stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 197867
  • 08 آذر 1399 - 12:36
0

امکان نرمش قهرمانانه با بایدن در ۱۴۰۰

قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: صادق زیباکلام  استاد دانشگاه به روزنامه آرمان ملی گفت: هنگامی که نرمش‌قهرمانانه و برجام ۱۴۰۰ در سال آینده رخ می‌دهد به صورت طبیعی و در کوتاه مدت نرخ دلار و سکه کاهش پیدا می‌کند، تحریم‌ها کاهش پیدا می‌کند و مراودات بانکی بین ایران و کشورهای جهان دوباره رونق می‌گیرد. در نتیجه در کوتاه مدت اقتصاد ایران تکان می‌خورد و رونق اقتصادی به وجود می‌آید.به همین دلیل این مسأله دارای اهمیت است که این رونق اقتصادی در نهایت به نام چه کسانی نوشته می‌شود. آنچه مشخص است این است که این موفقیت به نام روحانی، ظریف یا اصلاح‌طلبان نوشته نخواهد شد.
 این اتفاق در آینده رخ خواهد داد. بنده معتقدم صرف‌نظر از اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران چه کسی به پیروزی دست پیدا کند نرمش‌قهرمانانه اتفاق خواهد افتاد. البته به شرط کنار گذاشتن مشی قبلی ایالات متحده. حوزه سیاست را می‌توان حداقل در کوتاه مدت اداره کرد. این در حالی است که حوزه اقتصاد را نمی‌توان با شعار مدیریت کرد. شکم مردم را با شعار نمی‌توان سیر کرد.
 در شرایط کنونی بسیاری از مسئولان متوجه این نکته شده‌اند که وضعیت اقتصادی کشور مطلوب نیست و باید چاره‌ای در این زمینه اندیشیده شود. برخی گمان می‌کنند تا زمانی که دولت آقای‌روحانی روی کار است می‌توانند همه مصیبت‌های کشور را گردن آنها و دولتش بیندازند .با این وجود بسیاری از اصولگرایان و حتی رادیکال‌های می‌دانند که مسأله تنها نارکارآمدی تیم اقتصادی دولت آقای روحانی نیست. ای کاش وضعیت به این شکل بود. اگر چنین بود با رفتن دولت آقای روحانی این امیدواری به وجود می‌آمد که وضعیت کاملا مطلوب خواهد شد.
 این در حالی است که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. به همین دلیل نیز معتقدم در آینده نرمش‌قهرمانانه رخ خواهد داد. حتی من یک گام نیز بیشتر به سمت جلو بر‌می‌دارم و عنوان می‌کنم برجام۱۴۰۰ به مراتب از برجام۹۴ موفق‌تر خواهد بود. برجام۹۴ شانس زیادی برای موفقیت نداشت. همین که به برخی خواسته‌های خود مانند آزاد شدن دارایی‌هایش دست پیدا کردیم برخی تلاش کردند زیر پای برجام را خالی کنند. این عده پس از مدتی تیغ و تیشه‌های متعددی را در مسیر برجام پرتاب کردند. در نتیجه اجازه ندادند برجام در عمل موفق شود.
وی در پاسخ به این سوال که با حضور بایدن در قدرت نسبت به آینده ایران خوش‌بین هستید؟،گفت: بله، در کوتاه‌مدت وضعیت اقتصادی ایران بهتر خواهد شد. با این وجود نباید فراموش کنیم که این اتفاق در کوتاه مدت رخ خواهد داد. مشکلات اساسی و بنیادی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایران همچنان سرجای خود است.
 مهم‌ترین مشکلات سیاسی ما ضعف جامعه مدنی است. قرار نیست این مشکلات نیز با برجام۱۴۰۰ تماما حل شود. برجام آینده تنها وضعیت اقتصادی اقشار محروم جامعه را بهتر می‌کند اما دغدغه‌های دانشجویان، نویسندگان و تحصیلکردگان جامعه را به طور مطلوب حل نخواهد کرد. به همین دلیل شیرینی و حلاوت۱۴۰۰ فقط چندماه خواهد بود اما پس از مدتی فروکش خواهد شد. تنها در شرایطی که وضعیت اقتصادی رو به بهبود باشد و در عین حال گام‌هایی نیز در زمینه توسعه سیاسی و فرهنگی برداشته شود، می‌توان نسبت به آینده خوش‌بین بود.انسان به امید زنده است و ما امیدواریم گام‌هایی در این زمینه برداشته شود.
هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.