stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 225617
  • 30 دی 1399 - 8:52
0
قلم گزارش می دهد؛

احداث شهرک سبزی‌کاری همدان در سایه اماواگرها/ ضرورت قطع تولید سبزی با طعم فاضلاب

احداث شهرک سبزی‌کاری همدان در سایه اماواگرها/ ضرورت قطع تولید سبزی با طعم فاضلاب
همدان- با ورود به عرصه احداث این شهرک، چنین ظرفیتی می‌تواند کاری ماندگار در عرصه تولید محصولات سالم، اشتغال‌زایی و درآمدزایی باشد و حتی می‌تواند همدان را به پایلوت تولید سبزی بهداشتی در کشور تبدیل کند، اما تاکنون تنها چیزی که عاید این شهرک شده، قرارگیری شهرک سبزی‌کاری همدان در سایه‌ای از اماواگرها بوده است و دیگر هیچ.
قلم | qalamna.ir :
قلم از همدان- اواخر سال ۱۳۹۵ بود که رشیدی، مدیر اسبق جهاد کشاورزی شهرستان همدان از احداث شهرک سبزی‌کاری به مساحت ۴۲۰ هکتار خبر داد و اظهار کرد: با محاسبات صورت‌گرفته از سوی کارشناسان از این شهرک سبزی‌هایی پاک و عاری از آلودگی استخراج می‌شود، به‌طوری که مصرف مورد نیاز استان را کاملاً تأمین می‌کند.

سال ۱۳۹۶ بود که فرماندار وقت شهرستان همدان اظهار کرد: از ۹۵ هکتار زمین‌های زیر کشت سبزی در شهر همدان، ۵۰ هکتار آن از آب سالم و بهداشتی و بقیه از آب‌های آلوده به فاضلاب و یا خود فاضلاب استفاده می‌کنند.

علی تعالی با بیان اینکه شهرک سبزی‌کاری در شهرستان همدان تأسیس می‌شود، گفت: همدان می‌تواند پایلوت تولید و بسته‌بندی بهداشتی و ارگانیک سبزی کشور شود.

اما سال ۱۳۹۷ تمامی این روند به سمت دیگری رفت و مدیر وقت جهاد کشاورزی شهرستان همدان با تأکید بر اینکه هیچ سبزیجاتی در همدان با آب فاضلاب آبیاری نمی‌شود چراکه آب فاضلاب سامان‌دهی شده است، تصریح کرد: هیچ سبزی آلوده‌ای نداریم و آبیاری سبزیجات از طریق آب چاه‌های عمیق انجام می‌شود.

حسین فضلی با بیان اینکه شهرک سبزی همدان راه‌اندازی نمی‌شود، گفت: زمینی برای شهرک سبزی اختصاص نیافته و تاکنون هم زمینی نیمه‌تعاونی برای اجرای این پروژه پیدا نشده است.

و حال در پایان سال ۱۳۹۹ هستیم، اما همچنان شهرک سبزی‌کاری همدان به‌عنوان یک لازمه برای استانی که می‌تواند قدم‌هایش را در مسیر سالم بودن محصولات کشاورزی، سبزی و صیفی‌جات بردارد، بلاتکلیف مانده است.

این درحالی است که امروزه به‌ویژه با شیوع ویروس کرونا، به همه ما ثابت شد که باید برنامه‌ریزی‌ها در مسیر سالم‌سازی و ارتقای سطح کیفی محصولات بالاتر رود، استانداردها مدنظر باشد و نظارت‌های بهداشتی و فنی از سوی دستگاه متولی بر سلامت سبزیجات تولیدشده بیشتر شود تا بتوان در مسیر تأمین امنیت غذایی آن‌هم غذایی سالم و پایدار، پیش رفت. اما به‌راستی این‌روزها مشکل پیش روی ایجاد شهرک سبزی‌کاری همدان چیست؟ چرا همچنان این موضوع در سایه اماواگرهای بسیار قرار دارد و حتی برنامه‌ریزی برای آن در دستور کار قرار نمی‌گیرد؟

پیرو این موضوع بر آن شدیم تا پای صحبت‌های احمد قدیمی گرجائی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان و حمیدرضا عابدی، نماینده سبزی‌کاران همدان بنشینیم و چند و چون اجرای این طرح را جویا شویم که در ادامه متن این صحبت‌ها را می‌خوانید:

      مشکل آب و زمین شهرک سبزی‌کاری حل شود، ما پای کار هستیم

احمد قدیمی گرجائی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه طرح احداث شهرک سبزی‌کاری در همدان چندسال پیش مطرح شد، عنوان کرد: این موضوع در بحث سبزی‌های کشت‌شده با آب‌های آلوده مطرح شده بود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان ادامه داد: فعلاً در قالب شهرک در زمینه کشت سبزی برنامه‌ای نداریم.

وی با تصریح بر اینکه مشکلاتی سر راه شهرک سبزی‌کاری وجود دارد، تشریح کرد: برای ایجاد این شهرک بحث تخصیص آب و تملک زمین مطرح است.

قدیمی خاطرنشان کرد: درصورتی که این دو موضوع حل و برای تخصیص آب آن تدابیری اندیشیده شود و سبزیکاران همدانی نیز متقاعد شوند که به این شهرک بیایند، جهاد کشاورزی شهرستان همدان نیز پای کار احداث این شهرک خواهد بود.

      شهرک سبزی‌کاری، لازمه‌ای که باید دید

نماینده سبزی‌کاران همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه احداث شهرک سبزی‌کاری موضوعی بسیار خوب است، مطرح کرد: جهاد کشاورزی دلایلی می‌آورد و مشکلاتی را پیش روی اجرای این طرح برمی‌شمارد؛ بدین‌سان توجه به این موضوع دیگر مطرح نیست.

حمیدرضا عابدی ادامه داد: شهرستان همدان قابلیت اینکه در بحث تولید سبزیجات در غرب کشور مطرح باشد را دارد، اما هم‌اکنون شاهد ورود سبزی از برخی استان‌های اطراف هستیم و از طرفی عموم سبزیکاران در فصول سرد سال بیکار هستند.

وی با تصریح بر اینکه خوشبختانه درحال حاضر آبیاری زمین‌های سبزی در همدان با استفاده از فاضلاب‌ها مطرح نیست، گفت: فاضلاب‌ها از این زمین‌ها جمع شده است، مگر در برخی از نقاط حاشیه‌ای و به‌صورت پنهانی چنین روندی ادامه داشته باشد، اما موضوع دیگری که مطرح است، بحث سموم و کودهای شیمیایی است.

نماینده سبزی‌کاران همدان ضمن ابراز تأسف، اظهار کرد: متأسفانه سازمان جهاد کشاورزی به تبلیغ و تشویق استفاه از سموم و کودهای شیمیایی می‌پردازد و کلاس‌های آموزشی در این زمینه برگزار می‌کند.

عابدی خاطرنشان کرد: با این وضعیت، از آنجا که بحث راه‌اندازی شهرک سبزی‌کاری نیز طولانی شده، حداقل در همدان به سمت تولید محصولات کشاورزی، سبزی و صیفی‌جاتی برویم که سالم بوده و به بحث ارگانیک نزدیک است.

وی با بیان این موضوع، اضافه کرد: مهم‌تر از بحث شهرک سبزی‌کاری در این دوره، تولید سبزیجات پاک است تا شاهد متقاعد کردن کشاورزان به سمت استفاده از کودها و سموم شیمیایی از سوی جهاد کشاورزی همدان نباشیم!

نماینده سبزی‌کاران همدان در پایان این گفت‌وگو احداث شهرک سبزی‌کاری را موضوعی مهم دانست و افزود: قرار بود در این شهرک قسمتی دارای فضای گلخانه‌ای باشد تا در فصول سرد سال شاهد بیکاری سبزی‌کاران همدانی و ورود سبزی از دیگر استان‌ها نباشیم و نظارت بر آب مورد استفاده در این فضا نیز پیش برده شود که هم‌اکنون نیز شهر همدان پتانسیل ورود به این موضوع را دارد.

در سند راهبردی و عملیاتی سه‌ساله استان همدان افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ای سبزی و صیفی ازجمله توانمندی‌ها و مزیت‌های بخش کشاورزی استان مطرح شده و توسعه و تکمیل زنجیره صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در قالب درجه‌بندی و بسته‌بندی سبزی و صیفی به‌عنوان طرح‌های اولویت‌دار مطرح است. اما به‌راستی قدم گذاشتن در مسیر احداث شهرک سبزی‌کاری نه‌تنها می‌تواند راه ورود به این تصمیمات را تسهیل کند، بلکه دغدغه‌ای با نام سبزی‌های آلوده و البته آغشته به بیماری و فاضلاب را رفع خواهد کرد.

سالم بودن سبزی و اطمینان از نوع بذر، آب و خاکی که در آن پرورش می‌یابد، نوع کود و غیره، همه و همه موضوعاتی است که با ورود به بحث ایجاد شهرک سبزی‌کاری در گرو نظارت‌های به‌عمل‌آمده و البته برنامه‌ریزی‌ها، می‌تواند محقق شود.

حال که مسئول مربوطه در سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز این مهم را می‌پذیرد، امید است تا بحث آب و برنامه‌ها برای زمین مربوطه و البته همت جهت ورود به این عرصه را در مسئولین استانی شاهد باشیم.

از سویی چنان که برای پروژه‌های دیگر در استان همدان شاهد ورود مناسب در بحث تخصیص آب و حتی ورود به موضوع استفاده از پساب‌ها و بازچرخانی آب هستیم، شاید بتوان برای این شهرک نیز به این موضوع توجه کرد که البته در این زمینه بر آن بودیم تا گفت‌وگویی با مسئولین شرکت آبفای همدان ترتیب دهیم، اما این مهم محقق نشد.

با همه این تفاسیر، باید پذیرفت که با ورود به عرصه احداث این شهرک، چنین ظرفیتی می‌تواند کاری ماندگار در عرصه تولید محصولات سالم، اشتغال‌زایی و درآمدزایی باشد و حتی می‌تواند همدان را به پایلوت تولید سبزی بهداشتی در کشور تبدیل کند، اما تاکنون تنها چیزی که عاید این شهرک شده، قرارگیری شهرک سبزی‌کاری همدان در سایه‌ای از اماواگرها بوده و دیگر هیچ.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.