stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 23716
  • 21 دی 1394 - 2:38
4

«پیشرفت» به سمت یادگار امام!

«پیشرفت» به سمت یادگار امام!

در این بازه زمانی تا انتخابات جریانات و گروه‌های خاموش هم فعال می‌شوند تا سهمی از این بازار دریافت کنند.آنها با رسیدن انتخابات جان می‌گیرند و بعد از اندکی نیز اگر جریان طرفداران آنها به قدرت برسد،در لایه‌های قدرت جذب و اگر شکست بخورند، به دنبال کارخود می‌روند.افراد این جریان با تغییر رویکردی نسبت به قبل این بار به جریان اعتدال روی آورده‌اند.به خوبی عالم سیاست‌ایران را می‌شناسند و همواره به سمتی می‌روند که جاذبه بیشتری داشته باشد.

قلم | qalamna.ir :

انتخابات نزدیک است. در این بازه زمانی جریانات و گروه‌های خاموش هم فعال می‌شوند تا سهمی از این بازار دریافت کنند. برخی از آنها با رسیدن انتخابات جان می‌گیرند و بعد از اندکی نیز اگر جریان طرفداران آنها به قدرت برسد، در لایه‌های قدرت جذب می‌شوند و اگر شکست بخورند، به دنبال کارخود می‌روند!این اقدامات در عالم سیاسی ایران تازگی ندارد، این گروه‌ها در انتخابات مختلف حضور داشتند مانند آبادگران که نقش حمایتی از احمدی‌نژاد در انتخابات ۸۴ داشت و یا جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی که هر ازگاهی برای حمایت از قالیباف اعلام موجودیت می‌کند. جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در روزهای منتهی به انتخابات مجلس نیز بیش از پیش فعال شده‌ است، فعالیتی که کمی با گذشته متفاوت است و افراد این جریان با تغییر رویکردی نسبت به قبل این بار به جریان اعتدال روی آورده‌اند. اعتدالی که این روزها به جریان پیروز انتخابات ۹۲ محدود نمی‌شود  . دیگر صاحبان گفتمان اعتدال و میانه‌روی تنها حسن‌روحانی نیست، بلکه حسن‌خمینی، علی لاریجانی و چهره‌‌هایی مانند احمدتوکلی نیز به این سمت سوق پیدا کرده‌اند. با گرایش یاران قالیباف که نواصولگرایان امید فراوانی به ائتلاف با آنها داشتند به سمت جریان هاشمی،خمینی و لاریجانی، دست نو‌اصولگرایان را بیش از پیش بست.البته به طور حتم این جمعیت و رئیس‌شان، قالیباف به خوبی عالم سیاست‌ایران را می‌شناسند و همواره به سمتی می‌روند که جاذبه بیشتری داشته باشد. 

 

  نیاز بهارستان به ایده پردازان 
در همین‌‌ راستا،روزگذشته سران این جمعیت که حسین‌قربانزاده(مدیرمسئول روزنامه همشهری) دبیر آنهاست به دیدار لاریجانی رفتند تا پازل انتخاباتی آنها در مقابل حداد تکمیل شود. علی لاریجانی در این دیدار، با تأکید بر اینکه نگاه افرادی که وارد مجلس می‌شوند باید ملی و کلان باشد، ‌ بیان داشت: باید روش صحیح و ساده سرمایه‌گذاری تبیین شده و باید برای حل مسائل به کل کشور نگاه شود و نگاه صرفا منطقه‌ای جواب نمی‌دهد؛ همچنین دغدغه دیگری نیز موجود است که خروجی انتخابات ورود افراد صاحب ایده به مجلس باشد که به سایر نمایندگان کمک کند. وی افزود: نمی‌توان انتظار داشت در مجلس عام، همه ۲۹۰ نفر نماینده، ‌ ایده‌پرداز باشند اما حداقل حدود ۸۰ نفر باید دارای ایده و خلاق باشند همچنین نمی‌توان با شعارزدگی وارد انتخابات شد بلکه باید ورزیدگی فکری و بلوغ سیاسی در افراد وجود داشته باشد. 

 

  مخالفت برخی با احزاب
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کنار این، قصد داشتیم وزن احزاب را در انتخابات بالا ببریم که این مورد هم در مجمع مورد پذیرش قرار نگرفت، لذا این مسئله خیلی در دستور کار نیست. وی در ادامه در خصوص موانع تشکیلاتی عنوان کرد: از آنجایی که نقش احزاب در کشور چندان مشخص نیست، موانعی سر راه آن‌ها وجود دارد البته احزاب نیز کم حوصله هستند و انتظار دارند سریع به نتیجه گیری برسند و از آنجایی که نتیجه بخشی در کار خود را کمتر احساس می‌کنند زود از عرصه کنار می‌روند با این حال تصور نمی‌کنم موانع جدی سر راه احزاب داشته باشیم. 

 

  اصولگرایی اصلاح طلبانه
رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان در ادامه در توضیح دیدار خود با مقام معظم رهبری بیان داشت: دیدار‌ها با حضرت آقا به صورت مرتب است و در این زمینه زیاد از ما حرف نقل می‌شود و جز خود ما همه درباره ما اظهار نظر می‌کنند؛ با این حال بحث حضرت آقا دغدغه انقلاب است. وی ادامه داد: ایشان در زمان اصلاحات گفتند اصولگرایی اصلاح طلبانه را می‌پذیرند که در توضیح این موضوع اصولگرایی یعنی پذیرش مبنا‌ها و اصلاح طلبی هم امری است که باید در تمام کار‌ها مد نظر قرار گیرد منتها اکنون آن را به صف‌کشی تبدیل کرده‌ایم در حالی که انقلاب نیازمند هر دو تفکر است و مشی حضرت آقا نیز همین است و آن اینکه متناسب با شرایط اصلاحات صورت گیرد و گرفتار بحث چپ و راست نشویم. لاریجانی همچنین اضافه کرد: دغدغه انقلاب داشتن یعنی حرکت با مبنا و اصول و نگاه اصلاح طلبانه به موقع که مسیر ما نیز بر همین اساس است. 

 

  استقلال مجلس از دولت
رئیس قوه مقننه در ادامه در خصوص اخباری که درباره ائتلاف وی با دولت منتشر شده است، بیان داشت: این مورد خلاف واقع است و مصلحت دولت و مجلس نیز در آن نیست چرا که مجلس باید به علت وظیفه ریل‌گذاری مستقل باشد لذا این اخبار نادرست است. وی در ادامه در خصوص حضورش در ائتلاف اصولگرایی توضیح داد: چنانچه به آقای موحدی گفته‌ام از جریان روحانیت حمایت می‌کنم و آن را اصیل می‌دانم اما اینکه شخصا در جریانی حضور داشته باشم به مصلحت نیست که رئیس قوه مقننه در جریانی حضور داشته باشد لذا من نظراتم را گفته‌ام چنانچه درست نیست رئیس قوه مجریه نیز در سازوکار سیاسی قرار گیرد. لاریجانی ادامه داد: زمانی در گذشته ائتلاف ۶+۵ را مطرح کردند که قوه مجریه و مقننه در آن حضور نیافتند و همین کار هم درست بود. لاریجانی در ادامه با تأکید بر اینکه افرادی که ذهن جامع تری دارند باید به جریانات سیاسی وارد شوند، بیان داشت: افراد تندرو که قطعا خودشان را ترجیح می‌دهند اما افرادی با ذهن جامع باید تشکل‌های یکدیگر را بیابند و به هم کمک کنند که البته این امر صرفا نزدیک انتخابات جواب نمی‌دهد بلکه به ۵، ۶ سال کار نیاز دارد تا به ثمر بنشینند. 

 

  بازی‌های سیاسی با فرمول جدید
به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به انتخابات یارکشی‌های سیاسی وزن جدیدی پیدا خواهد کرد.جریانات تند جناح راست با انشقاقی که میان اصولگرایان ایجاد کردند، به راحتی توانستند دانه درشت های این جناح را جدا کرده و به هدف خود یعنی یکه تازی برسند. باید منتظر ماند دید در آینده نه چندان دور چه چهره‌های دیگری نیز از نواصولگرایان جدا شده و به اصل خود بازخواهند گشت.اصلی که مبنای وجودی آن حول محور حسن‌خمینی، علی‌لاریجانی و آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی می‌گردد.

 

 

 

هشتگ: , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.