stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 230427
  • 09 بهمن 1399 - 19:49
0

زلمی خلیلزاد مجددا نماینده آمریکا در افغانستان شد

قلم | qalamna.ir :
گروه بین الملل: وزیر خارجه جدید آمریکا اعلام کرد که زلمی خلیلزاد به وظیفه‌اش به عنوان نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان ادامه خواهد داد.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا در اولین کنفرانس خبری‌اش گفت که از  خلیلزاد خواسته به کارش ادامه دهد.او تلاش‌های  خلیلزاد را برای صلح افغانستان مهم خواند.
او همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تغییرات احتمالی در توافقنامه صلح آمریکا و طالبان گفت که ابتدا می‌خواهند بدانند که در این توافقنامه چه مسایلی آمده است.
او گفت: “یکی از موضوعاتی که باید در مورد افغانستان بدانیم این است که دقیقا در این توافقنامه چه مسایلی شامل است. تعهدات طالبان و تعهدات خودمان را بدانیم و باید به این نکات توجه کنیم.”
 خلیلزاد در زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا به این سمت انتخاب شده بود. او بعد از ۱۸ دور مذاکره توانست با ملا برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر و معاون این گروه توافقنامه صلح امضا کند.انتخاب دوباره خلیلزاد در حالی صورت می‌گیرد که دور دوم گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان به تازگی آغاز شده اما بسیار به کندی پیش می‌رود.
دور دوم این گفت‌وگوها همزمان شد با روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا. شماری از کارشناسان می‌گویند طالبان منتظر تصمیم دولت جدید در مورد سرنوشت توافقنامه صلح این گروه با آمریکا هستند.طالبان از آمریکا خواسته به این سند پایبند باشد و دولت افغانستان از بازنگری احتمالی در این سند استقبال کرده است.
خلیلزاد ۶۹ ساله متولد شهر مزارشریف در شمال افغانستان با تابعیت آمریکایی است. او در دو دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش سمت‌های مهمی مانند سفیر آمریکا در عراق، سفیر آمریکا در سازمان ملل و سفیر آمریکا در افغانستان را به عهده داشته است.از  خلیلزاد به عنوان یکی از دیپلمات‌های کارکشته آمریکایی یاد می‌شود که معمولا کارهای دشواری را در زمان‌های دشوار انجام داده است.

 

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.