stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 225210
  • 29 دی 1399 - 10:13
1

موافقت سودان با میانجیگری جوبا برای حل درگیری با اتیوپی

موافقت سودان با میانجیگری جوبا برای حل درگیری با اتیوپی

دولت سودان میانجیگری جوبا برای حل درگیری های مرزی با اتیوپی که طی هفته های اخیر تشدید شده، پذیرفت.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری رسمی سودان “سونا”، عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان یکشنبه شب در جریان دیدار با توت قلواک، مشاور رئیس جمهوری سودان جنوبی و رئیس تیم میانجی مذاکرات صلح جوبا این موافقت را اعلام کرد.

قلواک پس از این دیدار گفت، در دیدارش با حمدوک ابتکارعمل سالواکر میاردیت، رئیس جمهوری سودان جنوبی را برای حل مساله مرزها میان سودان و اتیوپی را مطرح کرد.

وی گفت، جوبا نقش مهمی برای کاهش تنش میان خارطوم و آدیس آبابا ایفا خواهد کرد چرا که این جنگ را هیچ یک از طرفین انتخاب نکرده اند و گفتگو بهترین راه برای هر ملتی است تا اختلافاتش را حل کند. هدف از ابتکارعمل سالواکر، فراهم کردن فرصتی برای گفتگو و حل و فصل دیپلماتیک این نزاع میان دو کشور است.

قلواک ادامه داد، باید تابلوهای جدیدی در مرزهای سودان و اتیوپی نصب شود. شهروندان هم حق کشاورزی و تجارت را دارند به شرط آنکه بدانند در خاک سودان هستند یا اتیوپی.

وی گفت، حمدوک در این دیدار بر پایبندی خود به فراهم کردن فرصتی برای حل و فصل دیپلماتیک این درگیری ها و نیز بر پایبندی دولتش به دادن فرصتی به جوبا برای میانجیگری واقعی در این نزاع و درگیری تا زمان دستیابی به صلح نهایی تاکید کرد.

عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان روز شنبه گفته بود، درگیری با اتیوپی قدیمی است و همسایه ها به کشاورزان سودانی حمله کرده و طی دهه ها زمین آنها را به سیطره خود درآوردند. به رسمیت شناختن حاکمیت سودان بر مناطقی که در آنها ارتش سودان مستقر است موانع پیش روی روابط میان دو کشور را بالاخره از بین می برد.

روابط میان سودان و اتیوپی طی هفته های اخیر در پی حملات نیروهای مسلح به مرزهای دو کشور تیره شده است، خارطوم عامل این حملات را شبه نظامیان اتیوپی تحت حمایت ارتش این کشور می داند اما آدیس آبابا این اتهام را رد می کند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.