stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 207114
  • 25 آذر 1399 - 23:29
2
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان خبر داد:

افزایش ۶۷ درصدی سهم اعتبار عمرانی کردستان در بودجه ۱۴۰۰

افزایش ۶۷ درصدی سهم اعتبار عمرانی کردستان در بودجه ۱۴۰۰
قلم/ کردستان- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: در لایحه بودجه سال 1400 سهم این استان از بودجه عمرانی یک‌هزار و 628 میلیارد تومان است که نسبت به قانون بودجه سال جاری 76.3 درصد افزایش دارد.
قلم | qalamna.ir :
قلم، بهرام نصراللهی‌زاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با هدف تبیین گزارش لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: کردستان ازنظر افزایش بودجه، سومین استان کشور است و تنها دو استان نفت و گازخیز که سهم بیشتری از سه درصد درآمد نفتی دارند، وضعیتشان بهتر است.

وی با بیان اینکه سهم استان سال قبل از بودجه استانی قانون بودجه ۹۲۲ میلیارد و ۹۹۴ میلیون تومان بود و جهش قابل ملاحظه‌ای یافته است، افزود: کردستان ۲.۳ درصد مساحت و حدود دو درصد جمعیت کشور را دارد، اما سهم آن از اعتبارات بودجه استانی کشور ۳.۵۸ درصد در لایحه بودجه سال آینده است.

نصراللهی‎زاده اضافه کرد: متوسط سرانه بودجه عمرانی کشور براساس جمعیت ۵۳۵ هزار تومان در لایحه بودجه سال آینده بوده که سرانه کردستانی‌ها از آن ۹۶۲ هزار تومان است.

وی در زمینه مجموع بودجه استانی، ملی و ملی استانی شده هم گفت: سهم استان در لایحه بودجه آینده دو هزار و ۵۷۱ میلیارد تومان است که این رقم در مقایسه با سال گذشته که یک‌هزار و ۸۰۷ میلیارد تومان بود، ۴۲.۲ درصد رشد دارد.

این مقام مسئول گفت: سهم استان از پروژه‌های ملی و ملی استانی شده در قانون بودجه امسال ۸۸۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار بود که در لایحه بودجه آینده به ۹۴۳ میلیارد و ۴۰۰ تومان افزایش یافته است.

نصراللهی‎زاده با اشاره به اینکه ۴۲ پروژه ملی و استانی ویژه در استان داریم، افزود: هشت پروژه ملی مشترک با دیگر استان‌ها نیز درحال ادامه عملیات احداث بوده که درمجموع برای آن ۳۶۶ میلیارد تومان در لایحه بودجه دیده شده است.

وی یادآور شد: مهم‌ترین این طرح‌ها کریدور بزرگراهی غرب کشور است و مرز بازرگان را به بندر امام خمینی (ره) متصل می‌کند و ۳۲۰ کیلومتر آن در کردستان واقع شده که ۲۶۹ میلیارد تومان از مجموع اعتبار این هشت پروژه به این طرح اختصاص دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان به برخی از پروژه‌های استان در لایحه بودجه آینده اشاره و اظهار کرد: گرفتن مجوز احداث ساختمان جدید دانشکده پرستاری، احداث تصفیه‌خانه آب شرب مریوان، طرح توسعه دانشکده هنر و معماری، فاز دوم دانشکده بیجار و سلف‌سرویس دانشگاه کردستان که در ردیف بودجه بودند اما مشکلاتی در تخصیص داشتند، انجام شده و از لایحه بودجه ۱۴۰۰ سهم دارند.

نصراللهی‌زاده یادآور شد: در حوزه کشاورزی دو پروژه مهم دارای ردیف در لایحه بودجه شد.

وی درباره این پروژه‌ها افزود: ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی چراغ ویس در سقز توانست مجوز هود را از ستاد ملی احیا دریاچه ارومیه دریافت کند و با اعتبار ۶ میلیارد تومانی در لایحه بودجه سال آینده پنج هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی دیم آن به آبی تبدیل می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان درباره دیگر پروژه‌های کشاورزی گفت: ساختمان و شبکه آبیاری و زهکشی دشت خورخوره بیجار هم مجوز تبدیل یک‌هزار هکتار اراضی دیم به آبی را گرفته و برای آن در لایحه بودجه سال بعد ۶ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

نصراللهی‌زاده با اشاره اینکه در طول چندسال اخیر سالانه به‌طور متوسط یک بیمارستان در استان احداث شده است، افزود: درحال حاضر بیمارستان شهیدبهشتی قروه تنها بیمارستانی است که مشکلاتی دارد و از منابع واقع در قانون بودجه ازجمله مالیات بر ارزش‌افزوده، رقمی برای توسعه و بازسازی در سال آینده دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان اظهار کرد: برای بهبود کیفیت آب سنندج هم در لایحه بودجه ۱۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

وی گفت: کردستان ازنظر جمع عدد مطلق بودجه با دو پله صعود نسبت به جایگاه سال قبل در پله ۱۱ بین استان‌ها قرار گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان افزود: امسال از محل اعتبارات استانی، ملی، ملی استانی و ردیف‌های متفرقه یک‌هزار و ۸۶۷ میلیارد تومان در قانون بودجه مصوب شده بود که تاکنون یک‌هزار و ۵۰۵ میلیارد تومان یعنی۸۰ درصد تخصیص داده شده است.

وی تأکید کرد: این رقم غیر از اعتبار پروژه‌های مشترک و متمرکز است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.