stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 198631
  • 09 آذر 1399 - 16:27
0

قیمت ورق سیاه

قیمت ورق سیاه

قیمت ورق سیاه چالش بزرگی برای تولیدکنندگان صنایع فلز محور است.

قلم | qalamna.ir :

بنابراعلام پرشین آیرون، قیمت ورق سیاه یکی از تاثیر گذارترین عوامل بر قیمت انواع ورق فولادی می باشد زیرا قیمت گذاری تمام ورق های فولادی مانند ورق روغنی، ورق گالوانیزه و …. تاثیر گرفته از قیمت ورق سیاه است. چندین عامل اساسی برای قیمت گذاری ورق سیاه وجود دارد که در ادامه به این عوامل تاثیرگذار می پردازیم.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت ورق سیاه

در چند سال گذشته مهمترین عامل بر قیمت ورق سیاه در ایران، شرایط و روابط بین المللی و دیپلماسی ایران بوده است. اگر از این عامل چشم پوشی کنیم قیمت ورق سیاه از قیمت ارز تاثیرپذیری بالایی دارد. این روزها نوسانات شدید ارز تاثیر و نوسان زیادی بر قیمت ورق سیاه تحمیل کرده است.

البته راهکارهای دولت برای کنترل قیمت ورق سیاه بی تاثیر نبوده و ارایه ورق های فولادی با قیمت های دولتی تا حدی موفق به کنترل قیمت ورق سیاه شده، ولی این فرآیند خود مشکلاتی بر سر راه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان  نهاده است که در ادامه به آن می پردازیم.

تحریم های مختلف فولاد ایران توسط امریکا، افزایش قیمت بی سابقه بر قیمت فلزات در ایران متحمل کرد که ورق سیاه از این رویداد بی تاثیر نبوده است.

قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه یکی از عوامل تعیین کننده قیمت ورق های فولادی در بازار می باشد. دلیل این تاثیرگذاری به دلیل میزان تولید بالای این کارخانه و کیفیت بالای محصول می باشد.

حمل و نقل نیز یکی از عوامل تاثیرگذار بر روند قیمت گذاری ها می باشد فروش ورق سیاه از درب کارخانه یا انبار و بنگاها صورت می پذیرد و همیشه هزینه کرایه حمل ونقل یکی از عوامل افزایش قیمت می باشد. رکود یا افزایش قیمت فولاد در جهان نیز به روند قیمت در داخل ایران تاثیر بالایی دارد.

نحوه خرید ورق سیاه

قیمت ورق سیاه در بازار آزاد و قیمت آن در بورس باهم متفاوت می باشند و این چند نرخی بودن، بازار سود جویان این صنعت بزرگ‌ را داغ کرده است.

خیلی از تولیدکنندگان و صنعتگران با استفاده از قوانین وزارت صنعت می توانند از کارخانه های مادر مانند فولاد مبارکه اصفهان سهمیه تامین مواد اولیه اخذ نمایند که این پروسه، دارای امور اداری طولانی است ولی قیمت ورق سیاه سهمیه ای با قیمت بازار تفاوت حدود ۵ تا ۷ هزار تومانی در هر کیلو دارد و می بایست قیمت تمام شده کالاهای تولید شده به قیمت پایین تری عرضه گردد ولی همچین فرایندی در بخش تولید کشور اتفاق نمی افتد و کالاهای تولیدی به قیمت روز بازار عرضه می گردد.

تولیدکنندگان دلیل این قیمت گذاری بر محصولات خود را گونه ای دیگر بیان می کنند. تحویل ورق از سمت بورس و سهمیه مدت ۲ تا ۳ ماه طول می کشد و خریداران می بایست تمام مبلغ خرید خود را پرداخت کنند و در واقع بخش زیادی از سرمایه نقدی تولیدکنندگان برای کالای که ۳ ماهه دیگر تحویل داده می شود و یک ماه نیز پروسه تولید و فروش را نیاز دارد، درگیر این نوع خرید است.

این موضوع بدین معنی می باشد که تولیدکننده حداقل ۴ ماه بخشی زیادی از سرمایه نقدی خود را صرف این نوع خرید ورق می نماید. همین دلیل باعث عدم موفقیت دولت بر تنظیم بازار را نشان می دهد.

نحوه فروش ورق سیاه

بخش اعظم محصولاتی که در کارخانه های فولاد مبارکه اصفهان یا فولاد سبا و دیگر کارخانه ها تولید می شود به صورت سهمیه به تولیدکنندگان و بخش دیگر در بورس ارایه می شود.

برای کسب سهمیه از کارخانه های تولید ورق سیاه، تولیدکنندگان می بایست مدارک مورد نیاز و پروانه تولید واحد تولیدی خود را جهت امور اداری و بازرسی به این وزارتخانه تحویل داده و با پیگیری امور اداری تاییده اخذ سهمیه را به کارخانه مورد نظر تامین ورق تسلیم نمایند. روند فروش ورق سیاه سهمیه ای برای هر کارخانه متفاوت می باشد.

روش دیگر ایجاد کد خرید رسمی از کارخانه مورد نظر می باشد.که نوع خرید ورق نیز نیاز به اخذ مدارک و تاییده های مختلف می باشد.

روش دیگر فروش ورق سیاه در بورس می باشد. قیمت ورق سیاه در بورس در روزهای مشخصی در هفته اعلام می گردد و میزان تقاضا و فروش در همان روز اعلام می شود. جهت خرید ورق سیاه از بورس می بایست کد خرید مشخصی توسط بورس مشخص گردد و از طریق کد خرید این فرآیند انجام می پذیرد.

روش دیگر خرید ورق سیاه در بازار آزاد می باشد بازرگانی پرشین آیرون توان تامین انواع ورق سیاه – ورق روغنی – ورق گالوانیزه و دیگر ورق های فولادی را داراست.

انتهای رپرتاژ آگهی

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.