stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 197812
  • 08 آذر 1399 - 11:01
1

درخشش نفت مهارناپذیر ماند

درخشش نفت مهارناپذیر ماند

قیمت نفت در معاملات روز جمعه روند یکسانی نداشتند اما در آستانه نشست وزیران اوپک پلاس برای چهارمین هفته متوالی افزایش پیدا کرد.

قلم | qalamna.ir :

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوییه ۳۸ سنت افزایش یافت و در ۴۸ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای قرارداد فوریه با ۴۶ سنت افزایش، در ۴۸ دلار و ۲۵ سنت بسته شد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱۸ سنت کاهش یافت و در ۴۵ دلار و ۵۲ سنت در هر بشکه بسته شد.

شاخص نفت آمریکا برای کل هفته هشت درصد و نفت برنت ۷.۲ درصد افزایش نشان داد. اخبار دلگرم کننده از ساخت واکسنهای موثر کووید ۱۹ از سوی شرکت استرازنکا و سایر شرکتهای داروسازی از صعود قیمتهای نفت در هفته گذشته پشتیبانی کرد. با این حال پرسشهایی درباره واکسن استرازنکا برای جهان مطرح شده و برخی از دانشمندان در خصوص نتایج آزمایش این دارو ابراز احتیاط کرده اند.

تحلیلگران بانک جی پی مورگان اظهار کردند اگرچه عرضه واکسن موفق، ارتباط میان بیماری و رفت و آمد را خواهد شکست اما تقاضای جهانی برای نفت احتمالا تا اواسط سال ۲۰۲۲ به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بازنخواهد گشت.

به گفته سه منبع آگاه در اوپک پلاس، این گروه مایل است برای حمایت از بازار در طول موج دوم شیوع کووید ۱۹ و افزایش تولید نفت لیبی، افزایش برنامه ریزی شده تولیدش را به تاخیر بیاندازد و صعود قیمت نفت در روزهای اخیر تصمیم این گروه در خصوص تمدید محدودیت عرضه را تغییر نداده است.

طبق توافق آوریل، قرار است محدودیت عرضه فعلی ۷.۷ میلیون بشکه در روز اوپک پلاس از ژانویه تسهیل شده و تولید این گروه به میزان حدود دو میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

بیورنار تورنهاگن، مدیر بازارهای نفت شرکت ریستاد انرژی اظهار کرد بازار انتظار دارد در صورت به تاخیر افتادن افزایش برنامه ریزی شده تولید اوپک پلاس، قیمتها رشد محدودی داشته باشند.

گروه اوپک پلاس پیش از برگزاری نشست رسمی وزیران اوپک و اوپک پلاس در روزهای دوشنبه و سه شنبه، روز یکشنبه مذاکرات غیررسمی به صورت آنلاین خواهد داشت. قرار بود این نشست روز شنبه برگزار شود که در آخرین دقایق یک روز به تاخیر افتاد.

بر اساس گزارش رویترز، افزایش تولید نفت لیبی به نگرانیها درباره احتمال اشباع عرضه در بازار دامن زده است. این عضو اوپک که از مشارکت در کاهش تولید معاف شده است، تولیدش را از اوایل سپتامبر تاکنون به بیش از ۱.۱ میلیون بشکه در روز افزایش داده است.

رییس اوپک روز پنج شنبه اعلام کرده بود با توجه به اطلاعات داخلی که به ریسک اشباع عرضه بازار در اوایل سال ۲۰۲۱ اشاره دارد، این گروه باید محتاط بماند.

نفت از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون تحت تاثیر سیگنالهای ساخت واکسنهای کووید ۱۹ و انتظارات برای بهبود سریع تقاضا برای انرژی ۲۶ درصد رشد قیمت داشته است. اگرچه نشانه هایی از مطلوب ماندن وضعیت مصرف در آسیا وجود دارد اما مصرف در اروپا همچنان ضعیف مانده است. آلمان روز چهارشنبه قرنطینه محدود برای مقابله با شیوع بیماری را به مدت سه هفته دیگر تمدید کرد.

در این بین، احتمال اعتصاب نیروهای امنیتی میادین نفتی نروژ، خطر مختل شدن بخشی از تولید نفت و گاز این کشور را دارد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.