stat counter
  • امروز : یکشنبه, ۱۰ اسفند , ۱۳۹۹
  • برابر با : Sunday - 28 February - 2021

تیتر خبرها

​آسفالت ۱۸ کیلومتر راه روستایی در قالب طرح ابرار در استان همدان پمپئو:مماشات با ایران فاجعه‌بار است مراسم نکوداشت ۳۵۷ شهید و ۲۴۷ جانباز زن استان همدان برگزار شد دانشگاه علوم پزشکی اهواز پاساژ معروف خوزستان را پلمب کرد محدودیت سفر‌های نوروزی به مشهداعلام می‌شود اخراج سرمربی شالکه بعد از شکست سنگین قانون بیمه بیکاری اصلاح می شود حقیقت زندگی(درس چهاردهم: سرعت) میانمار مانند میدان جنگ شده است آمارهای سیاه کرونا در آخرین ماه زمستان با انگیزه زیادی به مصاف پرسپولیس می‌رویم خیار رکورد افزایش قیمت در بهمن را شکست کرونا در ایران از ۱۰بهمن تا ۱۰اسفند/اینفوگرافیک ایران پرواز از مبدا و مقصد۳۲کشور را ممنوع کرد پایان اسفند مهلت دریافت وام ودیعه مسکن چگونه عبور ویروس از لایه‌ ماسک را دشوارکنیم جریمه ۲۰میلیونی مهدی عبدی ازسوی باشگاه آقای رییس فدراسیون فوتبال کرونا نگیرید/عکس استقامت از عکس خانوادگی خود رونمایی کرد پیش‌بینی آغاز آلزایمر با کمک هوش مصنوعی درد دل‌های همسر بازیگری که در بستر افتاده لوکس‌ها به سرزمین اصلی نیامدند! بازار مسکن در خواب کوتاه به سر می برد ادامه روند نزولی در بورس جهیزیه ایران؛ مرکز خریدی که حتما باید از آن خرید کنید شمار قربانیان ویرس کرونا از ۶۰ هزار نفر گذشت انتخابات السالوادور، یک پیروزی برای حزب رئیس جمهوری این کشور بکام، تلاش برای جذب مسی و رونالدو را رد نکرد اسرائیل باز هم ایران را متهم کرد فریم به فریم با خداحافظی علی کریمی از انتخابات عرضه آیفون ۱۳با قابلیت بازیابی بدون نیازبه کابل ۱۲وسیله‌ای که تاریخ انقضا دارند ولی شاید ندانید خودکشی جوان ۳۳ساله درحاشیه استخر لاهیجان عزیزی خادم رئیس جدید فدراسیون فوتبال با ۲ میلیارد تومان کجای تهران می‌توان خانه خرید تشخیص کرونای جهش یافته چگونه است؟ اجاره خانه در تهران ۳۰ درصد رشد کرد اسهال و استفراغ مهمترین علائم کرونا درکودکان بیماران دیابتی چه واکسن‌هایی را بایددریافت کنند چگونه نیاز بدن به ویتامین D را تامین کنیم؟ راهکار مقابله با نگرانی بیش از اندازه تنبلی چشم تا ۷ سالگی قابل درمان است آزارروانی کودکان بیشترین نوع کودک آزاری است چرا احساس ناراحتی و تنهایی می‌کنیم؟ واکسن کرونا برای مادر و جنین مضر نیست عوارض شدید زیاده روی در مصرف ماکارونی ۵ دلیل برای خوردن شربت افرا از ورود خودروهای شهرهای قرمز به هرمزگان به صورت قاطع جلوگیری شود هدف اقلیت تندرو از تخریب واعظی چیست؟ مراقب نصب بدافزار در زمان دانلود تقویم سال ۱۴۰۰ باشید

  • کد خبر : 245136
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۴۹
0

عوامل مزاحم و شرایط مطلوب برای خواب خوب

قلم | qalamna.ir :
گروه جامعه: برخی افراد شب‌ها فقط چهار یا پنج ساعت می‌خوابند و با این حال سرحال از خواب بیدار می‌شوند. اما آیا واقعا این مقدار از خواب سالم و کافیست؟ خیر. بدن ما برای ترمیم خود به استراحت طولانی‌تری نیاز دارد.

انسان‌ها به طور متوسط یک‌سوم از عمر خود را می‌خوابند. آیا وقت خود را تلف کرده‌اند؟ به هیچ وجه. واقعیت این است که به هنگام خواب در بدن ما اتفاقات زیادی می‌افتد؛ هر چند که ما از آن بی‌خبریم.در چرخه خواب دو مرحله خواب عمیق و رؤیابینی به طور مرتب هر ۹۰ دقیقه عوض می‌شوند. در مرحله خواب عمیق بدن ما فعالانه در حال کار کردن است، درست مثل یک کامپیوتر که در خفا در حال به‌روز کردن برنامه‌های خود است.
بدن ما در این مرحله هورمون‌های رشد را برای بازسازی‌ ترشح می‌کند و مشغول فعال کردن سیستم ایمنی‌ خود است تا سلول‌های دفاعی ما بتوانند در زمانی کوتاه با ویروس‌ها و باکتری‌ها مقابله کنند. به همین دلیل است که بیماران به خواب بیشتری نیاز دارند.

اما در مرحله رؤیابینی، مغز ما با  خاموش کردن حافظه‌ کوتاه‌مدت مشغول پردازش وقایع روز می‌شود. در این مرحله است که ما رؤیا می‌بینیم؛ رؤیاهایی که گاهی آنقدر عجیب و غریب‌اند که هیچ ربطی میان آن‌ها و زندگی روزانه‌ و خصوصی‌مان نمی‌توانیم پیدا کنیم. احتمالا در این مرحله بخش‌هایی از مغز که کم‌تر به‌کار می‌آیند فعال می‌شوند. پس بدون خواب، هم بدن و هم مغزِ ما این فرصت استثنایی برای انجام فعالیت‌های ضروری و مورد نیازشان را از دست می‌دهند.این که انسان به چند ساعت خواب نیاز دارد به سن او بستگی دارد. بنیاد ملی خواب آمریکا نیاز نوزادان به خواب را در طول شبانه‌روز بین ۱۴ تا ۱۷ ساعت تعریف کرده است. بچه‌های دبستانی نیز به ۹ تا ۱۱ ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارند.اما نیاز بزرگسالان به خواب شبانه بین هفت تا ۹ ساعت است و این میزان نمی‌تواند کم‌تر از شش ساعت شود. تعداد کمی هم هستند که به حداکثر ۱۰ ساعت خواب شبانه نیاز دارند. احتمالا این‌ها خوابی ناآرام دارند به نحوی که بدنشان نمی‌تواند در هشت ساعت خود را به اندازه کافی ترمیم کند.
پژوهشگران دانشگاه کمبریج انگلیس در مورد این‌گونه افراد می‌گویند، آن‌هایی که به بیش از هشت ساعت خواب شبانه نیازمندند بیشتر از سایر افراد در معرض سکته‌ قرار می‌گیرند.

بنابر گزارش دویچه وله، دانشمندان در تحقیقات خود در مورد خواب، عده‌ای داوطلب را بارها برای دوره‌های حداکثر ۱۰ روزه بیدار نگه داشته‌اند و فهمیده‌اند که هر چه مدت بی‌خوابی طولانی‌تر شود مشکلات انسان هم بیشتر می‌شود. در این صورت دمای بدن پایین می‌افتد، تمرکز و دریافت انسان کم می‌شود و توانایی‌های شناختی و حرکتی در برخی یا در تمامی قسمت‌ها از دست می‌رود.

عوامل مزاحم برای خواب
تلفن همراه خود را اگر ممکن است مدتی طولانی قبل از خواب خاموش کنید و اگر می‌شود از آن اصلا در اتاق خواب استفاده نکنید. نور آبی صفحه آن به شدت جلوی خواب را می‌گیرد.چشم‌های ما با دیدن این نور این پیام را به مغز می‌فرستند که باید بیدار بمانی.بعد ملاتونین، هورمون تنظیم‌کننده چرخه شبانه‌روزی خواب که ضامن خواب آرام است کم‌تر تولید می‌شود. به علاوه، توجه به ایمیل‌ها یا شبکه‌های اجتماعی ذهن را فعال نگه می‌دارد و مانع خواب می‌شود.مصرف کافئین هم جلوی خواب راحت را می‌گیرد. برای همین است که تا شش ساعت قبل از خواب نباید قهوه خورد. سر و صدا و نور نیز مانع خوابی آرام می‌شود.

شرایط مطلوب برای خواب خوب
علاوه بر این موارد، اتاق خواب باید جایی برای خواب باشد نه جایی برای کامپیوتر و تلویزیون.افرادی که همیشه سر ساعت معینی می‌خوابد معمولا سریع‌تر به خواب می‌روند.بالش و تشک هم باید مناسب بوده و وضعیت راحتی را برای سر و بدن به وجود بیاورد.به علاوه، زمانی که اتاق خواب آرام و تاریک و دمای آن بین ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد است بهترین شرایط برای خوابی عمیق و آرام پدید آمده است.

هشتگ: , , , , , , , ,

دیدگاه کاربران

ملاحظات ارسال دیدگاه
  • نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد.
  •  نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
 

استفاده از اخبار با ذکر منبع وبگاه خبری قلم مجاز است.

2011 - 2020 ©
Qalam News Agency qalamna.ir . All rights reserved