stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 221825
  • 22 دی 1399 - 2:29
3

تهدید واتساپ به حذف اکانت کاربران؛ اشتباه استراتژیک فیس بوک

تهدید واتساپ به حذف اکانت کاربران؛ اشتباه استراتژیک فیس بوک

پیام رسان واتساپ (WhatsApp) که پیش از این با اضافه شدن سیستم امنیت رمزنگاری سرتاسری توانسته بود، دو میلیارد کاربر از سراسر جهان جذب کند، اما حالا با پیام تهدید آمیز جدیدش در طول ۴۸ ساعت اخیر، بخشی از کاربران خود را دست داده است. البته به نظر می‌رسد که این کوچ سراسری تا میانه بهمن ماه ادامه داشته باشد، مگر آنکه سیاستگذاران کمپانی فیس بوک از سیاست جدید خود دست بردارند، البته بعید هم نیست که مارک زاکربرگ در روز‌های آینده دست به جنین اقدامی بزند.

قلم | qalamna.ir :
پیام واتساپ

فرادید| پیام رسان واتساپ (WhatsApp) به تازگی در اطلاعیه‌ای به کاربران خود اولتیماتوم داده است تا اطلاعات شخصی خود را با فیس بوک به اشتراک بگذارند. این پیام رسان تهدید کرده که در صورت عدم اجرای قانون جدید، کاربران از ادامه استفاده از واتساپ منع می‌شوند.

فرادید؛ اگر از جمله ۲ میلیارد کاربر واتساپ هستید، احتمالا در روز‌های گذشته پیام تهدیدآمیز واتساپ برای شما هم ارسال شده است. پیامی که می‌گوید یا «توافق کنید که اطلاعات شخصی شما را با شبکه اجتماعی (فیس بوک) به اشتراک بگذارد یا حساب کاربری خود را حذف کنید.»

این اطلاعیه از طریق یک هشدار درون برنامه‌ای ارائه می‌شود که کاربران را به توافق با تغییرات گسترده در شرایط خدمات واتساپ (WhatsApp) راهنمایی می‌کند. براساس این اطلاعیه کسانی که سیاست حفظ حریم خصوصی اصلاح شده را تا یک ماه دیگر (۲۰ بهمن ۹۹) قبول نکنند، دیگر نمی‌توانند از این برنامه استفاده کنند.

با این وجود، واتساپ تا ماه آینده دیتا‌هایی همچون شماره‌های تلفن کاربر، شماره‌های تلفن ذخیره شده در دستگاه، نام پروفایل ها، تصاویر پروفایل ها، پیام استاتوس شامل زمانی که کاربر برای آخرین بار آنلاین بود را جمع آوری خواهد کرد.

استفاده واتساپ از اطلاعات کاربران
پیام تهدیدآمیز واتساپ به کاربران این پیام رسان
 
همچنین پیام رسان واتساپ داده‌های تشخیصی جمع آوری شده از ورود به اپفیسبوک توسط سیاست جدید را حق خود می‌داند، از این داده‌های جمع آوری شده را با خانواده کمپانی‌های خود به اشتراک خواهد گذاشت.

به گفته‌ی واتساپ، دلیل اصلی این اقدام، کمک کردن به انجام بهتر کارها، ارائه‌ی سرویس‌های جدید، بهبود سرویس‌ها، شخصی‌سازی سرویس‌ها و موارد این‌چنینی است. در برخی شرایط، نظیر زمانی که یک نفر از واتساپ برای برقراری تعامل با کسب‌و‌کاری متفرقه استفاده می‌کند، ممکن است فیسبوک اطلاعات را با آن کسب‌و‌کار متفرقه به اشتراک بگذارد.  

کمپانی فیس بوک سال ۲۰۱۴، پیام رسان واتساپ را با قیمت ۱۹ میلیارد دلار از مالکان سابق آن خریداری کرد.  

پیام دسترسی به اطلاعات فیسبوک
اشتباه استراتژیک واتساپ؛ کوچ جهانی کاربران به سیگنال و تلگرام

پیام رسان واتساپ (WhatsApp) که پیش از این با اضافه شدن سیستم امنیت رمزنگاری سرتاسری توانسته بود، دو میلیارد کاربر از سراسر جهان جذب کند، اما حالا با پیام تهدید آمیز جدیدش در طول ۴۸ ساعت بخش بزرگی از کاربران خود را دست داده است. البته به نظر می‌رسد که این کوچ سراسری تا میانه بهمن ماه ادامه داشته باشد، مگر آنکه سیاستگذاران کمپانی فیس بوک از سیاست جدید خود دست بردارند، البته بعید هم نیست که مارک زاکربرگ در روز‌های آینده دست به جنین اقدامی بزند.

اما فعلاً که خبری از واکنش مسئولان واتساپ و فیس بوک نیست. البته فردی به‌نمایندگی از واتساپ که نخواسته است نامش فاش شود، به «Ars Technica» می‌گوید سیاست حریم خصوصی جدید، بخشی از سیاست‌هایی است که فیسبوک پیش‌تر درباره‌ی آن‌ها صحبت کرده بود.

او گفته که این سیاست‌ها به کسب‌وکار‌ها امکان می‌دهند با استفاده از زیرساخت‌های فیسبوک، چت‌های واتساپ را ذخیره و مدیریت کنند. نماینده‌ی واتساپ می‌گوید سیاست‌های جدید قرار نیست تغییر کنند و واتساپ اطلاعات چت‌های غیر کاری را با فیسبوک به اشتراک می‌گذارد.

در این میان هم بسیاری از فعالان جهانی عرصه فناوری در واکنش به تهدید واتساپ، کاربران را به نصب پیام رسان «سیگنال» و «تلگرام» دعوت کرده اند. البته این دعوت هم با استقبال مواجه شده و در طول ۴۸ ساعت گذشته میلیون‌ها کاربر به این پیام رسان پیوسته اند.

 
واتساپ در سال ۲۰۱۶ به کاربران یک بار فرصت داد گزینه عدم اشتراک اطلاعات این اپلیکیشن با فیس بوک را انتخاب کنند.

سیگنال یک سرویس پیام رمزگذاری شده از طریق پلت فرم است که توسط بنیاد سیگنال و پیام رسان سیگنال ساخته شده است.  این پیام رسان قبل از تلگرام و واتس آپ در جایگاه رتبه اول امن‌ترین پیام رسان دنیا قرار دارد که از مشهورترین کسانی که از این پیام رسان استفاده می‌کنند می‌توان به ادوارد اسنودن کارمند سابق NSA اشاره کرد.

 
سال ۲۰۱۸ مجلس سنای ایالات متحدهٔ آمریکا با تأیید امنیت بالای این پیام رسان دست سناتور‌های آمریکایی را در استفاده از این نرم‌افزار باز گذاشت که برای تبادلات کاری و غیر کاری از این پیامرسان امن و سریع استفاده کنند.
اپلیکیشن سیگنال

واکنش جهانی به تهدید واتساپ

در حالی که قوانین تهدید آمیز واتساپ در طول ۴۸ ساعت اخیر خشم میلیون‌ها کاربر را در پی داشته است، اما موثرترین واکنش متعلق به ایلان ماسک مالک شرکت تسلا و اسپس اکس بود. او در توییتی گفت «سراغ استفاده از سیگنال بروید» و همین موضوع باعث شد استفاده از این پیام‌رسان به‌شدت افزایش پیدا کند.  

در واقع واکنش ایلان ماسک کاربران را نسبت به خطرات امنیتی جدید واتساپ آگاه‌تر کرد تا با خیال راحت از این پیام رسان کوچ کنند. البته «مایک بوچر» سردبیر تک‌کرانچ هم در توییتی نوشت که اگر نگران حریم خصوصی خود هستید دو پیام‌رسان سیگنال و تلگرام اکنون گزینه‌های بهتری هستند.

این واکنش‌ها باعث شد تا میلیون کاربر واتساپ را گوشی خود حذف کنند. طبق آمار تحلیلی شرکت سنسور تاور، طی روز‌های پنج شنبه و جمعه بیش از ۱۰۰ هزار کاربر سیگنال را از طریق فروشگاه‌های برنامه اپل و گوگل دانلود کردند در حالی که تلگرام حدود ۲.۲ میلیون بار دانلود شد.

رویترز هم در گزارشی اعلام کرده است که، نصب جدید واتس‌اپ در هفت روز نخست سال ۲۰۲۱ در مقایسه با هفته پیش از آن ۱۱ درصد کاهش یافت، اما همچنان ۱۰.۵ میلیون بار در سراسر جهان دانلود شده است.

البته در طرف مقابل واکنش ها، برخی از کارشناسان فناوری هم می‌گویند اینکه اطلاعات پیام‌رسان در اختیار فیس‌بوک قرار گیرد، به این معنا نیست که کلمه به کلمه چت را بخوانند، بلکه به این معناست که رفتار کاربر را تحلیل می‌کنند و بر مبنای آن، یا اتفاقات دنیا را پیش‌بینی کرده یا استفاده اقتصادی و تبلیغاتی می‌کنند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.