stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 229670
  • 08 بهمن 1399 - 13:19
0

تحت تاثیر هیجانات قضاوت نخواهیم کرد

تحت تاثیر هیجانات قضاوت نخواهیم کرد

ایسنا/زنجان نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص حواشی ایجاد شده در رابطه با یکی از نمایندگان مجلس و برخورد وی با سرباز وظیفه، این موضوع باید با دقت بررسی شود تا حقی از کسی ضایع نشود.

قلم | qalamna.ir :

حجت‌الاسلام حسن شجاعی شامگاه دیروز (۷ بهمن‌ماه) در نشست خبری با اشاره به در پیش رو بودن ایام‌الله دهه‌فجر، افزود: امیدواریم در این ایام، گشایش خوبی برای مردم در ابعاد مختلف به‌ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت ایجاد شود.

وی با بیان اینکه عملکرد مجلس در این مدت کوتاه خوب و قابل قبول بوده و توانسته طرح‌های خوبی در راستای حمایت از منافع مردم و کشور تصویب کند، تصریح کرد: تصویب طرح معیشتی برای حمایت از اقشار ضعیف در شرایط بد اقتصادی کنونی، تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در زمینه سیاست خارجی و نگاه ویژه مجلس برای حمایت از منافع مردم در تصویب بودجه سال آینده با نگاه به واقعیت‌های اقتصادی کشور، از جمله اقدامات خوب مجلس انقلابی در این مدت کوتاه از زمان آغاز به کار آن است.

این مسئول با نامطلوب ارزیابی کردن وضعیت اقتصاد و معیشت مردم، ادامه داد: مهم‌ترین اقدام مجلس که می‌تواند در شرایط کرونا به کمک مردم بیاید، تصویب یارانه معیشتی بود که در این شرایط سخت می‌تواند کمکی برای مردم باشد. اصل کار این است که وضعیت اقتصادی بهبود یابد اما تا وقتی وضعیت به شرایط عادی بازگردد این یارانه می‌تواند به تسکین مشکلات اقتصادی کمک کند. دولت با سلیقه خود این قانون را به اجرا گذاشت و در حال حاضر نیز دو ماه است که نفری ۱۰۰ هزار تومان به بخشی از جامعه پرداخت می‌شود.

حجت‌الاسلام شجاعی با اشاره به تصویب طرح اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها که تصویب و تبدیل به قانون شد، اظهار کرد: تصویب این قانون موجب به صدا در آمدن دشمنان شد، تا جایی که آن‌ها به قدری وقاحت داشتند که به دولت پیشنهاد کردند قانون مجلس را اجرا نکند، اما دولت نیز زیر بار این امر نرفت. با ابتکار مجلس در تصویب این طرح و همکاری دولت در برابر دشمنان محکم ایستاده و توپ را به زمین آن‌ها انداختیم. مهلت دو ماهه‌ای داده شده که اگر دشمن مجموعه‌ای از اقدامات را برای رفع تحریم‌ها انجام ندهند، اجرای پروتکل‌های الحاقی به حالت تعلیق درخواهد آمد. این قانون دشمنان را در موضع ضعف قرار داده است.

وی در ادامه، توضیحاتی درباره بودجه ۱۴۰۰ نیز ارائه و با بیان این‌ مطلب که بودجه‌ای که از طرف دولت لایحه آن رسیده بود با شرایط کشور هماهنگ و سازگار نبود، بیان کرد: دولت در زمینه بودجه ۱۴۰۰ هم در زمینه درآمد و هم در زمینه هزینه‌ها نگاه غیرواقعی دارد و تلاش مجلس و کمیسیون تلفیق بر این است که هم در درآمدها و هم هزینه‌ها با حداکثر انطباق با واقعیت و حداکثر کمک به توده‌های مردم، این بودجه را تصویب کند و در صورت حاصل نشدن توافق با دولت، با قدرت برای حفظ منافع مردم خواهیم ایستاد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت میزان افزایش حقوق کارمندان را در بودجه ۲۵ درصد در نظر گرفته بود که با این میزان افزایش، برخی از حقوق‌ها از افزایش زیادی برخوردار و حقوق‌های کم نیز دارای افزایش کمی است، متذکر شد: در این زمینه مجلس دو پیشنهاد دارد که یک نظر بر این اساس است که تا یک سقف درآمدی حقوق‌ها از افزایش ۲۵ درصدی برخوردار شود و در سقف‌های بالاتر این افزایش کمتر باشد.

این مسئول، نظر دیگر دولت درباره افزایش حقوق‌های کارمندان را اخذ مالیات به صورت پلکانی از درآمدهای بالا عنوان کرد و یادآور شد: هر دو پیشنهاد در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا در نهایت افزایش حقوق عادلانه باشد تا مردم پیام عدالت را از مصوبه مجلس دریافت کنند.

حجت‌الاسلام شجاعی با بیان اینکه طی روزهای اخیر اظهاراتی در زمینه بودجه در فضای عمومی توسط دولت بیان شده است، عنوان کرد: از دولت می‌خواهیم اگر دیدگاهی در حوزه بودجه دارد در صحن مجلس حاضر شده و توضیحات فنی و استدلال‌های کارشناسان را بیان کند و در این زمینه آماده‌ همراهی با دولت هستیم تا با توافق دولت و مجلس بودجه به تصویب رسیده و به اجرا درآید اما اگر در توافق حاصل نشود بر سر منافع مردم خواهیم ایستاد و دولت نیز موظف است مصوبه مجلس را به اجرا در آورد.

نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر خود به روستاهای منطقه، اضافه کرد: در سفر به روستاها مشکلات احصا می‌شود و تلاش ما این است که هر چقدر از مشکلات که به صورت قطعی قابل حل است، ورود پیدا کرده و حل کنیم و تقریباً در همه سفرها گره مشکلات برخی روستاها گشوده شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰ روستا در حوزه انتخابیه داشتیم که از نعمت گاز برخوردار نیستند، گفت: به دلیل دورافتاده بودن و جمعیت کم روستاها، سرانه‌ای که وزارت نفت برای گازرسانی دیده بود، تکاپوی این امر را نداشت که در همین راستا جلسه‌ای با وزیر نفت داشتیم‌ و مشکل پیش آمده حل شد و عملیات گازرسانی به ۱۰ روستا با عبور از فصل سرما انجام می‌شود و حسب قول‌های داده شده، زمستان سال آینده مردم این ۱۰ روستا با نعمت گاز شهری منازل خود را گرم خواهند کرد.

نمایند مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی، به مشکلات موجود در دو شهر ابهر و خرم‌دره در خصوص زمین‌های خارج از محدوده نیز گریزی زد و افزود: در خرم‌دره ۱۴۰۰ قطعه زمین خارج از محدوده بود که قابلیت صدور مجوز نداشت که با برگزاری جلساتی در تهران این مشکل حل شد که با حل این مشکل ۱۴۰۰ خانواده می‌توانند در این شهر صاحب‌ خانه شوند.

این مسئول با اشاره به مشکلات سلطانیه، تصریح کرد: با توجه به اینکه سلطانیه یک شهر جهانی است، نیاز به یک طرح ویژه دارد که این طرح از سال ۹۵ در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شده اما بلاتکلیف بود که امسال مطالعه طرح ویژه سلطانیه آغاز شده که ماه‌های آینده این طرح به سرانجام خواهد رسید تا گشایشی در این شهر ایجاد شود.

حجت‌الاسلام شجاعی با اشاره به بیان اینکه در دیدارهای مردمی که عمدتاً شهروندان در دفتر حاضر می‌شوند، حتی‌الامکان سعی شده مشکلات حل شود، ادامه داد: بخش دیگری از سرفصل‌ها نیز ارتباط نخبگانی است که در این راستا با اقشار مختلف جامعه جلسات متعددی برای بهره‌گیری از نظرات آنان برگزار شده است.

نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در خانه ملت با بیان اینکه در حوزه صنعت تمرکز بر شناسایی واحدهای تعطیل و نیمه‌فعالی است که برای فعال شدن مشکلاتی داشتند، یادآور شد: برخی از این واحدها با رایزنی‌ها در آستانه راه‌اندازی و برخی نیز نیاز به تسهیلات دارند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع بیمارستان ۲۲۰ تخت‌خوابی خرم‌دره، اظهار کرد: در این زمینه نیز موافقت اولیه از وزارت بهداشت دریافت شده و پیگیر هستیم امسال یا سال آینده در ردیف بودجه قرار گیرد.

این مسئول با اشاره به پروژه نیمه‌تمام ورزشگاه ۳۰۰۰ نفری شناط ابهر که سال‌ها است از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد، متذکر شد: این پروژه را فعلاً به شرکت توسعه و تجهیز داده و در صدد هستیم بودجه لازم برای اتمام آن اخذ شود تا سال آینده شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

شجاعی با تاکید بر اینکه نباید موضوعاتی که با زندگی مردم سر و کار دارد قربانی بازی‌های سیاسی و انتخاباتی شود، بیان کرد: تصفیه فاضلاب شهری خرم‌دره سالیان سال است که آغاز شده اما به سرانجام نرسیده است، زیرا برخی از بازی‌های سیاسی گره در مسیر این پروژه ایجاد کرده است.

وی با اشاره به مشکل مطرح شده در جلسه در زمینه خرید تیزاب از کشاورزان، عنوان کرد: در همین راستا نیز طبق پیگیری‌ها بنا است تسهیلاتی در اختیار کارخانه‌داران فعال در این حوزه قرار گیرد تا با در نظر گرفتن سود کشاورز نسبت به خرید این ‌محصول اقدام کند.

نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در خانه ملت در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا مبنی بر گلایه برخی از مردم از پرداخت ناعادلانه یارانه معیشتی، اضافه کرد: مجلس از دولت خواسته نحوه توزیع یارانه را توضیح دهد که با نظارت سعی می‌کنیم خلاءها مرتفع شود، هر چند ما اقتصاد یارانه‌ای را قبول نداریم اما در شرایط اضطراری ناچاریم به یارانه روی آوریم.

وی با اشاره به تغییر تحولات صورت گرفته در حوزه پرداخت یارانه در سال‌جاری، گفت: یارانه‌ها امسال طبق تصویب کمیته تلفیق در چند طبقه به مردم پرداخت خواهد شد که امیدواریم خروجی آن به نفع مردم باشد.

شجاعی با بیان اینکه متاسفانه در کشور دچار بروکراسی پیچیده و مزمن هستیم که تغییرات دولت‌ها باعث درمان این مریضی مزمن نشده است، افزود: این بیماری به یک بار قابل درمان نیست و باید برنامه‌ریزی دقیق در این حوزه وجود داشته باشد تا با حذف این بیماری از روند اداری کشور، بخش خصوصی جان بگیرد.

این نماینده مجلس با یادآوری این ‌مطلب که حل مشکل لوله نفت که از داخل شهر ابهر و خرم‌دره عبور کرده جزو اولویت‌های کاری است، بیان کرد: در همین راستا جلسه‌ای با وزیر نفت برگزار شد که در توافق با وزیر برای برآورد هزینه‌ها توسط یک تیم تخصصی و بعد از آن برای جابه‌جایی این لوله‌ها در زمان معقولی اقدام خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه عبور لوله‌های نفت از داخل شهر خرم‌دره، خیابان‌های پیرامون خطوط را تبدیل به یک منطقه جنگی کرده است، یادآور شد: دلیل این امر نیز آن است شرکت نفت اجازه انجام اقدامات عمرانی در این حرایم خطوط لوله نفت را نمی‌دهد، به همین خاطر درخواست داریم اجازه روکش آسفالت حداقل در خیابان‌های میزبان این خطوط داده شود.

حجت‌الاسلام شجاعی با بیان اینکه ۱۶۰۰ هکتار از اراضی خرم‌دره و ابهر مشمول آب کشاورزی از سد کینه‌ورس است، تصریح کرد: اگر این پروژه به پایان برسد اتفاق مبارکی برای هر دو شهرستان است، زیرا این اراضی از آب سد کینه‌ورس، سیراب و در کار کشاورزان گشایش ایجاد خواهد شد.

نایب‌رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس در پاسخ به سؤالی در مورد حادثه اخیر پیش آمده برای یکی از نمایندگان و برخورد وی با سرباز وظیفه، گفت: در مورد این اتفاق بنده در موضع قضاوت هستم و نباید تحت تاثیر هیجانات قرار بگیرم، به همین خاطر بعد از استماع ادله هر دو طرف، می‌بایست قضاوت کرد. درباره این قضیه فعلاً در مرحله استماع ادله و توضیحات از طرفین است و با بررسی همه جانبه و با دقت، اجازه نخواهیم داد حقی از کسی ضایع شود، زیرا انقلاب اسلامی آمده است تا طبقات اجتماعی را از بین ببرد و همه طبقات اجتماعی با هر منصب و جایگاهی، در برابر قانون مساوی هستند.

وی با تاکید بر اینکه اقدام نماینده مذکور در این قضیه پذیرفتنی و توجیه‌پذیر نیست و در هر شرایطی نباید چنین واکنشی صورت می‌پذیرفت، گفت: از سویی هم، در طرف مقابل هم توهین به نماینده و یا هر شخص دیگری پذیرفتنی نیست ولی این اطمینان را به مردم می‌دهیم که مجلس انقلابی و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، کاملاً عادلانه و مستدل، به این قضیه رسیدگی و گزارش آن را به مردم اعلام خواهد شد.

حجت‌الاسلام شجاعی در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاران در ارتباط با ضعف مدیریتی در دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان‌ها و با بیان اینکه شیوه‌های مدیریتی در کشور و منطقه باید تغییر کند، افزود: حل بسیاری از مشکلات در منطقه که برخی از آن‌ها حتی قدمت ۲۰ یا ۳۰ ساله هم دارد، نیازی هم به یک ریال بودجه ندارد، بلکه نیازمند تغییر در فضای مدیریتی کشور است. آلودگی و فساد در سیستم اداری به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و در راستای صیانت از دستگاه‌های اجرایی و حقوق مردم، قطعاً مقابل فساد خواهیم ایستاد و از مدیرانی توانمند و انقلابی قطعاً حمایت می‌کنیم.

بنا به گفته این مسئول، مجلس بنای دعوا و جنجال با دولت را ندارد، زیرا مردم به قدری درگیر مشکلات اقتصادی و معیشتی هستند که ظرفیت دیدن این قبیل دعواها را ندارند. در ماه‌های پایانی دولت قرار داریم و معرفی سرپرست برای وزارت‌خانه‌ها به صلاح نیست، چون به علت زمان کم باقی‌مانده، سرپرست انگیزه اداره وزارت را نخواهد داشت، هر چند شمشیر استیضاح در غلاف نیست.

وی در ادامه با اشاره به نابسامانی‌های بورس طی ماه‌های اخیر، عنوان کرد: بیش از ۱۰۰ امضا برای استیضاح وزیر اقتصاد در جریان بورس جمع و تقدیم هیئت رئیسه شده و اگر دولت نخواهد وضعیت بورس را سر و سامان دهد و پولی‌ که از جیب مردم برداشت کرده را برگردانند، استیضاح به جریان خواهد افتاد.

این‌ نماینده مجلس با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد از طرح‌های مطرح شده در مجلس جنبه اقتصادی داشته است، خاطرنشان کرد: طرح شفافیت آرای نمایندگان از این رو به تاخیر افتاده است؛ چراکه نمایندگان درگیر موضوعات حساس معیشتی مردم هستند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.