stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 224907
  • 28 دی 1399 - 10:12
1
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان:

اعتبار طرح جنگل کاری امسال استان، ۵.۵ میلیارد تومان است

اعتبار طرح جنگل کاری امسال استان، ۵.۵ میلیارد تومان است
اصفهان_ معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اعتبار طرح جنگلکاری امسال استان را بالغ بر ۵.۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این طرح در شهرستان‌های نایین، شاهین شهر و میمه و کاشان اجرا شده است.
قلم | qalamna.ir :

عبدالرضا مهاجری اعتبار طرح جنگلکاری امسال استان را بالغ بر ۵.۵ میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: این طرح در شهرستان‌های نایین، شاهین شهر و میمه و کاشان اجرا شده است.

وی توسعه پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و زمین، تولید اکسیژن و مقابله با آلودگی هوا را از جمله اهداف انجام طرح جنگلکاری برشمرد و ادامه داد: توسعه پوشش گیاهی از جمله اصلی‌ترین برنامه‌های این اداره کل در سال جاری بود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های جنگلکاری در استان با محوریت گیاهان مقاوم با آب و هوای خشک و نیمه خشک انجام می‌شود تا بدلیل بارش‌های کم، این گیاهان ماندگار باشند.

مهاجری اظهارداشت: بر همین اساس درخت اسکوپاریا (نوعی درخت بادام) که در شرایط خشک بخوبی خود را حفظ می‌کند از گیاهان اصلی کشت شده در طرح جنگلکاری و توسعه پوشش گیاهی استان بود.

وی با اشاره به اصلاح و نگهداشت جنگل‌های بلوط به عنوان طرحی دیگر در بخش جنگل این نهاد گفت: بر مبنای طرح مذکور ۵۰ هکتار از جنگل‌های غرب استان واقع در شهرستان فریدونشهر هَرَس( حذف شاخه‌های اضافی) و اصلاح شد.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان افزود: در قالب این پروژه شاخه‌های اضافی و خشک شده بریده و آتش زده می‌شوند تا هرگونه لارو، حشره و یا آفتی که وجود دارد از بین رفته و درخت بهتر بتواند رشد کند.

مهاجری هزینه اجرای طرح اصلاح و نگهداشت جنگل‌های بلوط را ۵۶ میلیون تومان اعلام کرد و اظهارداشت: چنین اقداماتی سبب افزایش طول عمر گیاهان می‌شود و جنگل‌ها را برای سال‌های متمادی حفظ می‌کند.

نگاهی به وضعیت استان اصفهان از حیث عرصه‌های طبیعی حاکیست که این خطه به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در بر گرفته است.
جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار پراکنده است و سرانه جنگل درکمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح به نسبت کم از تنوع گونه‌ای خوبی (۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) برخوردار است.
این استان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق استان جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است.

این استان واقع در مرکز کشور دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل داده است که به طور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنده است.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , ,
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.