبادل اطلاعات و تجربیات در مبارزه با انواع جرایم از دیگر محورهای گفتگوهای دو وزیر بود.

وزیر کشور از آکادمی پلیس این کشور بازدید کرد.

 رحمانی فضلی با همراهی استاندار خراسان رضوی در بازدید از آکادمی وزارت امور داخلی تاجیکستان مجدد بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری جهت آموزش نیروهای پلیس، انتقال تجربیات و بهره مندی نیروهای تاجیکستان از تجارب نیروی انتظامی ایران تاکید کرد و گفت: با توجه به وسعت و تنوع همسایگان جمهوری اسلامی و با توجه به حوادث مختلف خصوصا مبارزه با قاچاق انسان، مواد مخدر و مبارزه با تروریسم در سطح وسیع و همچنین تولیدات و فناوری بالای ایران، جمهوری اسلامی آماده تمدید قرارداد پیشین در این ارتباط است.

رحمانی فضلی با اشاره به توانمندی‌های پلیس ایران اعلام کرد: ایران آماده توسعه همکاری‌ها با نهادهای امنیتی و انتظامی تاجیکستان در مبارزه علیه افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و تامین امنیت مرزی است.

آکادمی وزارت امور داخلی تاجیکستان دوره‌های آموزشی متنوعی را برای پلیس از جمله پلیس مبارزه با قاچاق مواد مخدر، پلیس مبارزه با تروریسم و پلیس راهنمایی و رانندگی برگزار می‌کند.  
در جریان سفر وزیر کشور به تاجیکستان، همچنین، معتمدیان استاندار خراسان رضوی در ملاقات با وزیر صنایع تاجیکستان درخصوص همکاری و حل مشکلات شرکت‌های دولتی و خصوصی ایرانی در تاجیکستان رایزنی و دو طرف بر سرمایه گذاری مشترک و افزایش ارتباط استان‌های همجوار دو کشور تاکید کردند. معتمدیان با استاندار ختلان نیز دیدار و دو طرف درراستای توسعه روابط دو استان خراسان رضوی و ختلان گفت و گو کردند.

دیدار وزیرکشور بارئیس جمهوری تاجیکستان 

آخرین دیدار  «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در سفری کاری خود با «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیکستان  در باره چشم انداز همکاری های دو کشور از جمله  امنیت بود.

در این دیدار دو طرف در مورد جنبه های مختلف روابط دوجانبه تاجیکستان و ایران به ویژه وضعیت و چشم انداز همکاری های دو کشور در زمینه امنیت بحث و تبادل نظر کردند و اعلام شد شد که تا به امروز، دو کشور بیش از ۱۶۰ سند در زمینه همکاری های دوجانبه امضا کرده اند.

امامعلی رحمان بر لزوم اجرای سند جامع امضا شده تأکید کرد که این امر زمینه مساعدی را برای تقویت همکاری بین دستگاه های اجرایی دو کشور ایجاد کرده است.

دو طرف در مورد موضوعاتی عمده مانند تشدید رقابت های ژئوپلیتیک و تهدیدهای جدید برای امنیت جهان و منطقه تبادل نظر کردند. همه گیری ویروس کرونا، و بحران اقتصادی و مالی جهانی که بدون شک تهدیدی جدی برای وضعیت فعلی و آینده منطقه است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. طرفین در مورد اقدامات عملی دولت های دو کشور برای مقابله با بیماری همه گیر کووید ۱۹ تبادل اطلاعات کردند.

تاکنون ۱۳ جلسه کمیسیون مشترک بین دو کشور برگزار شده است.

وزیر کشور و هیات همراه شامگاه روز چهارشنبه دوشنبه را به مقصد تهران ترک کرد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.